Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Monday, July 11, 2011

Hal

Abang yang di kampung tu asek sms bila nak balik bila nak balik. Durian dah mula gugur.  Aku ni bukannya taknak balik tapi tiap-tiap hujung minggu ada saja halnya. Kalau tak hal besar, hal kecik.  Kalau tak ada hal, saja-saja cari hal sampai dapat hal.

Agak e duyan tu baghu buang busuk tu mbong. Tunggulah bia de lobek gugur e. Tolong suruh akak buekkan tempoyak yo!!

Musim durian macam ni kalau tak buat tempoyak memang tak sah.  Stok tempoyak aku dalam peti ais tu pun dah nak habis. Anak-anak aku bukannya suka sanngat makan  tempoyak ni.  Herannya kalau aku masak sayur tempoyak yang orang negri semilan cakap sambal daun kayu tu, habis pula dimakan.

Dalam kepala ni dah mula mereka-reka resepi yang boleh dikaitkan dengan durian dan tempoyak. Agak-agak kalau buat durian pie ada ke orang nak makan.  Cakap pasal resepi ni aku nak tunjuk satu projek yang aku buat sabtu baru ni. Aku sendiri terpesona tau haha..


Kalau nak tau cara nak buat, masuklah ke dapur aku. Di sana ada diceritakan segalanya.

Ingat nak cerita panjang sikit tapi terpaksa berhenti.  Ada hal.
Selamat berhari isnin.  Mesti harini orang liat nak pergi kerja kan?


ibundo

27 comments:

kaklong said...

heghran yo kan...tak makan tempoyak,tapi durian makan lak....
pado hal dari bondo yg samo gak...hahahah!

ibundo said...

budak2 kek ghumah ni kaklong, tak somo e suko makan dughian. Busuk kete. Yang suko makan tu pun, dpek duo tigo uleh pun dah cukup.

kakpah memang hantu duyan tapi dah tuo2 ni kono kontrol sikit makan. kang lain pulak ponyakit datang.

ejaMaria said...

bundo... kita bole geng... duyan suko... tempoyak pun suko... lempuk lagi la saya sukerrr...
tapi malas nak buat... ada sesape nak buatkan tak... kita takmo lempuk keras yg letak tepung, nak yg lembut mcm jem tu je... hihihi... ;p

kakngah said...

jongah dapo jap!

Acik Erna said...

kak pah..mak ai..besimpul2 tak ghoti la saya nak buek tu kak pah..
kak pah buek la tart durian..macam orang buek tar telur tu..dah jadi nanti tulih resepi yo kak pah.

tasekM said...

tengok gaya simpul tu dah canggih benar.
terus takut nk tgk resepinya kak.



.

kakcik said...

Kakcik memang tak pergi kerja hari ini. Bersantai di rumah sambil layan dada yang perit.

miloais said...

comel2 chicken vege pouches tu!

Ms.Lilies said...

ada setupperware kocik yo kak tempoyak...jadikla dari xdo kan...kok boli mahal bona plak..



dah masuk dapur akak hari tu...
kemain sodap ea lak nengoknya...
buat xtau bila rajin hahahha

AzeedA said...

eeeeee antu duyaannnnnnnnn

Aku said...

ye la.. simpul-simpul la jugak.

kalau makan inti separuh tinggal, camane nak ikat balik sampul tu kak?

Citarasa Rinduan said...

ibundo..
belakang umah ayu durian dh start gugur.. buang buruk jugak..


bila pandang ibundo punya hidangan itu... ayu rasa nak pi belakang umah.. mana tau ada y dh boleh di buat hidangan petang karang..
grgrgrgrgrg...

hehehehhe

~ Cik Azz ~ said...

Wahh... Resepi2 akak dah banyak masuk kek page fesbuk kongsi resepi tu.. cayaaa la kak..

Sey pun tak goma na mkn duyan ni.. kok smbl daun kayu tu laju yoo amek dlm piyok.. hehe..

ckLah said...

Fotografi yang hebat! KakPah!

ibundo said...

maria,
aramak... kita tak suka lempuk la..

kakngah,
poilah. Makanlah apo yang ado..

erna,
kalau buek tart duyan, mesti kakpah sorang je yang makan.

tasek,
nampak jer susah. Sempoi jer.

ibundo said...

kakcik,
harap kakcik sehat.

miloais,
secomel yang membuatnya ahaks.... nah! amek ni baldi..

lilies,
jimat2 sikit kalau tinggal setapeware tu. Nanti copek lak abih.

ibundo said...

azeeda,
daripada hantu mak limah baiklah jadi hantu duyan hahaha..

Aku,
ni takder main tinggal-tinggal. Dapat satu terus ngap habis. takyah nak simpul2 balik.

ayu,
dekatnya pokok durian ayu. Kalau ada monyet kepala hitam senang nak sergah ..
ayu, buat lempeng durian atau cekodok durian tuk minum petang.

ibundo said...

azeeda,
daripada hantu mak limah baiklah jadi hantu duyan hahaha..

Aku,
ni takder main tinggal-tinggal. Dapat satu terus ngap habis. takyah nak simpul2 balik.

ayu,
dekatnya pokok durian ayu. Kalau ada monyet kepala hitam senang nak sergah ..
ayu, buat lempeng durian atau cekodok durian tuk minum petang.

ibundo said...

Azz,
haah.. promot diri sendiri haha. Ekau tak makan duyan? ghugi mek amek.

cklah,
ish..ish..er..er.. tersipu2 pulak ai cklah buat tau..

S..U..D..@..I..S said...

sedap nampak kakpah..ptg2 gini pekena teh o limau...fuyoooo....

sayangsayangibu said...

sedap nampak kueh tu
kretif dan rajin akak ni

sya konon nak buat apam polkadot, sekali -2 kali je kukus lepas tu bosan masuk dalam loyang sekejab je masak habis cerito

kak balik makan duyan sjak sya sekali yo...hehehehee(,")

Zaitun said...

Creative sungguh kakpah menjadikan puff tu nampak cantik.

ibuintan said...

kakpah.. balik joseh sok, singgah an lah sebijik duo kek tanjung ni haa..

kek sini daun dughian yo yang gugur

Cik Ina Do do Cheng said...

sodapnya masak lomak tempoyak daun daun tu. cik ina tak kira asal nama tempoyak je bedal. terbalik plak anak cik ina makan tempoyak je, kalau masak lauk letak tempoyak tak makan plak. budak-budak ni macam-macam keranah.

Ku Tak Sempurna said...

den dah masuk dapur ekao. terus dlm dilema


.
.


tak tau nak pilih yg mano nak suh ekao masakkan


hihihi

Piasara said...

"bundo ku..terpikat den kat puff yg berkelopak macam bunga tu..macam buah manggis pun ada gak iras2 tu..sedapnya inti..patut tak cukup.."

iina said...

Den tak mkn tempoyak kak ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...