Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Monday, February 23, 2009

PENYAKIT

JANGAN CARI PENYAKIT

adalah ungkapan yang sering kita gunakan sekiranya kita tidak mahu membuat sesuatu yang akan mendatangkan susah kepada kita.

Tidak siapa yang mahu sakit. Kita tidak suka sakit sebab ia sakit. Bila kita sakit kita susah hati. Bila susah hati, kita tension dan membuat kita lagi sakit.

Kita tidak suka sakit sebab ia akan menyusahkan kita. Kalau kita ada anak kecil, kita tidak boleh melayan anak dan suami dengan baik kalau kita sakit. Kalau anak pula sakit, kita tidak senang duduk juga kerana menjaga anak kita yang sakit. Kalau suami sakit? Tanggunglah sendiri hahaha.. isteri misali tidak akan membiarkan suaminya terlantar sakit.

Bagi yang berkerja, adakalanya penyakit ini dialu-alukan kerana bila sakit boleh dapat mc satu dua hari. Bagi yang berkerja dan tidak sakit, ada kalanya berpura-pura sakit pula dan membeli mc untuk mendapatkan cuti. Orang jenis ini boleh dikategorikan sebagai orang yang berpenyakit malas. Orang yang berpenyakit malas ini akan membuat alasan walaupun sebesar kuman untuk mendapat cuti. Amaran kepada orang yang berpenyakit malas: jangan cari penyakit.

Penyakit ini ada yang berjangkit ada yang tidak berjangkit.
Bagi penyakit yang tidak berjangkit, kita akan mengidapnya sendiri-sendiri. Orang lain tidak perlu susah hati untuk mendekati mereka yang sakit ini. Tidak menular.

Tapi lain halnya dengan penyakit yang berjangkit. Kalau kita sakit mata, janganlah dekat dengan orang. Kesian pada orang yang kita dekati itu. Berjangkit.
Kalau kita sakit campak, janganlah kita dekat dengan orang. Kalau orang dekat dengan kita suruh dia pergi jauh-jauh. Berjangkit.
Kalau kita sakit beguk, jangan jalan-jalan ke pasar malam. Orang ramai di pasar malam. Nanti sakit beguk kita berjangkit dengan orang lain. Dah tua-tua ni ada kah sesiapa yang kena beguk lagi? Kalau tak ada, kita bagi misalan ini pada anak-anak kita. Jangan bawa anak kita yang kena penyakit berjangkit ini merayau-rayau di khalayak ramai. Berjangkit. Kesian pada orang yang dijangkiti itu.

Misalanlah anak kita kena chicken pox. Suruhlah anak kita duduk di rumah sahaja. Kalau tidak ada orang yang nak menjaga anak kita di rumah, kita cutilah bergilir-gilir dengan suami. Kalau cuti sudah habis, kita hantarlah anak ke kampung sekejap minta tolong nenek jagakan. Chicken pox berjangkit.


Kalau anak kena chicken pox dan dihantar ke sekolah juga, nanti kawan-kawan di sekolah akan dijangkiti. Mesti ibu bapa kapada kawan-kawan itu tidak suka kalau anak mereka dijangkiti penyakit itu. Ibu bapa yang tidak suka akan membebel dengan cikgu. Kenapa benarkan budak yang ada penyakit berjangkit ini datang ke sekolah. Masalahnya, cikgu tak benarkan tapi ibu bapa yang tidak prihatin dihantarnya juga anak yang belum sihat itu ke sekolah.

Waaaaaaaaaaaaaaaaa...... aku bukan nak berleter. Berleter ni satu penyakit jugak. Aku ni susah hati sebab budak-budak tadika ni lepas sorang, sorang kena chicken pox. Tak tahu siapa yang mulakan. HUDA bukan yang pertama. Ada yang membawa virus itu tetapi menyorok. Belum kering betul-betul dah disuruh ke sekolah. Dua tiga hari selepas Huda kena, ada lagi dua tiga orang budak lain yang kena. Sampai sekarang dia menyerang seorang demi seorang. Kelas aku je hari ini tiga orang tak datang. Dua orang lagi dihantar balik kerana ada symptom. Aduyaiii..........

Haritu aku tanya seorang budak ni kenapa tak datang tadika. Dia jawab:
"Saya kena chicken chop"
Kawan yang mendengar marah sebab dia salah cakap:
"Eh... ada pulak chicken chop. Chicken pop lah!!! "
Bantai korang lah.


10 comments:

Mak Su said...

chicken pop? heheheheuhuhuhuh hahahaha hik hik hik, oops! maaf, maaf (saya ter-gelak)

Tijah said...

bukan ciken pop lahh!!!
pop corn!!!!

ashley said...

OOOOh..
Padan le anak aku kena. Meh sini aku nak pulasssss telinga (mak) dia. he he he..

Akibatnya..nah minggu ini,kat rumah aku ada 7 orang anak yang sedang DEMAM CHICKEN POX! Semua kena kecuali kakak SULUNG sebab dia kuarantin diri dia!Itu pun tak tahu lagi la....

Tak patut. tak patut!!! Dan aku macam IBU ayam yang terkejar kejar ke sana ke mari..menengok demer..

Mujur la kakak-kakak yang form 4 dan form 2 ni penyabor..Dah kena Chicken Pox pun boleh tolong lagi UMMI nye..

haiii haiii haiii.
sabor sabor sabor..
Allah bagi ni..tak per..
aku ambik..
(menyaborkan diri..)

Nizam.Ariff said...

Kena panggil CDC pegi kuarantin satu Bangi... nak masuk kena pakai suit org pegi bulan....sabar-sabar. Kat tempat lain, orang sibuk pasal Denggi dan 'Cikukunyah(?)'... malaikat dah tabur penyakit merata-rata... doa mohon dilindungiNya.

Masa kecik dulu, ustaz ada cakap yang penyakit diturunkan pada waktu malam... kan?

iina said...

chicken chop kak.. jom.. bila nak belanje den nie ahh??

Sabarlah kak.. jgn pastu cikgu lak keno udah.. lagik naya kan ;)

kakngah said...

sakit hati berjangkit tak?? kakpah sakit hati tak kat mak bdk ciken cop tu...??

kakpah said...

maksu, sama-sama lah kita tergelak.

tijah, dah bapo lamo tak poi tengok movie ni. Mengigau kek popcorn lak.

ashley, weh.. tujuh dah kena. sian nyer. yang bawak virus tu dah lenggang kangkung...

nizam, ni memang penguji kesabaran. kesabaran cikgu dan kesabaran ibu bapa. hmm.. sejauh manalah kesabaran itu ye..

ina, kalau cikgu yang kena huwaaa....

kakngah, kadang-kadang sakit ati ni ado yo yang bojangkit.

julietchun said...

dah tau anak2 lom sihat naper di hantar pegi skolah,sian kat bebudak ngan cikgu. ikut cam aku nih, walaupun anak buah ku sihat tapi kekdg aku tak hantar dia pegi skolah sbb kol 9 dia tak bgn lagi, abih takkan nak pikul,hahahhaa.

kakpah said...

juliet, hahaha..buat le selalu..

Ungku Nor said...

jenuh nak jaga makan orang kena plentong nih..banyak nau pantang ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...