Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Monday, June 28, 2010

Penghujungnya akan tiba jua

Salam.

Petang tadi aku singgah di petronas seksyen 15. Imah ke ATM dan aku mencari air di peti sejuk. Selesai membuat pembayaran di kaunter aku ditegur oleh seseorang.

Assalamualaikum cikgu. Apa kabar.

Aku menyambut tangan yang dihulur dan aku perhatikan wajahnya yang masih aku kenal. Cuma namanya yang aku tidak ingat. Banyak tahun dulu dia ada menghantar anaknya ke tadika aku.

Kenal lagi tak? Mak Huda.

Kenal. Huda belajar di mana sekarang.

Aku nampak riak mukanya berubah.

Huda dah meninggal cikgu. Tahun lepas. Masa dia tahun tiga di USIM.

Aku mengucap. Tidak sangka anak yang aku jaga dan didik dulu sudah tidak ada lagi.

Sakit?

Lukemia, cikgu. Tak ada symptom. Tahu-tahu dah stage 4.

Aku dah tak tahu nak cakap apa. Kesedihan masih bertapa di wajahnya. Kesedihan di hatinya cuma dia dan Allah yang tahu.

Kematian. Bila. Di mana. Penyebabnya. Kita tidak tahu.
Yang pasti, ia tetap akan tiba.

kakpah

29 comments:

ckLah said...

Innalillahi......



ckLah pun pernah alami situasi begini kakPah. Rasa menyesal sangat lepas tu. Selamba saja ckLah tanya pada orang kampung mak ckLah yg ckLah jumpa di hospital; "Pak Ngah sihat Mak Ngah?"

Di jawabnya "Aje gile kome ni ckLah, Pak Ngahnye udoh ninggei bulan Rejab lepaih!"

....dah lama tak jumpa dia. Dekat 10 tahun ada...

iina said...

Yelah kak kdg2 ada khabar yg kita tak tau kan.. ingat sihat.. tup2 khabar xsedap lak.. yelah ketentuan Allah.. kita nie pun kak tunggu masa je kan..

Ari tuh maso omak dtg.. dapek lah layan dio 3 mggu.. lopeh dio balik sedih gak.. teruih terfikir kalau udah xdo esok.. camno ehhh kan.. dio balik ari tuh pun den dah nangis.. nie pulak sok2 takdo kan.. Den doakan akak mo atok sihat2 yo.. lehlah den raso mee kari aulad hehehe ;)

kakpah said...

cklah, tu lah cklah. sampai sekarang pun kakpah teringat2 lagi ni.
bila dah lama tak jumpa kita pun tak tau apa yang terjadi kan?

iina, mo kasihlah ko doakan camtu. tapi erkk.. macam ado udang sebalik batu yo hehe..
kek t.malim tu takdo bondo kan. korang gi soping kek mano ha? Tak bonapeh kakpah kalau ke sanun..

Ms.Lilies said...

Bila ingat2 bab mati ni mmg serun...terbyg2 byk na buat salah..ni pun dh terbyg2 nyawa hjg2 je nak beranak ni

kak long said...

memang tak dpt dinafikan,penghujungnya akan tiba jua...
ngilu kaki tangan kaklong baco n3 ni...
sok luso ntah2 giliran kito lak...

yg poie tak kan balik2 laie...

al-fatihah bt arwah...

Ena said...

itu lah hakikat kehidupan kan kakpah.. ena pun baru jer lepas dengar lagu PemergianMu.. Mengenai kisah kematian Rasulullah..

kak Erna said...

kak pah..ajal maut ditangan tuhan kan..risau lagi ni..anak sedara..yang doktor kata luikemia..masih di wad..macam tu gak..takde simptom..tau2 masuk wad je..sekarang lagi..2 hari sekali masuk darah..rasanya lagi dok spital lagi sakit pulak dia..

aNIe said...

Al-Fatihah buat arwah...semoga rohnya dicucuri rahmat...

Penyakit itu sebagai penyebab...ajal dan maut itu ketentuan ALLAH...dan datangnya itu pasti...masanya aje kita tak tau...

mamawana said...

Salam ziarah

Innalillah dan alfatihah.

Zaitun said...

