Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, June 8, 2011

insects in my garden part 2

I found them all at my backyard. Bibik aku berdekah-dekah ketawakan aku yang tertonggeng-tonggeng dan kadang-kadang tertiarap atas tanah gara-gara nak ambil gambar serangga ni.  Hilang kesah batu kat buah pinggang aku.

Some of them are really tiny.  Susah nak fokus.







 Yang ini cantik banget.  nak kata lalat, bukan.  Nak kata langau lagilah bukan.  Tapi aku rasa spesis yang sama. Ada sesiapa tahu nama menatang ni? Kaler sungguh cantik.






 Menatang yang kat atas ni tengah duduk ngisap madu dalam bunga.  Susahnya yang amat nak ambil yang betul-betul clear.  Aku snap tiga empat kali tapi tak menjadi.  Akhirnya dia terbang meninggalkan aku terkulat-kulat.




Yang ni apa ke namanya ni. Macam belalang tapi bukan belalang.

Sekian.


kakpah

23 comments:

ejaMaria said...

kak... lepas ni meh menembak kat laman saya pulak... ;p

kakngah said...

cer akak amik gambar bibik yg berdekah2 tu pulak....

Kakzakie said...

Kakak bayangkan kakpah terhendap-hendap tak tangkap gambar semua tu. Kakak panggil serangga yg last tu belalang kenit.

cikmanggis said...

merangkak ala ala komando ke kak pah hehe

Hjh Noralenna Abbas said...

Wah, hajah, lepas ni boleh cari makan tangkap gambar pro!

a kl citizen said...

moral of the story bila tengok lalat atau langau yang cantik tu...

yang cantik boleh membawa kebinasaan..

*cantik betul gambar2 tu kak pah

julietchun said...

kakpah intai serangga, jangan ada yg intai kakpah sudah :P

bujal X said...

oh yang tu namanya lalat metalik.sebab kaler badan dia metalik cat 2k punya~he~~

kella said...

oh ya Tuhan... cun seyyyy semart sunguh! i like so much!!! tahniah! =)

miloais said...

dari hasil gugelan iols... hanya satu jer yg iols dapat carik..

Diptera Calliphoridae
gambo no 2 tu... yg ada kaler metalik [bak kata bujal... lalat metalik]
heheheheh

iina said...

Lawalah kak..

Lupo lak den nak khabar kat akak.. semalam kwn den ado minta tolong den carikan gbr insect utk projek sekolah anak dio.. den terus teringat blog akak.. teruslah download gbr yg akak ambik tuh bg kat dia.. Minta izin ye kak.. ;)

kakpah said...

maria,
cer citer rumah ko kat mana.nanti kpah datang bawak senapang.

kakngah,
haah kan? nanti ku tunjuk pulak kat sini.

kak zakie,
oo belalang kenit? sebab dia kenit ke..

kakpah said...

cikmanggis,
ala ala gitu lah hii..

kak hajah nora,
er.. ada nak guna fotografer ke. charge murah2 je hehe..

cikgu,
selama ni kan, kakpah tak perasan pun yang binatang tu cantik2 dan unik. Selalunya tengok gitu2 je. Bila lihat dalam lense serangga ni cantik2 rupanya.

kakpah said...

juliet,
kalau ada yang ngintai, aku tembak dia.

bujal,
ye ye je kau ni.

kella,
terima kasih.

miloais,
wah.. betul2 ekau buat homework ni. nak nyebut pun bebelit lidah. Baiklah ikut je cakap bujal tu. lalat metalik.

iina,
okay.. no problem. Cuma nama tu kena gugel sendiri..

Acik Erna said...

kak pah..kalau saya ado pun mau samo tergolek..bukan sobab ambik gambar..tapi sobab..goli hati nengok kak pah..ha ha..

kaklong said...

dah macam photograper pro dah ha....!!!

Ms.Lilies said...

mari belajar serangga muehehehe...


kak..baru dapek singgah sini ha...busy berjalan tu hari...baru tau akak tak sihat...
moga cepat sihat kak...

~ Cik Azz ~ said...

Kak, kek ghumah sey ni salu gak nmpk pepatung yg jenis badan ehh melidi tu.. yg org panggil pepatung helikopter tu.. Bilo tgk pepatung tu, teringat zaman kocik kek kampung.. Pehtu teringat kek akak.. sobab sey ckp dlm ati, kalau la aku ada kamera mcm Kak Pah, dah lamo dah aku amek gmbr pepatung tu... huhu..

Nak amek guna kamera enpon sey tu, tak nampak kak.. kelabu asap gambar ehh.. huhuhu..

kakpah said...

erna,
hehe.. sampai hati ekau.

kaklong.
baru macam je..

lilies,
kau balik kampung ye. Mesti seronok kan..

azz,
kek sini pueh cari pepatung ke ataupun kupu-kupu. Takdo pulak de muncul. kek kampung mosti molambak-lambak..

Ena said...

perghhhhhhhhhhhh..

meleleh tengok pic yg kak pah snap ni.. cantik betul lah..

Zaitun said...

Kakpah dah pro betul dalam photographer ni,cantik betul gambar2nya.

kakpah said...

ena,
hiihiii

zaitun,
ala zai.. kadang2 jadik. kadang2 lebih yang tak jadik.

Cik Ina Do do Cheng said...

cantiknya gambar serangga tu kak pah. uh uh kak pah dah semakin mantop dalam teknik fotogarafi.lepas ni boleh cari makan ngan ambik gambar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...