Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Monday, September 17, 2012

Bergolak

Dua hari ni perut aku menggelodak. Habis urat temurat dalam perut aku dijerut-jerut. Kejap-kejap ke kamar kecil.  Keluar tapi berlari semula ke situ. Bagai habis tenaga aku diperah dan diperas.
Mahu saja aku marahkan minah indon yang memandai-mandai bagi aku petua untuk mengeluarkan angin-angin yang katanya telah lama banget menghuni setiap lorong urat yang berliku-liku dalam tubuh.

Waduh... banyak bener angin kamu buk. Nah.. lihat sini.  Dan sini. Dan sini.. Berketul-ketul ya.

Aku angguk-anguk sambil lelap-lelap mata kerana enak sangat dipijit.

Burpppp!!! ... burpppp!!!... burpppp!!!..
Bukankah angin itu sepatutnya keluar dari mulut aku.  Bukan dari mulut dia? Bukankah aku yang dikata banyak angin.  Bukan dia? Sesungguhnya keajaiban ada di mana-mana.

Nanti pulang, ibu ambil serei 3 batang, halia sebesar tapak tangan, air 5 cawan, ibuk rebus sampai airnya menjadi 3 cawan. Nanti bila mauk minum, ibuk campur aja dengan madu secukup manisnya. Bisa buang angin buk.

Mungkin tergoda dengan cerita bahawa neneknya yang berumur 90 tahun masih bisa mengangkat guni beras, aku rebus air seperti yang disarankan.

Iya.. bener  deh neng. Angin yang menyorok dam urat aku udah keluar tapi sekarang berpesta-pestaan dalam ruang perut aku. Mahu diapain ini.....




ibundo

14 comments:

makchaq said...

Tindakbalas awal kot... Nanti lepas habis buang segala angin, lemak segala mesti ramping...

Acik Erna said...

aduh buk..berulang ke toilet tu yang ngak tahan buk..ya ampun..

~ Cik Azz ~ said...

Sey salu gak buek camtu kak.. Tp sey masukkan sekali bawang putih yg dititik.. Pehtu baru rebus dan minum.. Elok yoo kuar kontut... hehe..

Bibik tu mcm sey la kak.. Sey ni kok tgk org dlm tv tu urutpun sey yg kuar angin kek mulut.. Sakit badan jadi ehh dok erk erk manjang.. huhu..

sal said...

dugaan nak sihat tu..

esok lusa apb angin dah keluar, ..muda 5 tahun..
InsyaAllah..Amin..

azieazah said...

Urut memang best. Tapi ulang ke bilik kecik tu yang bercinta dibuatnya1

ejaMaria said...

ulang ke tandas?...
NO... tak mo la... :(

JunAina said...

Kak Pah...perut kita perut Melayu perut depa perun Indonesia yang dah biasa minum segala jamu sejak dari kecik so tindakan keatas perut memang tak sama.

Tak dapat nak bayangkan kalau Jun yg minum. Toilet dah le dihujung sinun dan Jun di hujung sinin...mau bederai tengah jalan...ehehhee...

Zaitun said...

Bila kakpah cerita keluar masuk ke kamar kecil teringat saya peristiwa 3 hari lepas. Saya juga macam apa yang jadi pada kakpah tapi bukan kerana minum air jamu atau seangkatan dengannya tapi mungkin kerana makan lauk kenduri.

S..U..D..@..I..S said...

banyak benar kot ibu minum ...sikit2 aja an..cobaan

Kakzakie said...

Tapi petua itu betullah kakpah, mungkin kakpah jenis alahan. Kalau keluarga kakak pun buat macam itu.

Harap hari ini dah oklah dan kakpah lebih sihat hendaknya.

Gelihati juga kakak baca tapi kesian.

mamawana said...

Rebusan serai, halia campur madu bagus banget itu..

amn said...

salam hajjah
saya biasa dgn halia, searai ni kira baru tahu....nanti saya cuba....angin dah penuh

moga golakan dah reda...

secangkir madu merah said...

Hahaha.. kalau rajin amalkan mahu kurus ni kak.. bukan saja buang angin, buang lemak tepu sekali ni..

kasihibu said...

macam nak cuba je resepi air buang angin itu ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...