Salam kakpah

Al-Fathihah, ajal maut ditangan tuhan.

kakpah said...

lilies, kalau ikutkan beranak ni, kakpah lapan kali terasa macam hilang nyawa.

kaklong. tulah. ajal kito tak tau macamano

ena, hmm.. begitulah..

kakpah said...

erna, sianlah dengar citer anak sedara erna tu. semuga dia sembuh..

anie, betul tu anie. soalnya adakah kita bersedia.

mamawana, salam.. lama tak menjenguk..

zaitun, ya.. ketentuanNya

kakngah said...

Al-Fatihah
kite ni.. walau pun nmpak sihat... lom tentu xder penyakit.




kak, org t.malim soping kek yat fong. susu budak mo pempes murah.. hihihi!!!

tasekM said...

entah esok lusa hr kita pulak, kan...?


.

pB said...

ajal maut di tangan Allah ...


masa kita , entah esok atau malam nie

Yunus Badawi said...

kalau tiba2 saya dah takde kat blog ni mungkin saya dah dipanggil balik. Doakanlah kalau masih ingat kat saya....

Nizam.Ariff said...

Nasib baik kita tak tau bila, dimana dan bagaimana kita mati. Kalau tahu awal-awal, mau tak tidur malam dibuatnya...

lupekanje said...

acik ingatkan subuh tdi acik dah nak 'abis' dah k.pah..bepusing2 dunia acik rasa..

Alhamdulillah...ada lgi umur acik utk trus bernafas di mukabumi ini.

Risau klu mati itu dtg tiba2 kat acik gak..maka akan pergilah...tanpa pesan, tanpa kata.
Doalah, moga kematian kita dalam Husnul Khotimah.

~Kak AZZ~ said...

Salam Kak Pah...

Begitulah ketentuanNya... Seperti arwah pakcik sy juga, pergi dalam tidur, tanpa pesan... Masih teringat lagi masa dia dtg rumah sebulan lepas dan jumpa dia kat kampung lepas tu... Kali akhir jumpa bila dia sudah tiada lagi..

Al-Fatihah untuk arwah Huda, juga untuk arwah pakcik sy serta semua yang telah dulu mengadap Illahi...

ashley said...

Al fatihah untuk semua yang dah pergi...
KAKPAH,
'HUDA' saya masih pergi sekolah dengan beg besarnya...InsyaAllah...

.
.
aku pun mak HUDA gak.

julietchun said...

yg pergi tetap dalam ingatan. sedih pulak baca komen yb tuh :C

Mak Su said...

innalillahi waiinna ilaihi rojiun

kakpah said...

kakngah, kalau akak tido somalam duo kek Tmalim sok kpah roger ko ek..

TM tu yang kita tak tau.

pb, em alahai.. kpah selau bdoa kalau nak pegi pun biarlah semua anak2 kpah kawin dulu..

kakpah said...

yb, ada beberapa blogers yang dah kembali ke rahmatullah. Rasanya mereka masih diingati..

nizam, kalau kita tak tau memang kita taknak tidur sebab buat persiapan terakhir.

acik, ko ado darah tinggi pulak ko. ataupun darah rondah. dah poi cek ko bolum..

kakpah said...

azz, kita cukup terasa bila kehilangan seseorang yang baru saja kita jumpa dgnnnya. alfatihah buat yg telah prgi.

ashley, semuga Huda kau dipanjangkan umur hingga ke hari tua. Begitu juga dengan emaknya.

juliet, kenang daku dalam doamu..

maksu, kepadaNya kita kembali.

Ku Tak Sempurna said...

ha'ah la juliet.. sedih plak bc komen yb tu

.
.

err.. halalkan mkn minum den selamo den duk berkunjung kek umah ekao ni yo kakpah... kapkek, kismis, roti jon.. halalkanlah sumo yo..

kakpah said...

kts, apa yang kita cakap dan buat lawak kat sini akan diingat.

errr... yo lah.. aku halal dunya akhirat.

Catwoman said...

Salam Kak Pah....

Benar. K`matian itu wujud.
Bila, di mana, bagaimana atau detiknya....kita tak tahu.

Al-Fatihah buat arwah anak muda itu.

kakpah said...

catwoman, semalam berlaku lagi satu kematian. perginya seorang bapa saudara. alfatihah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...