Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Thursday, April 7, 2011

Terlebih Santan

Katanya dia sering ke luar negara atas urusan bisnes.
Kejap ke Jakarta.
Kejap ke Hongkong.
Kejap ke Manila.
Kejap ke Brunei.
Kejap ke Taiwan.
Entah mana lagi.

Mesti bisnes besar ni ye, kata aku.

Adalah sikit-sikit, katanya.
Dan dia terus bertanya-tanya tentang yuran, mengisi borang, membeli baju tadika. Isterinya tak banyak cakap, cuma sekali sekala menyampuk.

Nanti saya setelkan payment dua minggu lagi.  Boleh?

Boleh, jawab aku.

Itu bulan duabelas haritu.

Masuk bukan satu.
Masuk bulan dua.
Satu sen pun tak nampak.
Masuk bulan tiga, anak dia dah tak datang dah.
Mungkin jual minyak kat tempat lain pulak.

Bukan tak telefon.  Telefon.  Biasalah jawapan standard.
Minggu depan ye.  Suami saya outstation ni.

kakpah

38 comments:

kakcik said...

Kakcik selalu terfikir - kenapalah orang suka mengada2 dan mengada2kan benda yang sebenarnya tiada, ya
?

Ena said...

kalo bebetul tak de kita leh terima kan.. tp kalo sesaje nak ngelat memg buat kita sebal la kan.. haishhhh..

kak long said...

dah 3 bulan,santan ea dah basi la kak...
hahahah!!!

Kakzakie said...

Kalau kat tempat kakak mesti bayar dulu baru boleh belajar. Kakpah kena buat macam org sewa rumah. Bayar awal bulan bukan akhir bulan.

Eksen je dia tu kakpah...

kakngah said...

habis tu.. anaknya tak sekolah la lagi??
sian budak tu..

kakpah said...

kakcik,
ramai orang suka cakap berdegar-degar.

ena,
ada yang memang tak berduit tu dan nak bayar ansur2 kpah bagi je.

kaklong,
dah jadi taik minyak

kakzakie,
memang pun bayar awal bulan tapi ada budi bicara untuk kes2 tertentu. Yang ni bagi peluang untuk 2 minggu je dan lepas tu kami call untuk tagih hutang. macam2 alasan dia bagi.

kakngah,
tak sekolah lagi. mungkin pegi sekolah lain pulak jual kelentong ..

Atiey said...

Biasalha makpah manusia sekarang ni lebih sudu dari kuah..biar bergaya walau papa..lepas ni makpah kn tapislh kemasukkan pljr kot...hehe

aNIe said...

Hehehe... biasalah tu kak pah... bak kata kak Pah... jawapan standard... abih dia ingat laki dia sorang je ke pi oustation slalu... ?

miloais said...

iols kesian kat anak dia yg tak sekolah tu...
dan kalo asyik bertukar2 taska - camne nak belajar kan???

setuju ngan kakzakie - kena suruh depa bayar dulu lah.... kalo tak - ramai yg akan ngelat - tau2 dah berhenti sekolah!

Ms.Lilies said...

susah kalo org camni...
paling susah anak diala...asik nak kena tukar tmpt bljr huhu

ejaMaria said...

kak pah
kalau santan jadi tahi minyak... bole gak dimakan lagi dgn kole kacang... sedap gitu...

ni basi... buang je la...

bujal X said...

kakpah sabarrrr~~~

AzeedA said...

assalamualaikommm kakpah.. :)

taska anak teman mtk upfront. kalo tak bayor deme bakor.. eh eh.. tak payah antor. waitinglist nye ghamey tu yg deme tak heghan kalo teman hantor taska lain huhuhu..
meh meh teman blanje secawan kopi paneh.. :)

Tie-Ibu wawanisolehah said...

Tak baik tau.Ilmu yang ank dapat pon tak berkat agaknya ni...

ieda said...

macam2 perangai manusia..

kakpah said...

atiey,
yela.. kalau cakap duit takde, makpah pun paham. makpah pun manusia ada hati perut.

anie,
kalau kumpul2 orang yang ngelat bayar yuran ni, boleh buat pegi haji sekali lagi hii..

miloais,
diorang ni cerdik. yang nak nanggungnya kita nilah..

kakpah said...

ejamaria,
hahaha..

bujal,
sabarlah makcik ni..

Azeeda,
jom.. nak belanja kat mana ni.

lilies,
memang kesian. Dulu ada kes macam ni juga kat taska. Mula2 masuk, bayar. lepas tu liat dua tiga bulan. Bila kita minta, dia cabut pergi tempat lain. rupanya taska satu bangi ni dia dah kelilling. Nak buat camno? Kau tunggu jelah aku mintak balik kek sanun sok.

Kunang-Kunang said...

Salam Kak Pah,

Mungkin santan terlebih tu dah jadi taik minyak.

