Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, July 27, 2011

Bau yang tidak hilang

Setelah berkali-kali mencuci tangan dengan handwash, jari-jari aku masih berbau durian. Betapa kuatnya penangan bau durian ini.

Ada sebekas durian yang telah siap dikopek di dalam peti ais. Abah yang kopek masa durian tengah melambak haritu.  Aku keluarkan dan buang bijinya untuk buat tempoyak. Abah cakap kalau buat tempoyak jangan biarkan lama-lama di luar.  Nanti terlalu masam. Cukup satu hari saja, lepas tu masukkan ke dalam peti ais.

Emak dulu kalau buat tempoyak, dia akan bubuh sedikit gula pasir dan garam.  Aku ikut cara mak. Emak biarkan dua tiga hari sampai dia betul2 jadi tempoyak. Lepas tu baru simpan dalam peti ais.  Aku ikut cara mak tapi aku tak cakap dengan abah.  Nanti dia kecil hati.  Aku cukup takut kalau abah kecil hati.

Semalam abah tanya bila aku nak balik lagi untuk ambil buah durian di kebun. Aku cakap hisyam yang akan balik sabtu ni sebab aku tak ada masa nak balik.  Dia minta ambilkan durian yang belum gugur sebab dia teringin nak makan gulai durian tua. Aku memberi tahu abang aku supaya tolong ambilkan dalam dua tiga biji.
Durian tua sedap kalau dibuat gulai lemak cili api atau pun lemak putih.

Dulu-dulu masa tak ada kebun durian, buah durian adalah antara buah yang mahal untuk dimakan. Kadang-kadang buah durian yang sudah masak pun dijadikan lauk. Lauk? Mungkin ada yang heran. Timbul juga keinginan aku untuk mencurahkan santan yang baru diperah ke dalam semangkuk durian tembaga, dihiriskan nipis dua biji bawang merah dan memasukkan lima enam biji cili padi yang telah dihiris. Apabila digaul rata, cukup rasa lemak, manis dan pedasnya. Kemudian ia dimakan bersama nasi panas semasa makan tengahari. Emak aku selalu buat begini setiap kali musim durian.  Nenek aku pun. Pelik kan?


sambal tempoyak kawin budu.


Jari-jari aku masih berbau durian dan aku tidak dapat elak daripada terus menghidunya.

ibundo

28 comments:

kakcik said...

Alhamdulillah, malam tadi kawan suami hantar seguni durian ke rumah. Puaslah kakcik makan. :)

Kakzakie said...

Itulah penangan durian kakpah. Buah dah tan nampak bentuk ulasnya tapi baunya masih melekat di tangan.

Kakpah pandai mengolah masakan itu yg semua serba-kena....

Hjh Noralenna Abbas said...

Mereka di sebelah pahang juga ada yang makan nasi bersama durian, nasi durian.
Ah ada resepi baru = tempudu

Ku Tak Sempurna said...

basuh tgn dgn sabun bebanyak. kalau tak, melekat smpi 2 hari baunya

:D

kaklong said...

kak,kok banyak dian kek jouseh tu,bak sinia ese nk blk kg,sabtu ni..buleh la singgah ambik..nak yo buek gulai lomak putih.....lamo tul tak ngaso...huhhuh!

miloais said...

sedapnya tempoyakkkk!

my peberet - gulai tempoyak ikan terubuk atau ikan keli.. buat pedas dan pekat skit!
perghhhhhhhh!~ nyummm nyummmm!

anymz said...

omak se buek tempoyak pun samo cam caro omak kakpah tu..baru menjadi tempoyak e.tapi se selalu lobihkan gulo.anak2 suko manih sikit.
kakpah se ni kan kalau ado santan suko curahkan macam tu yo ateh buah duyan..hiris lado api atau lado bosar dgn bawang bosar..prgghh..sodap e lak ai..thn ni buah duyan se kurang bona sbb thn maghin dah lobek..siap boleh buek lompuk lai..

anymz said...

ooppss..nak komen lai satu..tu gambar bungo kek ateh tu lawa boto..pinjam kamera jap..:D

~ Cik Azz ~ said...

Omak sey cumo bubuh garam yoo kek dlm tempoyak tu.. Dio yg ghajin buek tompoyak.. Sey mmg maleh bab nak kerobek2 isi durian ni.. hehe..

Sampai skang ni sey tak meraso durian lagi... Ontah, macam tak kisah sangatpun kalau tak makan durian..

