Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Thursday, November 25, 2010

makan

Abah jeling-jeling pinggan adik.

'Kau nak tambah lagi ko tak, dik'
'Tambah!!'
'Kalau nak tambah apo pasal abihkan somo e dalam pinggan tu. Tingga lah sikit'

Adik cuma gelak-gelak dan terus tambah nasi dan lauk ke dalam pinggannya yang dah tak ada satu pun nasi yang tinggal.




Abah memang macam tu. Kalau makan dan ada niat nak tambah, jangan habiskan makanan di dalam pinggan. Tinggalkan sedikit dan cedok nasi tambah. Kalau habiskan licin-licin nanti orang hulur air basuh tangan. Itu cakap abah. Itu juga yang abah cakap pada aku masa aku kecik-kecik dan aku terbawa-bawa sampai besar.

Arwah mak sedara aku pula cakap, kalau dah habis makan, jangan licinkan pinggan. Tinggalkan sikit sisanya barang sesuap. Kalau pinggan licin sebutir nasi pun tak ada nanti orang cakap kita pelahap. Buruk makan. Aku takut orang kata aku pelahap dan buruk makan. Sebab itu bila aku makan, aku tinggalkan sikit. Dulu. Dulu aku macam tu lah.

Tapi bila masuk kelas, ajaran-ajaran itu ada yang perlu diubahsuai. Ye la, kadang-kadang cakap orang tua ni cakap turun temurun. Cakap yang tak guna kitab. Tugas kitalah yang nak menapis.

Suami aku cukup pantang kalau anak-anak makan tak habis. Pinggan kena licin. Nasi yang jatuh atas meja itu pun kalau boleh kutip, kutip. Yang bersememeh di jari itu pun kena habiskan juga. Kan rezki tu. Setiap butir itu rezki. Kita tak tahu butir yang mana yang membawa berkat. Sebab itu jangan tinggal satu pun.

Kami ada satu tabiat yang orang pandang pelik bila kami makan di luar. Sebelum makan kami akan basuh sudu garpu terlebih dulu. Sudu garpu ni keluar masuk dalam mulut orang. Mulut orang entah bersih entah tidak. Walaupun sudu garpu itu nampak bersih tapi belum pasti lagi ia suci. Kami akan cari sinki dan basuh semula sudu garpu itu sambil baca selawat. Tapi tak adalah sampai basuh pinggan mangkuk (hiiii..)


21 comments:

anymz said...

salam kakpah,kok basuh pinggan mangkuk dah kes makan free kakpah oi.
mmg kdg2 kito kono ubahsuai sikit apo yg uwan dan atuk ajar dulu..
anak2 sekarang pun dah pandai,diorang kato dah tak releven lagi...cewahhh.!!!

Ms.Lilies said...

Gigih sgt tu kak kalo bsh pinggan skali hehe


Ada invite tru fesbuk kak kat event

kakngah said...

ayo pun pantang kok anak2 mkn tak habih. dapek lak kalau mkn kek luar.. kan sumo bebayar. rugi la..
ayo la jugak jd tukang habih an. tu yang subur semacam yo jadi eh ni...

kak long said...

samo la kito kan kakpah...?

tasekM said...

sama la kak. aku kalau tak jumpa paip nk basuh sudu garfu, aku mesti lap dgn tisu. agak2, org meluat tak tgk..?




.

faraulah said...

bila baca kisah Kak Pah basuh sudu & Garfu sebelum makan ni...teringat kisah seorang kawan masa kat Univ. dulu...beliau akan bawa sudu sendiri walau ke mana pergi....

kak Erna said...

kak pah..anak2 saya pun..licin pinggan baru nak tambah nasi dan lauk..nak buek camano..dah terbiaso..di tego pun cam tu yo dio..kak pah lagi rajin..poi basuh..saya sotakat ambik tisu yo..lap sudu garfu tu.

