Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Tuesday, February 8, 2011

abahku atuk dan onyen mereka



Atuk dulu po'i sekolah jalan kaki yo.

Sekolah atuk jauh ke.

Ado la limo batu.

Lima batu? Lima batu tu berapa kilometer tuk.


.
.

Boghapo pasang kasut sekolah kau dik

Dua

Atuk dulu poi sekolah tak ado pakai kasut do.

Abis tu atuk pakai selipar ke

Mano ado solipar.  Kaki ayam yo.

Tak sakit ke kaki atuk.

Bokomatu tapak kaki atuk ni..

.
.
Atuk masuk MPSI tahon ompek puluh satu.  Lopeh tu maso porang jopun maktab tutup. 

Lamalah atuk cuti.

Lamo.... Sampailah habih porang.  Lopeh porang atuk sambung bolaja balik.

Dulu nak masuk maktab kono ambek porekso dulu.  Satu Malaya ni dipilih duopuluh onam oghang yo.

Fuyoo tere nya atuk. 


Abah kalau bercerita tentang zaman dulu-dulu memang boleh terlopong mulut dibuatnya. Menurut abah kedua-dua datuk aku meninggal semasa abah belajar di tanjung malim.  Mula-mula datuk aku sebelah abah meninggal dunia.  Abah tergesa-gesa pulang ke kampung.  Bayangkan kemudahan pengangkutan awam pada ketika itu. Tidak seperti sekarang. Bergerak dari tanjung malim untuk ke kuala pilah memakan masa yang lama.

Sebaik abah sampai semula ke maktab, abah menerima satu lagi telegram. Kali ini datuk aku sebelah emak pula meninggal. Kedua-dua datuk aku meninggal selang beberapa hari sahaja. Datuk aku yang ini meninggal agak tragis.  Dia dibawa arus sungai semasa menyeberang sungai sekembalinya dari sawah. Kata abah, dia terpaksa pulang lagi sekali ke kampung.


Namo atuk ado tu ditulih kek maktab tu.

Iya ke tuk. Sekarang ni tak maktab lagi tuk. Dah jadi universiti. UPSI.

Iyo....... nanti kok ado maso sughuh ayah kau tengok.

Kok atuk nak tengok sendiri, jom lah pegi

Uh hai... tak koso atuk doh.


Semalam hasben aku pulang membawa foto plaque yang diambil menggunakan henfonnya.  Bangunan yang menempatkan plaque ini sudah berbulan-bulan ditutup oleh sebab penyelenggaraan.

Aku lihat abah tersenyum melihat namanya terukir di situ, sebagai salah seorang pelajar yang mendapat pangkat pertama dalam peperiksaan akhir tahun pada tahun 1948. 






31 comments:

kakngah said...

untung anak2 & cucu kpah.. dapek donga cito atok & onyen laei... bapo kali ulang tayang cito.. totap tak jomu donga...

semogo atuk sentiaso sehat yo...

Ms.Lilies said...

org dulu2 mmg pandai2...
banggo tgk nama dia ada situkan...


arwah atuk saya kalo bercerita xlepas cerita zaman perang....siap speaking lagik...melopong kitorg dedulu...

kucingorengemok said...

nampak muda & tegap lagi tu! alhamdulillah

Aku said...

MPSI yang cuti lama tu ada gaya-gaya Mesir sekarang ni tak?

kakcik said...

Osah glemer Atuk ni.. :)

Kak Nora said...

Salam,
Terrer ye abah hajah. Best among the best!.Memandang kepada senarai nama,saya kenal Cg Abd Ghani Sulaiman, Beliau pernah menjadi pensyarah di DTC melaka,banyak membantu kami sewaktu bersekolah dulu. Thanks hajah.

tasekM said...

sey tumpang banggo...



.

anymz said...

huuuih..terror ee atuk..best lak ai dapek donga cerito org dulu2..huhu..tapi sayang kedua2 atuk sey meninggal sebelum se lahir jadi sey tak tau lah macam mano kasihsayang atuk ni.anak2 sey pun menerima nasib yg samo mcm sey jugak.tak beratuk.

psst..hensem lak ai abah kakpah ni.kim salam yo.hehe

ashley said...

MELOPONG aku nengok nama dalam JAWI tu kak pah wei..
.
.
ma'yan?
MULO MULO baco!!
apasal pulak kakpah binti Ma'yan..
.
.
nampak BODO JAWI bonar!!
Mim dengan ain, aku bunyikan Ma'
Ya' dengan Nun, aku bunyikan yan..
hahahahahahahaha
.
.
apa pun Nyang Muin memang terer!
Tabik spring sekali!!

Tie-Ibu wawanisolehah said...

saya tumpang bangga gak KakPah, dapat kenal dgn org yg mula2 namanya termaktub kat MPSI

indahhouse said...

salam kak pah,
tumpang bangga ngan atuk mu'in. bukan calang2 orangnya.. :))

KAKTINY said...

mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi..

maka mmg patutlah kak pah pun hebat sbb ada bapa yang hebat..

tabik utk ayah kak pah dan kak pah jugak..

semoga anak2 cucu2 cicit2 dapat mengambil suntikan semangat ini dan meneruskan legasi kejayaan dengan cara tersendiri..

ameen.

