Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Saturday, February 21, 2009

Satu Sabtu Di Tebing Tinggi

Seperti yang dirancang, lebih kurang pukul 9 pagi aku, suami dan bibik aku siti menuju ke kampung ku di Juasseh, Kuala Pilah. Nama kampung aku, kampung tebing tinggi. Agendanya membersihkan sawang dan habuk di rumah kampung. Lama sangat dah tak balik. Walaupun ada anak buah yang menjaga rumah tu tetapi apalah nak diharap sangat pada budak bujang. Takdenye nak menyapu-nyapu sawang dan habuk dalam rumah tu.

Perjalanan berlanjutan sehingga dua jam lebih sikit. Sebabnya: berhenti kerana terkucil dan juga singgah dekat-dekat area rumah tijah tu cari makan. Dah jam sepuluh. Pagi breakfast lepas subuh. Dah tu makan roti je sekeping. Kesian kat perut aku. Berenti lah kat kedai mamak apa maju ntah makan tose sadin. Ode sekeping je kongsi dua orang. Nescafe satu kongsi dua orang jugak. Cukup. Perut kitorang ni kecik-kecik je. Bibik aku tak nak turun kereta. Dia bawak bekal dan makan dalam kereta je.

Inilah rumah yang menyimpan memori yang cukup banyak. Sampai je di rumah terus tukar uniform dan mulakan operasi. Pergh.. habuk dan tinggi seinci. Sawang dari siling sampai ke lantai (hehe.. kalau tak ada unsur menokok tambah ni mana cerita nak sedap). Test vacuum tapi apasal lak tak boleh idup. Belek-belek button kat vacuum tu betul ke tak betul benda yang aku picit. Betul. On lagi sekali. Tak boleh hidup jugak. Apasallah pulak ni buat hal. He..he.. rupanya switch tak on.

Abah dah tak tinggal di kampung lagi sejak bulan Mei tahun lepas. Setahun selepas mak meninggal, abah tinggal seorang di rumah ini. Kalau masa mengizinkan, tiap-tiap minggu aku akan balik. Kalau masa tak mengizinkan, dua tiga minggu baru aku dapat balik menjenguk abah. Aku ajak abah tinggal dengan aku je tapi abah cakap biarlah dia duduk kampung. Aku risaukan makan minum dan sakit peningnya. Abah cakap tak apa. Tak payahlah aku risaukan dia. Nak makan dia boleh beli kat kedai. Sarapan boleh makan biskut ke, roti ke, megi ke.

Puas aku memujuk. Dia enggan juga. Tapi satu hari tu dalam bulan Mei tahun lepas, abah telefon aku suruh datang ambil dia. Dia kata dah demam beberapa hari dah tapi tak baik-baik. Aku ambil bawa ke Bangi dan sampai lah sekarang abah tinggal dengan aku di Bangi. Kadang-kadang dia balik juga ke kampung untuk beberapa hari bila ada appoinment di klinik Juasseh. Abah aku ni umur nya dah 86 tahun tapi boleh memandu kereta lagi.


Selesai mengemas di dalam, aku ke luar rumah pulak. Aku ajak bibik keluar sama tengok kalau-kalau ada pisang yang boleh di bawa balik.
Hah, tu pisang. Dapat tiga tandan. Yang tebang pokok pisang tu bibik aku. Aku tukang tunjuk-tunjuk je hehe.. (lepas ni termuntah-muntah lah asek makan pisang goreng ). Buah jambu pun ada. Tadi nak ambil bawa balik. Makan dengan kicap patahkan cili api, tambah gula sikit. Sodap. Tapi terlupa pula nak ambil. Yang dalam pasu tu bukan sayur ye tuan dan puan. Cuma nak menunjukkan betapa kreatifnya anak buah aku. Dia tanam rumput dalam pasuuuuu. Satu idea yang bagus bagi sesiapa yang banyak pasu berlebih.

Aku merayau-rayau keliling kampung dan terjumpa tempat abah aku buat gula anau. Dia jerang air nira untuk jadikan gula anau kat tungku itulah. Gula anau original. Tak ada campur-campur dan tentulah rasanya pun original juga. Gambar kecil tu tempayan tempat ayam bertelur. Ayam abah aku ni lain pesen. Disediakan tempat bertelur, dia nak bertelur dalam pasu tu juga. (aku dah berkira-kira nak sambar je pasu tu bawa balik bangi. Letak kat laman cantik nih..)
Sekarang ayam dah tak ada dah. Semua dah kena korban. Menyusahkan saja bela ayam ni. Makanan nak kena beli lepas tu berak merata-rata.