Kalau nak buek patin masak tompoyak, kono guno tompoyak yg masam sikit kak.. Kok guno yg manis, mau tojoluek dibuek ehh... Tp kalau nak buek sambal daun kayu, sey suko guno tempoyak baru.. yg manih2 sikit tu..

Ms.Lilies said...

ooo kak...
saya xtau durian bulih buat lauk camtu selain tempoyak huhu

bujal X said...

sambal tempoyak~~pastu ada ikan talapia goreng~~peh!!

rezeki said...

kak pah

saya sekarang ni tetiap hari makan tempoyak buat ulam makan tengahari hehehe

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kak Pah,

Di Terengganu kami makan durian dengan budu. masukkan cili padi dan asam limau.

Makan dengan nasi, cicahlah dengan apa-apa ulam pun. Lebih sedap dari campur dengan tempoyak

kakngah said...

dulu umi pernah buat lauk durian campo santan tu kak.... mantah yo kan?? tak yah tenggek ateh api..

secangkir madu merah said...

wah kakPah sodap eh... terbau2 sampai ke sini... air lior tengah meleleh ni... ish..

kakPah terima kasih award tu, aku dah amek dah dan gantung di blog

JunAina said...

kak pah....sambal tempoyak kawen budu tu kesukaan aina...perghhh...

Aku said...

Aku secara perlahan-lahan terpaksa melupakan durian... huhuhu

Acik Erna said...

kak pah..samo la kak pah arwah bapak dulu..kalau dah bolah durian tu..ambik isi e..masuk lam mangkuk..curah santan dan lotak garam.jadi lauk lak tu..
isi durian mudo pun buek gulai..
agak2 e orang N9 yo tau durian dibuek gulai kot kak pah..

iina said...

1st time donga kak biji durian buek lauk.. apo pun musti sodap tuh kan ;)

S..U..D..@..I..S said...

berselera sangat nmpak kakpah aiii.....nasibaik malam.....

Citarasa Rinduan said...

ibundo..

ayu teringin nak makan tempoyak.ayu duk johor, tapi belah kulai..
sukarnya nak jumpa...
nak merasa lah, makanan orang perak kan?

ibundo said...

kakcik,
alhamdulillah rezki..

kak zakie,
makan durian tak boleh menyorok2. Orang mesti tahu..

kak nora,
yes!! tempudu. Pandai kak nora bagi nama.


kts,
dah basuh dengan sabun dah.. lama betul nak ilang.

ibundo said...

kaklong,
dian tu dah tingga ujung2 haha.. Musim dian akan datang kito poi bokelah bawah pokok e.

miloais,
kau cakap macam tu je dah kecur air liur tau..

anim,
tu lah.. omak mo uwan dulu selalu buek macam tu. Bilo kpah nak buek kan, somo kek ghumah ni polik tak ghoti nak makan camano..

azz,
buek tempoyak ni oghang selalu pakai dughian yang tak borapo cantik isik e tu. Kadang2 kakpah pakai sudu nak amek isi e tapi kalau raso leceh tu akak ghobek mo tangan yo..

ibundo said...

lilies,
tu lah.. orang rasa pelik tu..

bujal,
adei.. makan nasi tak cukkup sepinggan.

rezki,
tengah banyak ye pak itam..

ani kunang-kunang,
oo ye ke.. mesti nak terai nanti satu hari

kakngah,
iyo.. santan tu guno air masak. Makan jam tu jugak.

smm,
tajam betul idung kau yati. Terbau sampai kelana jaya.

Jun aina.
pergh...

ibundo said...

Aku,
Ala... iye ke.

erna,
haha.. sodap pulak tu kan?

Ina,
ekau bia betul. Bijik durian mano buleh makan. Yang dibuek lauk tu isi durian tu ...

sudais,
haha..

ayu,
klau jumpa durian murah selonggok sepuluh ringgit tu ayu beli je buat tempoyak hiii...

hani@debumelukut said...

tangan bau durian takpe jugak..org yg sendawa bau durian tu yg buat saya rasa nak tembak dgn senapang patah jer....

Zaitun said...

Dah namanya pun musim durian semua masakan akan ada campuran durian.
Kakpah...hari ini saya masak bubur kacang campur durian.

ibundo said...

hani,
haha.. kentut bau durian alamat nak kena bom lah tu..

zaitun,
weh.. sodap e bubur durian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...