Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, November 19, 2008

ORANG YANG PELUPA

Selesai memotong bawang, aku berjalan menuju peti ais. Aku perhatikan barang-barang yang ada dalam peti ais tu satu persatu. Penat berdiri aku mencangkung.
"Ya Allah.. apa benda la yang aku nak ambek tadi" Lepas menggaru kepala yang memang gatal sebab shampoo yang aku beli tu tak sesuai, aku pergi balik kat tempat aku potong bawang tadi. Kepala hotak ligat memikirkan apa yang aku nak ambek dalam peti ais.
"Ooo aku nak ambek cili.."
Pergi balik kat peti ais. Kali ni terus ambek cili.


Sambil-sambil masak, otak berjalan terus. Bukannya nak berzikir. Asek pikir apa benda nak buat lepas ni dan lepas tu dan lepas lepas tu. Lepas goreng ayam ni kang nak pergi atas ambek kamera. Semenjak dua menjak ni dah jadi habit selesai masak, hias-hias dalam pinggan, pastu ambek gambar. Saja je nak menayang bakat.


Selesai masak, naik atas. Aku ingatlah yang aku perlu naik atas bila dah selesai masak tapi.........aku naik atas ni nak ambek apa ye. Aku masuk bilik, terpusing sana terpusing sini. Tengok atas meja. Tengok atas almari. Tengok atas katil. Eee... boring. Turun baliklah. Dekat bawah, duduk tepi meja. Termenung.
"Kenapa buk"
"Aku tak ingat apa benda yang aku nak ambek. Engkau tau ke"
"Ibu tak cakap, ya mana saya tauk"


"Give up lah. Baik aku naik atas buat blog" Sebaik duduk depan laptop, mata ku ternampak kamera tepi scanner.
"La.. aku nak ambek kamera rupanya". Capai kamera, berlari turun bawah nak snap gambar. Di meja dah ada anak-anak aku tengah makan.
"Korang dah makan ke. Nanti..nanti... mak nak ambek gambar dulu". Aku tengok masterpiece aku dah kena kerobong. Umm.. engkorang makan je lah.


Saat-saat dah jadi orang pelupa ni aku sering mengingatkan diri sendiri. Allah dah tarik nikmatnya satu-satu. Berjaga-jaga la engkau. Ada kalanya dalam teringat untuk mengingatkan diri sendiri, aku terlupa juga untuk mengingatkan diri ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...