Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Monday, August 10, 2009

RAMADHAN


Dalam bulan Ramadhan beberapa belas (puluh?) tahun dahulu aku berkata kepada anak-anakku yang baru belajar-belajar berpuasa.

"Tu kang basuh muka jangan minum pulak!!"

Anak-anak cuma tersengih. Dan apabila diputar balik ke waktu itu mereka bertanya,

"Mana mak tahu...."

Aku tahu. Kita belajar melalui pengalaman sendiri.




Aku kurang pasti aku mula berpuasa pada umur berapa tahun. Tapi bila masuk bulan ramadhan itu mak dan abah memujuk aku untuk belajar berpuasa. Puasa sekerat-sekerat dulu, kata abah. Nanti kalau tak tahan boleh buka, kata abah lagi. Abah berjanji memberi aku hadiah untuk beberapa hari yang aku habiskan hingga ke azan maghrib.

Begitulah. Pada Ramadhan Ramadhan berikutnya, aku berpuasa penuh satu bulan. Begitulah mengikut pandangan abah. Begitulah mengikut pandangan emak. Realitinya, sehingga aku di dalam darjah tiga aku masih lagi mencuri-curi minum air ketika aku mandi.




Anak-anak mesti dilatih berpuasa dari kecil walaupun kewajiban berpuasa belum jatuh ke atasnya. Saban tahun semasa datangnya Ramadhan aku kagum dengan anak-anak di tadika yang baru berumur lima dan enam tahun ini gigih mengerjakan ibadah puasa.

" saya puasa ummu.."
" saya puasa jugak ummu.."
"saya pun.."
Riuh rendah mereka mengatakan yang mereka berpuasa. Makanan semasa rehat yang disediakan banyak yang tidak terusik. Kalau diberi pun mereka tak akan makan. Tapi aku perhatikan ramai juga di antara mereka yang senyap-senyap ke dapur mengambil air dan menogoknya.

Ada beberapa ibu yang menelefon,
"Dalam bulan puasa ni tadika tak ada sediakan makanan ke"
"Ada......"
"Anak saya balik lapar. Dia kata kat sekolah tak makan"


Ibu bapa terpaksalah memberitahu kami sama ada anak mereka berpuasa atau tidak. Kami tidak tahu. Budak-budak ni kalau ditanya dia akan jawab yang dia puasa. Biasalah, ikut cakap kawan-kawan. Ada yang memang puasa betul sampai ke petang. Kami ni kira dalam dilema lah jugak. Nak beri makan nanti kena marah pulak sebab anak puasa. Tak beri makan, nanti kena marah jugak sebab anak tu tak puasa.


Selamat menyambut Ramadhan.

28 comments:

Nizam.Ariff said...

Bercakap ikut pengalaman... hahaha

Betul tu...

julietchun said...

kumur pastu TERtelan tak batal poser kan,kekekeke,berdasarkan pengalaman jugak ni. Tapi bebudak skang ni memang rajin poser, umur5-6tahun betul2 poser sampai ke petang terutamanya budak pompuan.

kakngah said...

sy dedolu kak... basuh muko + kumor2.. maso masuk an air dlm mulut tu.. kemain bnyk deh.. bilo luah an.. sikit yo.. wakakka!!! pengakuan berani nih!

Kak Ezza@makcik Blogger said...

anak bongsu saya Yaya mula berpuasa sejak usia dia 5 tahun tanpa paksaan atau gabjaran. Berbanding dengan kakak kakak nya dan abang abang nya, yaya sangat senang di didik. Saya pulak yang kesian ....tapi dia tetap sabar hingga cukup sebulan. Dia tak pernah minta apa apa hadiah kat kami tapi bila hari raya dia yang paling banyak duit raya sebab atuk dan nenek lah paling bangga dan tak kedekut bagi duit raya kat dia.

Ms.Lilies said...

adeh...saya pun begitu juga!! wakakakaka....

rasanya rata2 antara kita mesti pernah buat camni kan

Tijah said...

kalu centu cegoo terpaksa siapkan buffet la kek dapo. capo tak poso buleh self sevis..

umi_e said...

Alahmdulillah... semua anak2 saya mula berpuasa selewat umur 5 tahun :)

* paling mencabar bila mereka mula berpuasa di luar negara :-S

mama kiter said...

yoo lah kak pah oii...camtu lah gayo ehh bolo ank orang..tak di boghie makan, ank org lapa..di boghie mkan, ank org poso lak..camno tuu..

lantak lah kak pah oii..buek lah kojo lek lok yoo...

Insyirah said...

