Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Tuesday, January 25, 2011

Ora Krungu



Aku dah cakap dah banyak kali.

Kalau goreng mihun, jangan pedas.
Kalau goreng mee, jangan pedas.
Kalau buat nasi goreng, jangan pedas.

Sekali cakap, jalan. Lepas tu buat balik.
Dua kali cakap, jalan. Lepas tu buat balik.

Pagi tadi aku makan mihun bersiut-siut kepedasan.
Adik makan mihun bersiut-siut kepedasan.
Abah makan mihun bersiut-siut kepedasan.
Zubir makan mihun bersiut-siut kepedasan.
Dahlah kami ni semua tengah kena selsema. Meleleh-leleh air keluar dari lubang hidung.

Aku ni memanglah malas nak buat breakfast. Sebab tu aku kontrek dengan bibik aku. Masaalahnya dia suka buat ikut selera dia.

(Aku dulu ada dapat sorang bibik dari sumatera. Aku tengok dia makan nasi berlaukkan cili api mentah. Mau buasir dibuatnya)

Susahnyalah kalau diorang ni tak mahu ikut cakap. Nasib baiklah tangan aku ni jenis nak streka baju je.


ooops.. ban tuna tu tak ada kena mengena.


45 comments:

bujal X said...

lenkali sorok cili je makcik~~tinggalakn 2-3 bijik je~he~~

kakcik said...

Kalaulah tangan kakpah jenis suka seterika orang.. memang masak le bibik tu - pas tu boleh tabur cili api! (*_*)

Mamarempit said...

mau bersiutttt kono streka...hehehe
Kak pah...den pun baru yo bljar buek ruti....heheheh...

Kakzakie said...

salam kakpah,

Ora krungu tu budek la....
Wah.... banyak dah perkataan baru dapat dari bibik. Mereka memang kuat pedas.

kakngah said...

cilinya tumpah buk!

Cik Ina minat Do do Cheng said...

dia nak bagi org makan ke, atau dia nak makan sendiri. kita bengang sangat kalau cam tu.pergi kedai makan pun cam tu.budak nak makan, lagi dia buat pedas.

Kaseh said...

haha dia sengaja nak dgr munyik siutt2 kepedasan tu kak..heheh

anymz said...

kak !tak habih anta sini kak.sey suko podeh.selagi lom buasir ni selagi tu lah sey taler semuo..hehe

Tijah said...

hehehe. ingatkan bun tuna tu pun lotak cili api jugak. jadi resepi tuna penyet la centu.

Aku said...

Kak, elok la selsema makan pedas-pedas. Tak yah amik ubat. Hingus keluar secara alami..

Ms.Lilies said...

saja je kan kak tayang bun sedap tu huhu

tasekM said...

hahaha... ko ada hati gak nk seterika orang ye kak...?



.

SeKunTum LaVenDer said...

Rasanya semua bibik ni mmg camtu kut. Bibik abg ipar saya pun mcm tu gak. Mula2 tegur tu mmg ikut cakap kita. Lepas tu nnt dia buat ikut cara & selera dia. MIL saya mmg selalu geram. Hehehe.

kayteeze said...

Jangan beli cili lagi, kakpah... biar dia rasa, hehe... Dia masak tu ikut selera dia kot, nak makan lebih, ekekeke... pandai je kita tuduh, ek!

Mariah Binti Abd Rahim said...

salam akak.. dikesempatan ini.. nak ajak sertai 'games' ni..

http://farzaluzizaron.blogspot.com/2011/01/ga-kasperskye-dari-fariszazcom.html

akak di 'invite' ye..

AzeedA said...

slm kakpah.. :)
bik sumatra tu dh kne streka ke?

Mak Su said...

oouuu, sterika... ihihihi

SHAFIDA said...

k.pah nie..dalam marahpun smepat jugak buat lawak.ahahhhaha
menceriakan mood saya di pagi selasa ini....

bestnya pandai buat oti ek...hhuuhhuhuhuuhuhhuh

Kunang-Kunang said...

Salam Kak Pah,

Maaf, nak tanya apa erti tajuk N3 kak Pah kali ni.

Saya juga tak tahan makanan panas dan pedas. Kalau saya makan makanan yang panas saya tak tahu makanan tu sedap ker tidak

h4ni3 said...

dia ingat dia sorang aje nak makan kot
kasi piat telinga dia satu kali, kakpah
hehehe

Zaitun said...

Sabar kakpah sabar...jangan stereka tu naik ke badan nanti kakpah jadi popular hehe....

Minum air banyak2.

AZANI said...

salam hajjah
kot reverse psychology boleh jalan tak?
mbah kau taruklah cili banayak banyak lagi....tak cukup tu...


mana tahu jadi...habis bila dilarang dia buat juga , cuba pula suruh......
psst...hajjah kalau jadi bagi tahu...kalau tak...a aa iron kan je...
ha ha

ckLah@xiiinam said...

"Ora krungu' yag ini bukan sebab tak mendengar, atau 'budeq', kata orang Jawanya. Tapi sebab 'tengin' , kata orang Perak.

:D

julietchun said...

dah macam iklan pulak bila semua bersiut tuh,hahahahaha

kak Erna said...

kak pah..orak krungu??..budek opo..he he...