Sebut pasal santan teringat seorang 'bos' saya ketika saya masih bekerja dulu, dia ni berbangsa cina kalau nak marah dengan saya, perkataan yang selalu di sebut "sudah banyak lemak haaa". Kita senyum, dalam hati hem.......

kakpah said...

Tie,
dia tak kesah kot..

ieda,
tu hanya satu perangai je tu..

tasekM said...

mmg ada org cenggini kan kak...?
sembang pung-pang2...
pada hal..

heh!



akak jugak yg bagus.
macam2 ada pun...
tak 'sembang' lebih2..

aku puji ikhlas ni tau kak.

:)





.
.

AZANI said...

salam hajjah
saya rasa mentadbir sekolah tanpa dana yang mencukupi dan tepat pada watunya amatlah sukar, sementelah lagi sekolah bukan mendapat peruntukan dari kementerian.Memang tabah dan cekal hajjah ini. Semoga Allah ganjarkan dengan gandaan kebaikan buat hajjah sekeluarga.
Membaca ini buat saya rasa mudah dan senang mengharungi sayembara saya.

Pakkal hajjah ni hajjah, kalau tak baru dia tahu rasa nama masuk sokanbar atau rumah disimbah cat.
Cukup tak suka manusia yang ambil kesempatan atas kebaikan orang.
Memang betul demi survival hidup di kota, berkorban apa saja, tapi jangan sampai orang lain disusahkan..Panas pula....
Maaf hajjah.

Kak Nora said...

Terlebih santan, terlalu lemak....ba.....nyak lemak,susah kalau dapat pelanggan macam ini.Something wrong with him!

Tijah said...

kihkihkih...

ontah2 laki eh ostesyen kat serenti tak kak?

rezeki said...

kak pah

hehehe bukan santan lebih, sabut dan tempurung lebih sekali

itulah dunia hari ni kak ,apa yg kita ada tak perlu kita hebohkan dan tunjuk , low profile lebih baik kan

julietchun said...

jauh sungguh asben dia outstation :D

Cik Ina minat Do do Cheng said...

makcik tak paham orang cam ni, cakap segalanya besar, bab yuran anak culas. makcik biar baju makcik tak bertukar , hak anak utama dulu.inikan orang pandang mak bapak bergaya sakan, anak hampehhh.

h4ni3 said...

hoihhhh
tak berkat nanti ilmu yg anak dia dapat

ibuintan said...

macam2 pesen ada kan kakpah...

kat sekolah sey pun samo yo, cakap handal tapi yuran anak satu sen pun tak bebayar...

tu yang anak2 tak berapa menjadi .. kan

kak Erna said...

kak pah..macam2 perangai manusia ni kan..

adol ihsan said...

Salam :

Biasa lah manusia zaman sekarang.. Banyak alasan yang keluar dari mulut mereka semua..

:)

S..U..D..@..I..S said...

manusia perangai pelik2 kat mana2 pun ada ya kakpah

TADIKA ISLAM NUR HAZIQ said...

Sama lak kes kita ni kak pah...saya ada 2 org...adik beradik...sorang 5 thn sorang lg 6 thn...yg parent diorang bayar cuma lepas kos uniform je...dr bln 3 ari tu tak dtg sklh...tapi bezanya parent budak tu tak lebih santan je..

iina said...

santan tuh kalau masak dapat gak minyaknya.. dapat gak tahi minyak.. hehehe ;)

Aku said...

outstation dalam hutan... lari dari along....

kakpah said...

tasek,
semua yang ada pun pinjam pinjaman. bila2 masa boleh diambil balik.

azani,
memang bukan mudah. orang yang memandang tidak nampak susah payah yang dihadapi. Nak harap duit bertimbun? ahh tidak.. Kos pengurusan yang tinggi buat kita ni cukup2 makan. Tapi alhamdulillah, dapat memberi ilmu dan peluang pekerjaan pada yang memerlukan.

kakpah said...

kak nora,
Memang ada yang tak kena dengan dia.

Tijah,
Aku syak outstation kat rumah nombor dua je hikhik..

pak itam,
Tu lah pasal. Orang yang 'ada' pun tak adalah nak gedegang gedegung canang pada orang lain.

kakpah said...

juliet,
Selalu pulak tu..

Cik ina,
Susah nak paham dengan orang macam ni.

hani,
Ada dia kesah?

ibuintan,
hahaha.. satu perangai universal?

erna,
cam tu lah nampak e.

kakpah said...

Adol,
belajarlah melalui kesilapan mereka.

Sudais,
Betul.. Mana-mana ada.

emma,
perkara biasa pada orang macam kita ni kan? Yang ini, kos uniform pun tak lepas.

iina,
dah lamo plak tak meraso taik minyak ni.

Aku,
haha.. bagus spekulasi kau.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...