Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Sunday, February 28, 2010

PENCARIAN






Cari apo tu apak e.

Ni lah.. cari cermin mato ni. Tadi lotak kek sini. Botul-botul kek sini h'a apak e lotak..

Tu yang kek ateh kopalo tu apokobondo!!!



Hidup kita ni sentiasa tercari-tercari dan mencari-cari. Kita cari benda hilang yang sebenarnya tak hilang pun tapi cuma tersalah letak. Kita cari benda yang kita sangka masih ada dalam simpanan kita tetapi sebenarnya kita terlupa yang benda tu kita dah dispose lama dah.



Bila kita bukak peti ais untuk mencari sesuatu kadang-kadang kita terpaksa mencangkung sambil menongkat dagu di depan peti ais itu kerana kita terlupa apa yang kita cari. Dan apabila ingatan sudah pulih kita tidak jumpa pula benda yang kita cari tadi kerana ianya sudah habis dan kita terlupa mahu membelinya semasa ke tesco tempoh hari.

Cari wang. Hari-hari kita berkerja mencari wang untuk memenuhi tuntutan hidup.

Cari kebahagian. Kita berdoa semuga kita dikurniakan kebahagian di dunia dan di akhirat.

Cari ketenangan. Supaya darah tinggi tak naik semata-mata kerana kepala kita berserabut dengan masalah.

Cari kedamaian. Siapa yang mahukan hidup kita ini porak peranda.

Cari kegembiraan. Maka cerialah hidup kita kalau kita dan keluarga sentiasa berada di dalam keadaan riang gembira.

Dan hari ini kegembiraan jelas terpancar di wajah anakku Kirin kerana berjaya mendapatkan D1000 yang diidamkannya. Baru dapat kerja dan gaji pun belum lagi tetapi dah melobi ayahnya untuk mendapatkan loan kerana nak beli yang diidam.



Ala.. nanti kirin bayarlah kat ayah bulan-bulan.

.
.
.

Dan janganlah mencari yang bukan-bukan yang tidak diredhaiNya. Berdosa.
.
.
.





Mak!! tengok kaklang ni. Dia nak cari gaduh.

Hah, pegilah korang carik. Tengok kat belakang rumah, ada ke tak ada.

Ala............ mak ni!!



Sebab bergaduh sesama sendiri inilah yang menyebabkan pekerja aku ada yang berhenti. Eeeeii tak cari gaduh tak boleh ke... Sapa yang susah? Aku jugak.

Ada sesiapa yang ada saudara mara yang nak berkerja sebagai pengasuh taska?


Kakpah

15 comments:

anin said...

kak pah..anin mint nak jaga budak smbil cuti wt master nnti.. tp bukn skrg le.. kak pah kat area mana

Ku Tak Sempurna said...

klu tak jumpa kat belakang rumah, cari plak 'gaduh' tu kat depan rumah... 'gaduh' ni cepat je tukar kedudukan... hihihi

.
.



selalu cari duit dlm beg... rasa2nya mcm ada byk lagi... siap tnya satu rumah, sape yg ada ambik duit dlm beg.
.

.
.

bila ingatan dah pulih, rupa2nya, SHOPPING COMPLEX yg amik... :D ms sopping, tak ingat dunia.. hihihi

ashley said...

la ishh..ingat kut siapa terloncat tuh!!
wakakakaka
dia beli berapa luit tuh?
jaga elok elok..
nanti lesap macam keta dak MUHAMMAD tu..

kang utang tak habih bayorr lagiii..

xiiinam said...

Saya cari rumah kakPah dulu amat senang...
Mula-mula cari tiang elektrik...lepas tu kira tiang sampai tiga...seperti dalam plan...he...he.....

Yunus Badawi said...

Ingatkan murid taska aje yg cari gaduh tapi cikgunya pun pandai cari gaduh ngeee

Guru lelaki mcm saya ni tak nak ke? hehehe

pak long said...

salam buat kak pah...
carik kak pah jangan tak carik....

kakpah said...

anin, hehe.. kakpah nak segera dan yang bujang pulak tu sebab kena tinggal kat taska.

kts, ko memang... duit tu dah habih ko belanja.

ashley, ayah dia soh bayar 4 kali. 5ketul sebulan. yang belen ayah belanja kehkeh..

kakpah said...

cklah, hoho.. ye ke. Tapi landmark dia sekolah ren jln 4 tu. jumpa sekolah, jumpala rmh kpah.

yb, ko tak payah. Jangan cari gaduh ngan mak adam haha..

paklong, kena carik lah ni.....

Ejamaria said...

huiih... laju nye kak pah masuk n3 ni, Maria baru je nak letak gak psl 'cari'... psl hubi cari beg duit tak jumpe, kite cari jumpe pulak... hmmm payah men'cari' ni... kena ade six sense???...

lupekanje said...

wahh...kirin dah ada dslr....nnt acik nk pinjam la....hehe..

*apesal klu ada dslr tuh, mesti nk posing terbang2 nih....isk iskk... ana musykil lah....

kakngah said...

sebbaik jauh kak.. kok tak bln dopan ayo dh buleh report duty. wak aji dah x renew contract... huwaaaa!!!!

kakpah said...

eja, haha.. orang lelaki cari barang guna mulut. Kita cari guna mata kehkeh..

acik, wakaka.. kok buleh tangkap gambar torbang macam burung

kakngah, huwaaa... nak nangih gak ni

secangkir madu merah said...

gaduh gaduh manja le kakpah..klu tak gaduh tak mesra ... rumah pun sunyi... sekali sekala takpo kan mak?

kakpah said...

smm, haha.. jangan sampai becakaran dah...

Mak Su said...

maksu penah gaks tercari2 macam tu, samapi melilau2. last2 dekat jer rupanya...hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...