KAKTINY said...

kahkahkah... jgn kak.. jgn diseterika bibik tu.. glamer pengetua aulad jannah ni nanti.. hahaha...

tu yg malas suh bibik masak.. KOMPOM cik abang komplen!!.. huhuhu...

Ku Tak Sempurna said...

pernah koyak tak baju yg kakpah seterika??

hahaha.. adoilaaa. ko bernasib baik, bibik.

~ Kak Azz ~ said...

Sey dh selalu tgk org indon ni makan lado api cmtu yoo kak... Sampai merah2 bibir ehh.. Maklum la, sey ni dulu ponah duduk serumah dgn dorang tu...

Salute gak la cagho dorang tu makan.. Tolo mato kobau dgn lado api patah2 pun dh cukup konyang dah... Oghang kito ni yoo yg tak tau nak bosyukur kann...

kakpah said...

bujal,

nak sorok camno. makcik ni suko masak lomak cili api tapi takde la sampai berapi-api.

kakpah said...

kakcik,

kadang-kadang tegigil-gigil gak nak menahan tangan ni daripada menyenerika orang kahkah..

kakpah said...

mamarempit,

ala.. ekau tu lebih pada ruti ekau pandai buat. Buat malu kakpah je la kau ni.

kakpah said...

kak zakie,

dia ni kadang-kadang pekak juga. Bila panggil dia buat dono. Kita pun tak tau samaada dia buat2 tak dengar atau memang pekak.
Maka kita pun tanya lah dia, cakap jawa 'kau dengar ke tak' apa..
Dia jawab, kue krungu opo ora.
haha.. rupanya budek ek..

kakpah said...

kakngah,
sesajo yo ditumpah e.



cik ina, pasal tu lah kita pun bengang. Ikut rasa lidah dan tekak sendiri. Sian kat orang lain yang nak makan ni.

kakpah said...

Kaseh,

haha.. iye ke.



anim,

kpah pun goma gak podeh ni tapi podeh yang berpado-pado lah. Sampai tak leh makan plak haha..



tijah,
Iyo kan jah? Lotak kek ateh bun tu jadi deco.

kakpah said...

Aku,
betul lah cakap kau. Terus baik selsema akak ni ha Hiii...



lilies,
hehe.. TERtayang pulak.



Tasek,
Tergigil tangan aku dah ni dek menahan..


Syirah,
Dorang ni ada good side dan bad side. Kita ni je lah yang kena bersabar.

Yunus Badawi said...

kakpah nak seterika telinga dia ke sebab ora krungu?

ibuintan said...

kak pah..jangan boli lado lae lopeh ni

iina said...

Tulah kak kalau diorg dah terbiasa masak guna byk cili.. mmg susah nak tune.. cthnya pakwe saya.. dia kalau buat ns goreng uihhh pedas giler.. nak buek camno kak org n9 hehehehe ;)

kakpah said...

tie,
kihkih..tak beli dia tanam sendiri kat belakang..

Mariah
Game ape plak ni. ada2 je la ko ni hehe..


azeeda,
hiii.. jangan memain. Tido berbantal batu nanti kalau buat macam tu.


Maksu, hiiii....

kakpah said...

shafida,
bukan nak melawak tapi terlawak la pulak.


kunang-kunang,
kalau panas nanti lidah melecur. Kalau pedas dada pulak melecur hehe..
Ora krungu bibik kpah cakap maknanya tak dengar.



hanie,
kau agak2 boleh pakaai screwdriver tak.

kakpah said...

zaitun,
tu le... tak pasal2 masuk suratkabar.
Dah minum air kelapa bagi cool..


azani,
ko jangan bagi ajaran sesat hihi.. nanti lagi berapi-api mihun yang dia masak.



cklah,
haha.. harini kakpah dapat dua perkataan baru. budeq dan tengin..
tenkiu..

kakpah said...

juliet,
iklan apa pulak. Ada2 je la ko ni.


erna, tak mendonga... pokak..haha.



tiny,
bibik aku ni pandai gak masak. Masak rendang dah okay. Buat soto, okay. Tapi bab nak kawal pedas ni yang bengangnya..


kts,
kalau aku geram, aku tonyoh2 baju tu sampai berlubang.
oopss.. sila jangan percaya.

kakpah said...

azz,
tau tak per. Dioarang ni makan cekodok sesuap, ngap cili api sekoghek. Makan karipap segigit, gigit pulak cili api.. osah terer eh. Maun tak merah tolingo..


yb,
niat hati tu memang ada tapi tak sampai hati pulak haha


ibu intan,
camano nak masak gulai lomak kalau tak do cili api huhuhu..



iina,
bukan sotakat meleleh selemo, poluh pun moncurah-curah dibuek e. botul tak...

DrSinga said...

kak!!
lawa gambar daun dan embun tu kak!!

DiNaZ said...

Makcik dinaz pon ada pembantu tapi tak pandai makan pedas tau...dia masak mmg tak ada pedas dah tu makcik dinas selalu ckp pedas la ckit...yerr lerr org melaka kan?? kalu x pedas x sah wei...
(sshnya nak puaskan hati kan kak pah kan??)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...