Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, September 24, 2008

MATEMATIK

Sekiranya anda mengatakan anda tidak mempunyai masa mengajar anak anda matematik, anda hanya memberi alasan. Kita dikelilingi oleh nombor. Di mana sahaja kita memandang, ke mana sahaja kita pergi, nombor-nombor akan berada di situ. Nombor-nombor akan sentiasa mengikut kita. So, stop cheating yourself by saying that you dont have the time to teach your child math.

Anak kita belum boleh bercakap lagi, kita sudah boleh mengajar konsep nombor. "Sayang ada dua mata, satu hidung, dua telinga" etc etc. " sayang ada dua tangan. Satu tangan ada lima jari. satu, dua, tiga, empat, lima". etc etc.

Mungkin la anda kata anda tidak ada masa kerana anda suami isteri berkerja. Ish.. takkan lah tak ada masa langsung yang anda luangkan bersama anak. Masa itulah ajar mereka. Misalnya masa makan, "cuba adik kira di atas meja ni ada berapa biji cawan". Ataupun, " adik makan nugget ye. Adik ada berapa biji nugget?" Eh, banyak lagi soalan-soalan yang anda sendiri boleh fikirkan.

Untuk mengenal nombor pula, saya pasti di rumah anda mesti ada jam. Ajarlah nombor-nombor di jam itu. Saya pasti di rumah anda juga ada kalender. Ajarlah nombor-nombor di kalender itu. Saya pasti di rumah anda juga ada telefon. Ajarlah nombor-nombor di telefon itu. Di dalam surat khabar pun banyak nombor. Ajarlah mereka. Kesian anak-anak kalau anda tidak membantunya memahami konsep nombor dan juga mengenal angka.

Saya juga amat pasti anda selalu membawa famili anda berjalan-jalan naik kereta. kalau tidak berjalan jauh pun, sekurang-kurangnya pergi ke kedai. Tentu di depan anda ada kereta-kereta lain dan kereta-kereta ini sudah pasti pula ada nombor plat. Bermainlah dengan nombor-nombor itu dengan anak anda.

Bila sudah tahu konsep, sudah kenal angka, yang lain-lain akan menjadi lebih mudah. "Adik ada lima biji gula-gula. Abang ada tiga biji gula-gula. Berapa semua gula-gula ni". Di sini anda sudah mengajar anak anda operasi tambah. "Tadi adik ada lima biji gula-gula. Adik dah makan satu. Berapa biji gula-gula adik ada sekarang?" Anda sudah mengajar anak anda operasi tolak pula.

Kalau anda ikut apa yang saya cakap ini, saya gerenti anak anda akan pandai nombor selewat-lewatnya umur tiga tahun. Kalau yang cepat, dua tahun sudah pandai. Kalau anda tidak percaya, cubalah.

1 comment:

ASH said...

Muhammad 2 tahun setengah dah kenal nombor. Sebab apa? senang dia nak tekan remote control...
611..
saluran CERIA..
tapi malangnya saluran CERIA telah dikunci oleh ibunya..
sebab ada rancangan TOM TOM BAK..
i don't think that program is good for him..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...