Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, July 14, 2010

TEGAR

Jawabnya,
sorik botullah hidup akak ni. Macamano tak kurus.

Jawabnya lagi,
bolanjo tusen tak dibagi dan ado anak yang kek kampung tu pun pagi potang mintak duit. Mano akak nak carik duit. Akak bukan e bokojo. Somo harapkan anak-anak.

Garis-garis di wajahnya menceritakan kepayahan liku hidup yang dilalui. Keperitan mempunyai seorang lelaki bergelar suami yang hampir sampai ke penghujung jalan berlepas tangan. Dan kesengsaraan seorang ibu kepada penagih tegar.

Katanya pula tanpa ditanya,
Habih dah barang ke ghumah tu kono jua. Periuk cap boyo adik boradik. Pinggan. Aleh tilam. Kain batik akak yang cantik-cantik tu somo abih dijua.

Untuk mengurangkan rasa gundah gelananya aku mengajaknya tinggal di rumah aku sampai ke hujung minggu ini. Sekurang-kurangnya bolehlah dia melepaskan rasa yang terpendam di sanubari kepada aku yang rela menjadi pendengar setia. Aku. Seorang adik ipar.

Cubo kau tengok ni.

Dia menunjukkan henfonnya menyuruh aku membuka sms yang diterimanya sejak kelmarin.
Aku menekan butang satu lepas satu.

satu.
Omak kek mano. Bilo nak balik.

dua.
Omak nak balik ko tak. Den takdo duit ni. Palo dah poning.

tiga.
Kirimlah duit sikit. Palo den tambah poning ni.

empat.
Tak nak nolong ko. Kang abih barang lam rumah ni den jual kang.


Aku malas nak menyambung. Aku kembalikan henfon itu ke tangannya dan aku lihat ada air bertakung di kelopak mata. Sampai bilalah dia akan menanggung beban itu. Aku hanya dapat membantu setakat yang aku mampu.


kakpah

27 comments:

Tijah said...

laa hai. sian eh. tu la deh kan. nak buek cano kekadang dah bagian masing2. mudah2an kek sanun sok dio bahagio.

Ms.Lilies said...

Sedihnya....kita sok xtaula cemana lg kan nasib

ckLah said...

Sedih kan kakPah....akhir2 ni ckLah banyak menyaksikan kecundangnya keperkasaan lelaki yg patutnya menyara dan mengepalai keluarga.....dadahlah,sumbang mahramlah, jenayahlah...

Nizam.Ariff said...

KAlau nak tolong, tolong dulu si tegar itu. Mungkin bebannya ringan sikit... cari punca pembawa masalah dan hapuskan...

kak long said...

kalau dah togar tu payah la jawap eh...
omak eh tu bukan takut apo...
orang cam tu membunuh pun buleh...
kalau natang tu dah sebati dlm badan eh payah la...

anta kek pusat pun tak guno...
keluar dio buek balik...
sian kek omak eh tu...
saba yo la kak...

lupekanje said...

anak jonih apo la gak eh tuh..hampeh kelapo botul..

kakcikseroja said...

alahai siannya kek omak dio.. :(

anymz said...

ado satu kes kakpah,sorang omak dapek anak camni,si mak dah x tahan terpacul di mulut ee kok camni susah na,mati lebih baik utk kau..hijab mungkin terbukak waktu sorang mak melafazkan,akhir ee anak itu benar2 mati maso tgh sodap2 menyedut....
jadi doa itu bonar2 ponting.apo lagi seorang ibu kan..

kakpah said...

tijah, kesian nengok dio. tapi borek mato momandang borek lagilah bahu yang momikul.

lilies, kita doa je la yang terbaik untuk kita. Mudah2an Dia kabulkan.

kakpah said...

cklah, kalaulah semuanya memikul tanggungjawab yang diberikan, alangkah amannya dan cantiknya hidup berkeluarga

nizam, si tegar macam dah tak boleh ditolong. masuk serenti dah berkali-kali. bila keluar macam tu jugak.

kaklong, tu lah kojo e. kelua masuk kelua masuk. camtu gak. tak dapek duit dio mongamuk.

acik, hampeh kolapo pun ado gak guno e cik. akak koringkan, taruk colouring.. pehtu buek aktiviti ngan bebudak tadika. yang ni lobeh toruk dari hampeh kolapo.

kakpah said...

kakcik, memang kesian..

anim, pokataan yang kolua dari mulut ibu ni masin. macam yang ustad kawan kitorang yang kojo kek penjaro kajang ponah cerito. dio cakap ado banduan kono gantung. maso nak uruskan mayat, omak banduan ni cakap kek ustad tu......
dia ni jahat. saya selalu cakap kau sok mati kena gantung.

tu lah ayat yang selalu dia cakap kat anak dia. memang terjadi pun...

Zaitun said...

Kenapalah sampai jadi macam tu,kasihanlah pada mak dahlah ayah kurang prihatin.

pB said...

salam Kak Pah


dua tiga kali baca , baru faham




moga si ibu tetap akan tabah.

AuntieYan said...

Salam Kak Pah,

Berbagai masalah orang ni, kita ni takat anak balik lewat malam dah pening sesangat...isyyy...tak tahulah macam mana nak nolong eh...

Harap Kak Pah dapat menenangkan Kakak tu sementara dia berteduh di rumah Kak Pah.

mamarempit said...

Allah swt menduga hambaNya dengan dugaan yg seimbang dgn kemampuan hambanya.....mungkin di sini dia sengsara..tp di sana...dia bahagia....

Kak Nora said...

Drama kehidupan...

kucingorengemok said...

**speechless**

Zaidah said...

alah ciannyer kat omak dia....sampai hati buat omak macam nie...

kakpah said...

zaitun, bila di dipengaruhi dadah, fikiran pun dah tak siuman.

pb, hehe..

yan, anak2 ni kekadang tak paham macamana susah hati mak bapak. dari kecil dijaga sampaikan nyamuk gigit pun tak bagi.. bila besar..

mamarempit, didoakan macam tu lah..

kakpah said...

kak nora, realiti hidup

kog, erk....

zaidah, jangan kocikkan hati omak..

Ena said...

kesiannya..

tasekM said...

penagih tegar ni kak... kau buat la cam ne pun. esok2 dia menagih gak balik...



.

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

siannya dia...moga diberi jalan penyelesaian. betul kata pengkomen, tolong dulu yg tegar...

kakpah said...

ena, memang kesian.

tm, tu yang tak dapek nak nolong tu

fiza, dia taknak tolong diri sendiri...

AZANI said...

salam hajjah,
semoga ibu tadi kuat dan cekal

iina said...

Uih.. yolah kan kak.. kdg2 nak buek camno kan.. nk dimarah pun xguno.. nak dipukul2 bkn budak2 laei.. hati mak kan.. klu tak buat kisah.. dio jugak yg susah hati..

iina said...

Uih.. yolah kan kak.. kdg2 nak buek camno kan.. nk dimarah pun xguno.. nak dipukul2 bkn budak2 laei.. hati mak kan.. klu tak buat kisah.. dio jugak yg susah hati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...