Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Friday, May 29, 2009

CAKAP LAH BETUL BETUL

"bos! ada jual rel langsir ka"
"Ala..lu mau lua laun ka tiga laun"
"Dua daun"
"Sikijam 'a. Saya kasi angkat itu rel"






"Kaka. Sudah lama tada mari. Mau beli biras ka"
"Tak mau."
"Sini biras mura-mura juga kaka"
"Aku beli kat tesco. Lagi murah"
"Ayoyo kaka"
" Nak cari sirih lah. Ada jual sirih ka"
"Ada. Berapa kaka mau."
"Macamana kira?"
"Satu ringge sepulo helai juga"









"Cikgu Ratipah"
"Hmmm...(bila masa plak aku tukar nama nih)"
"Ini bolang untuk kaleling kontes. Manyak hadiah ma. Kasi awak punya studen masuk"
"Tinggal je lah borang tu."


.
.
.
.
.
.
.
Rasa-rasanya diorang ni lahir di malaysia, rakyat malaysia, tapi kenapa cakap melayu tak pandai-pandai? haihhh.....


8 comments:

mama_sal said...

yes, first!
dorang ni memang lidah koreh..apo nak buek hehe..

Tijah said...

hahahaha.

tang ratipah tu buleh lak R eh kan? nampak na gigih berusoho utk pujuk ko masuk kaleling kontes tu kak...

ku tak sempurna said...

akak paham ke dak apa yg dorang cakap??

klu paham tu maknanya pandailah dorang berbahasa melayu tu..

.
.
.

ekekekeke..

org kita pun sama.. bila ckp ngan org cina, india, indon ... terus tukar slang... haaaiiiihhhh

iina said...

yolah kak banyak bona org gitu kan kak.. kdg2 kito lak terikut2 caro cakap dio abis.. dah gitu dia ckp yo..

lupekanje said...

tak po kak....mengkayakan bahasa kito..
kiro tambah satu bahsa etnik....

tpi kan kan..ado bangsa lain yg lobih pandai berbahasa melayu dari kita ape !!!!! Tu....Professor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim...??
klu smua org cina india pandai cam dio..tk ke malu org melayu sendiri kakkk...huhu..

sakurasa 2 said...

kakpah
betul2 kenapa orang malaysia sendir tak mau cakap malaysia dengan betul kadang terasa pelik sungguh...

AZANI said...

kakpah:Latipah nama nya ,teringat Latifah Omar, diva filem melayu.

kakpah said...

mamasal, selamat berbloging semula. lama cuti..

tijah, kau lum poi penang lagi ko.

kts, mestila paham. tapi sakit hati gak nak memahami hihhik..

ina, agak e sebab tu dorang tak pandai pandai. Kito pun samo molayan lenggok bahasa dorang.

acik, yo lah cik. Ado yo yang pandai tapi yang tak pandai ni haih... Kakpah dulu ponah diajar oleh Ting Chew Peh maso dio bolum masuk politik. Worait apo..

sakura, tu yang rasa nak sekel je

azani, haha.. gitu lah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...