(Teringat dulu masa kecik kitorang ada satu lagu pasal taik ayam ni. Bunyinya:
Ai seh man. taik ayam atas simen. busuknya bukan main. ditiup oleh angin. Lepas tu terpekik terlolong keliling kampung nyanyi lagu tu)


Yang ini reban ayam. Penghuninya habis kena sembelih. Reban ni pun dah jadi reban tinggal jugalah. Habuk dan sawang pun banyak. Ada ura-ura nak vacuum tadi tapi tali tak sampai pulak.

Cantik bunga-bunga ni kan. Nak bawa balik kereta dah penuh dengan pisang. Ni projek akan datang pula.

Semasa bersiap-siap mahu pulang, suami aku membelek-belek baju dalam almari di bilik. Dia mengeluarkan baju dua helai ini dan menyuruh aku membuat satu entry mengenainya. Aku buat satu selingan sajalah di sini..
Baju yang kuning tu baju aku dan yang biru itu suami aku punya. Umurnya dah berpuluh tahun. Slim je baju tu kan. Betapa slimnya aku masa muda dulu. Itu adalah baju sejuk kami semasa di Penn State. Kalau bagi baju ni pada crew CSI mesti diaorang boleh trace salji yang melekat di situ. (Kalau pakai baju ni pergi cameron highland orang tengok pelik tak wakaka..... nak sarung pun sampai kat ketiak je dah tersangkut)

Bila balik, sempat singgah stesen bas pilah makan cendol. Aku mengidam nak makan cendol pilah ni dah lama. Tapi, umangai.. manisnya. Tak terliur ke tengok cendol tuuuu....



Begitulah aku menghabiskan hari sabtu aku. Malam... buat entry.

11 comments:

kakngah said...

br td tgk mjlh 3 psl cendol leman dawi. ni, cendol pilah lak... x buleh jd ni. blk kmpg nx week nk pekono cendol gak...

Tijah said...

ooo...org joseh kosan eh. joseh toboh masuk tang pelangai tu ko? ado ko laie bai jua roti sabak situ kak?

cendol basten pilah mmg sodap. mi berahim pun best tapi skrg dah tak pokat cam maghin. iskkk!!! tingat dulu maso skolah cikgu buek rombongan ke kilang mardec tu. nek moyangkan busuk!!!

iina said...

Dulu den selalu poei juaseh tuh ahh kalau nyelia student kek sekolah menengah teknik juaseh tuh.. then terus singgah bahau umah makcu den.. sonok kan kak dapat balik kg.. baju sejuk itu sungguh nostalgia lah kak.. nie ahh sok den balik baju sejuk yg banyak kek dlm lemari tuh pun bakal jadik gitu gakk berabuk dan takkan pakai dah.

lagu taik ayam tuh klasik lah kak patut buek lagu rakyat tau hehehe ;)

ibundo said...

kakngah, cendol skang dah tak ori lagi. Dah campur kacang lah, pulut lah. Sodap yo cendol dulu. cendol sajo-sajo. Banyak lak tu.

Jah, kampung akak kek Joseh pokan, nak poi ko bahau tu. Roti sabak? hehe..roti bai ado lah.
Kau poi kilang mardec? Apolah cikgu kau bawak poi rombongan kek tompek busuk tu. Sobab kek kilang mardec tu lah sungai tompek akak borcomporo marin dah bertoksik..

ina, bahau dah kalahkan pilah. Orang poi shoping ko bahau. Pilah dah tingga jadi pokan mati.
Baju sejuk ko tu nanti buat selimut je lah wakaka..

Nizam.Ariff said...

Ada Cendul lagi....

Yunus Badawi said...

cantik rumah org tua kakpah. Saya baru lalu kawasan itu 2 minggu lepas hantar anak ke3 ke MRSM Serting.

ASH said...

Aiseh men..kut tak lalu makan pisang pisang yang setandan dan jambu jambu tu, singgah je lah kat rumah saya ni...
he he he..
nak jugak ambik berkat..

ibundo said...

nizam, cendol dah habis. urgh...dah jadi angin.

YB, ikut jalan juasseh-bahau ke. Len kali kalau jenguk anak tu, singgah la makan cendol pilah.

ashley, pisang tu memang tak abis. nanti hanta kat tadika. Jambu tak de. Lupa nak petik.

sapokona said...

La..apolak tak ngajak balik josseh

sapokona said...
This comment has been removed by the author.
Ungku Nor said...

kak..baju sojuk tu buleh bawak pi main ice factory kek MINES.

sey dulu skolah kek Gontam. tetiap sabtu ado la muko sey kek pasar minggu..soping bondo makan bawak balik ostel..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...