Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, September 24, 2008

NOGOGHI O NOGOGHI

Aku bangga jadi orang nogoghi. Adat unik. Bahasa unik. Dulu-dulu ada orang bagitahu aku yang orang lelaki dari negeri lain takut hendak kahwin dengan perempuan dari negeri sembilan sebab takut kena kontrol dengan isteri. Tapi orang yang cakap tu akhirnya kahwin dengan aku. Walaupun dah masuk 30 tahun kahwin dengan oghang nogoghi tapi sampai sekarang suami aku tak jugak tau-tau mengajukkan bahasa aku. Kalau cakap bunyinya lebih macam orang asli.

Kalau ada kenduri kendara di kampung aku, riuhlah makcik-makcik yang tengah masak tu potpet potpet. Suami aku tak menyampuk tapi tesengih aje. Aku cakap dengan makcik-makcik tu, kalau nak mengata dia pun dia takkan paham. Tapi ada satu perkataan yang suami aku cukup terpesona. Pertama kali dia mendengar perkataan tu, sampai sekarang dia ingat. Ha, yang ini dia tau pulak nak sebut. "Celait". "Woi, tere lah orang NS ni, pandai cakap orang putih". Hah, tu baru torch light. Belum masuk lagi perkataan lain.

Ada jugak perkataan yang sampai sekarang dia 'konpius.' "Tupi lah ha, eden nak lalu". Bukan tupi la, topi. "Habis tu, kalau topi, orang nogoghi cakap apa". Topi jadi tupi. "Hei.. konpius".
"Kalau kopi jadi kupi lah ye", dia dah mula konfiden sikit. Betul la tu. "Habis tu fotokopi jadi fotokupi la". Masa insiden tukar-tukar maklumat ni kitorang terbahak-bahak dalam kereta sampai terpaksa berhenti tepi jalan.

Aku bangga jadi anak nogoghi. Keakraban kekeluargaan amat ketara sekali. Di tempat aku, sepupu, dua pupu, tiga pupu, masih akrab. Kalau hari raya, pasti akan datang menjengah saudaramara. Kopado warih-warih di lua sanun, solamat haghi ghayo. Tak balik kampung ko.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...