Mak Su said...

budak2 skrg mmg style makan kasik licin lepas tu tambah and then kadangkala tamak tak abis plaks, sy pun selalu geram... hehehe

ashley said...

kalau kakpah basuh pinggan gelas tu, rasernya ada yang nak mintak tolong teruiiihhh dok kat sinki tu jaaaa..
hahaha

ejaMaria said...

slalu nya lap je sudu garfu tu... tak le sampai cuci semula...
bab makan sampai licin... yg tu betul... jgn tinggal rezeki takut itu la yg berkat...

Daddy Ziyyad said...

Salam..

First time dengar pesanan tu (tinggalkan sikit makanan kalau nak tambah)..Selalunya saya makan memang licin pinggan..Hehehe

iina said...

Kak pah kalau basuh pinggan mangkuk.. musti tuan kedai tuh bagi diskaun kalau dtg lagi sobab sengkan kojo dio hehehehe.. bagus tuh kak basuh sudu garfu.. lainkali den pun nak buek camtu lah.. sllu den lap ngan tisu yo ;)

Bab tambah nasi tuh mmg den pun sllu gak tinggalkan sikit.. satu lagik adab org makan nasi.. sebelum ambik lauk.. makan sikit nasi putih tuh.. baru ceduk lauk hehehe.. ini den dapat dr pesanan ayah.. takdelah nmpk pelahap sgt masa nak mula mkn tuh.. n bg peluang org lain ambik lauk dulu ;)

farah hamirdin said...

ayah cakap basuh saja tu namanya bersih. tapi bila kita basuh sekali dengan selawat tu namanya menyucikan.

kakpah said...

anim, buleh gak buek kojo part time basuh pinggan mangkuk kan? haha..

kakpah said...

lilies, hehe..
tk lah ngajak tapi tak dapek nak pogi. jauh satu hal.. ado hal satu hal lagik..hehe

kakngah, tontang ngabihkan makanan tak habih, itu kojo ayah dorang ni. Memang buleh subur kakngah..

kakpah said...

kaklong, iyo.. samo kito.

tm, yang pasti pekerja kedai tu jeling2 tengok.Kitorang kalau pegi makan satu famili.. ha.. sebeban bawak sudu garpu pisau bagai pergi sinki. Sebab yang bertugas pegi basuh tu kitorang lantik sorang je hehe

faraulah, itu lagi bagus. dah gerenti tak was was.

kakpah said...

erna, kadang2 kalau takdo paip, akak lap ngan tisu gak tapi raso tak pueh. nak gak basuh.

maksu, budak2 ni amek makanan kadang2 ikut napsu. pastu tak habis. tu yang nak kena ketuk tangan tu.

ashley, kena pakai apron la pulak aku.. dan cakap pun kena tukar slang indon ke bangla ke..

kakpah said...

ejamaria, ko cuba guna air dan selawat.. gerenti puas hati.

daddy ziyad, haha.. tu pesanan dah antik dah. mak sedara yang cakap tu dah pun arwah. alfatihah buatnya.

ina, takade mana nya dorang nak bagi diskaun. lagi jeling2 adalah haha.
anak2 ni kalau dipesan dari kecik dan dibuat berkali2, dia akan tinggal kat otak.

farah, pandai pun anak omak..

Ena said...

a'a kan.. dullu kecik sampai la nipun terbawa2 gak ngan peel tu.. kalo nak tambah mesti kena tinggalkan sedikit nasi pastu p tambah.. tapi kalo tak nak tambah kena la abiskan..

ena kdg ada jugak camtu p basuh dulu sudu garpu tapi tgk kalo sinki ada ke tak jauh ke tak.. hheheheh

Ummi Humaira said...

salam kak pah...

betul juga yer...kena basuh dulu sudu n garfu tu... selama ni tak perasan plak...
terima kasih.

kucingorengemok said...

orang dulu² bercakap ada backing dengan persekitaran harian, tapi kalau backing dengan kitab kan lagi cantik kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...