Cik Ina minat Do do Cheng said...

kita nak mahirkan bahasa jawi kita semula Muin bin hj Mohd Sur.betul tak? Mesti abah bangga nak tunjuk ngan cucu atau anak.

ejaMaria said...

5 batu ???... 8 kilometer tu kak... bior bonar... melampau jauh...

kak long said...

patut la anak cucu ngikut...
yooo atuk ea pandai....!

banggo se'a....!


atuk se'a dulu kalau becito,dio poie sekolah tak do buku tulih,guno papan yo mo kapo batu....sodeh yo kan?

iina said...

syukur atok dah kojo kek uosi dapeklah ambik gbr nie kan.. memang bangunan suluh budiman tuh penuh nostalgia.. den dedulu kalu masuk kek bgnan tuh.. suka tgk namo2 yg penuh kat situ.. itu belum naik tangga tingkat atas lagik.. antik sungguh maso pijak tangga tuh..

Apapun.. abah kak pah memang hebat.. tingat maso den memulo kojo kek situ.. ayah den pun senyum yo.. sobab dulu dio pun belajar situ hehehe..

Org tuo kalau cito mmg best dengar kan kak.. den dulu selalu layan cito arwah nenek.. mcm2 dia cito.. bilo dah takdo nie mmg teringat2 ;)

Semoga onyen terus sihat.. ;)

kakpah said...

kakngah,
donga cito lelamo ni seronok kan? Maklumlah kito lum idup lagi zaman tu.



lilies,
abah memang suko jadik cikgu dan ado tokoh jadik cikgu hehe.. anak e yang memulo dulu tak goma jadik cikgu kesudahan e jadik cikgu gak.


kog,
dah nak masuk 88 tahun. memang stedi je lagi..

kakpah said...

aku,
haah.. ala..ala lah.


kakcik,
glemer tu dah tinggal kat belakang hehe.. skarang ni sihat pun alhamdulillah.


kak hajjah nora,
saya tanya abah pasal cikgu ghani tu. Dia masih ingat.. kawan katanya.

kakpah said...

tm,
amin. eh..eh.. doa ke tu.


anim, kakpah pun tak dapek nengok keduo2 atuk. Alhamdulillah cucu kpah dapek bomanjo dongan onyen mereko.

kakpah said...

ashley,
aku nak tegolakkan kau tak sampai hati pulak.. tapi... kahkahkah.. Habis tu ba dengan nun tu kau bunyikan apekebondo. Ban? kahkah..

kakpah said...

tie,
banyak kenangan abah di mpsi tu.



indah,
haha.. pandai jawi ya..



tiny,
makan kalau tak betul, kuah tumpah atas meja atau baju ke.. haha..tak semestinya atas nasi.
muga abah jadi contoh pada cucu cicitnya pulak...

kakpah said...

cikina,
hik..hik.. mohd nur tu cikina weh..


ejamaria,
memang jauh. baju basah lencun. selalunya kena bawak baju spare. sampai sekolah tukar baju haha..


kaklong
memang e. orang dulu nulih pakai papan batu. buku takdo. tapi pandai yo kan?
sekarang ni bilo dah banyak kemudahan, lain pulak pandai e...


iina,
sekali poi sanun sok nak masuklah bangunan tu. sekarang ni pun bolum abih bukak lagi kato atuk. Nak tengok gak apo bondo ado kek dalam tu.

ieda said...

tetiba teringat kat arwah bapa yg juga suka bercerita ttg zaman mudanya...sedihnyaa...

kakpah said...

ieda,
kakpah diberi rezki untuk menjaga abah di hari tuanya..
.
.
teringat pula pada emak yang dah pergi.

kak Erna said...

kak pah..beruntung ado abah laie..
orang tuo2 memang suko bercerito maso dulu2 kan kak pah..
saya pun dah mulo dah..suko cerito ngan ana2 maso dulu2..tu makno e..dah tuo lah tu..kan kak pah..

Marina Monroe said...

Huishhh..kaki ayam 5 batu, hebat betul org dulu2 kan, tulah kesihatan mereka sihat. Alhamdulillah..

kakpah said...

erna,
haha samo-samo la kito.


marina,
memang hebat. umo abah dah dekat 88 tapi masih kuat dan sehat.

rezeki said...

salam kak pah

alhamdulillah, dulu lain sekarang lain

dulu penuh dgn serba kekurangan berbanding anak2 kita sekarang

banyak boleh ambik iktibar dari cite atok ni buat pedoman anak2 muda

Zaitun said...

Bijaknya atuk tentu anak dan cucu ngikut kepintaran atuk.

Dulu atuk saya pun suka bercerita kisah dia dulu2 seronok sangat dengar.

kakpah said...

pak itam,
malangnya ramai yang menyalahgunakan kemudahah yang ada sekrang.


zaitun,
orang tua memang suka buka cerita lama.. macam kita juga nanti...

CikSembang said...

seronok baca entri yg menyentuh atok n uwan ni
sekrg baru sy nk amik tau psl arwah2 tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...