Saya tak terfikir plak time mandi and kumur2 tu bleh sesambil minum air. Hahaha. Kelakar juga ek puasa masa zaman budak-budak.

lupekanje said...

oooo..kpah poser yang yang yok yeeee..heheh

Ifa said...

hehe.. teringat pengalaman mula2 berpuasa masa kecik2 dulu.. selalu gak ngelat! :p

deeja said...

marilah bsama-sama bpuasa....

tasikmerah said...

aku dulu darjah 3 baru puasa. tu pun setengah nk mati. terlepek atas lantai. hahahaha...



.

tasikmerah said...

aku dulu darjah 3 baru puasa. tu pun setengah nk mati. terlepek atas lantai. hahahaha...



.

xiiinam said...

...ckLah pernah curi makan pisang nangka.....







Lepas tu terbelahak muntah depan mak...habis keluar isi pisang...

iina said...

itu namo ehh kak pose2 yangyuk.. pagi2 buka peiuk kak wakakkakah.. den dah 6 ari poso.. semuanya melebihi 18 jam bermula pukul 3 pagi dan maghrib pukul 9.15malam.. selalunya den sahur sebelum tidur so kira2 ye den poso lobih 20 jam dah kak.. ari pertamo dulu lagik 24 jam sobab last makan kul 10mlm.. dekat kul 9.30 esok baru den buko.. ngelupur gak tahan lapo hehehe.. nie dah 6 ari nie alhamdullilah.. bdn dah ok..

kekuatan itu allah beri pada mereka yang berpuasa kan kak.. dan lalui nie saya percaya kekuatan tuh mmg ada.. nak tak nak jek ;)

Mak Su said...

marhaban ya ramadhan :)

kakpah said...

nizam,aha.. macam aku paham2 je ketawa ko tu.

juliet, kok buat2 tertelan camno...
Anak buah kakpah lima tahun dah puasa habis satu bulan. Lembik loyak dia.

Ezza, anak-anak ni senang diajar ketika kecik. Alhamdulillah. mesti dia seronok dapat duit raya banyak.

kakpah said...

kakngah, weihai... codik e kau kan!

Lilies, kau jugak? haha..

Tijah oi.. alamat berkepah lah dapo den kakaka...

umie, alhamdulillah. Puasa musim summer... hehe..

mamakiter, keh..keh.. togolak bosa pulak den

Insyirah, ko jangan ikut porangai yang tak elok tu kih..kih..
Tu lah zaman bebudak. Nama pun budak.

Acik, yes.. poser yang yok. Muko solambo jo tunjuk lagak kebulor.

kakpah said...

Ifa, Ooo.. ko pun sama ek.

deeja, dan doakan puasa kita sempurna.

Tasik, aku boleh bayangkan kau menggelupor kelaparan keh..keh..

kakpah said...

cklah, haha... betul2 Allah nak tunjuk. Mesti kena marah.

Ina, mencabar kan puasa masa summer ni. Kakpah dulu penah gak dua tahun puasa pukul tiga buka pukul 10. Osah moncabar e.

maksu, sama-sama menyambut ramadhan ya maksu..

Monkey D Luffy said...

budak2 pun malu mengaku kalau x puasa

Dida... said...

Salam Kak Pah..

Pengalaman yg menarik dgn kanak2.. mmg kanak2 ni adalah insan yg jujur..

Selamat menyambut bulan Ramadhan buat Kak Pah sekeluarga dari saya di rantauan..

ashley said...

Kakpah,
kut anak anak ni tak faham..
curik curik makan/minum..

kut yang tuo tuo pulak cam mano tuuu?( terutamanya yang namanya lelaki SEJATI yang mantap anggota tubuh badan nya)

gastrik?

DaliaLiyana said...

mama dalia ajar dalia puase sjk 6 tahun lagi....umo 7 tahun dah start puase penuh tau..hehe..(berlagak tak bunyinyer ni...hehehee..)

mama kiter said...

ooo kakpah oii..tetibo den teringek kek anak daro den yg no duo tu ha..maso mulo mulo dio bolaja poso dalam darjah satu lah kaedah he..dio mintak tido dalam buai..

Maut den ngn apak dio nak kono ayun buai tu ha..nak buek camnooo..ikutkan jugak lahh..asalkan dio nak poso.. Sobulan anak daro den tido dalam buai... ini macam olang pun ada kaaaa..haiyaaaa...wa tatak layan..dia nangis2 maaaa..

kakpah said...

kapten, betul. betul... marah dia kalau kita kata dia tak puasa.

Dida, selamat menyambut ramadhan juga pada dida sekeluarga.

Ashley, haha.. tu yang kena angkut dengan van mayat tu.

Dalia, bintang untk dalia.

Mamakiter, wakaka... goli hati den. Memanglah pueh sobulan mengayun buaian. Abih lah kau kono buli keh..keh..

kuIna LadyInRed said...

tak sabar tunggu ramadan datang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...