Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Monday, September 26, 2011

membazir dan keperluan

Di dinding, di antara sinki dan cermin, ada tertulis:
Untuk menjimatkan air, paip ini akan mati dengan sendiri.

Ya, aku paham dan aku amat-amat menyokong usaha untuk tidak membazir-bazir air sekehendak hati.



Tapi aku belum sempat hulur tangan lagi air dah mati, apa hal!!

ibundo

28 comments:

rezeki said...

salam kak pah

hehehehe

tu kira advanced punya sistem

malaysia boleh hehehe

ibundo said...

pak itam,
tu menyusahkan namanya..

tasekM said...

haha.
betul la kak.
kita nk kena hulur tangan banyak kali.
saja je kan...?



.

ejaMaria said...

hahaha... tak bayor bil yek?... ;p

Cik Ina Do Do Cheng said...

betul tu kak pah, rumah cik ina pun air kecik. cam tu tak sempat nak membazir.

kaklong said...

kek umah kaklong ni pun air dah selalu kono catu kak...grimeh lak ghaso ea...

bujal X said...

tapi kekadang bila sistem " air mati sendiri" tu rosak.harga repair ngalahkan bil air setahun! keh keh~

Ms.Lilies said...

slalu bebel kat anak2......sila tutup air ketat2...kang menitis je mama guna duit raya korang bayar bil....terus ngikut kata keh keh keh....kot tak tu rileks je

kakngah said...

satu ketika dahulu, kat lembah air free sbb takde CF.
tapi.. kotor ya amat. camne kaler airr sg. selangor, camtu la kaler air paip lembah....

miloais said...

tu bukan nak jimat air
kedekut namanya!

ekekekeke

ibundo said...

tasek,
pergi toilet awam yang guna sistem macam ni, macam nak mendera pengguna je.

maria,
bukan... nun kat toilet tesco tu..

cikina,
kat umah kakpah ni kalau air kecik kena panggil tukang kasih besar. hikhik.. tak puas kalau iar keluar seciput.

ibundo said...

kaklong,
tak ar kaklong. bukan kek rumah kpah.. kek tesco.

bujal,
sebab tu makcik tak pakai haha.. yang pakai tu toilet awam yang takkut nak bayar bil air.

lilies,
syabas pada syabas yang tiap-tiap bulan dapat duit xtra sebabkan air yang terbazir haha

kakngah,
weee.. camno nak minum tu. Kono pakai ponapih camtu kan?

milo,
kita sesangatlah bersetuju dengan milo

Anaa said...

kehkeh.. paip tu samada timing dia senget, atau sensor dia dah bengong.. akak sure ulur tangan, bukan kaki? .. hihi..

kasihibu said...

habis camno kan? sya ada jugak terkena gitu,

Aku said...

dia bagi air macam tak ikhlas jer... ajak-ajak ayam...

Kunang-Kunang said...

Betul tu kak pah, kalau nak ambik air sembahyang seksaya. Sudahnya, satu hulur tangan bawah paip supaya air sentiasa keluar, satu tangan guna untuk gosak tempat2 air yang mesti kena ketika ambik air sembahyang.

Rasanya tak praktikal.

Kakzakie said...

Nak jimat sangatlah konon sampai org berwudu' separuh jalan ye kakpah...

JunAina said...

kat opis aina guna cam gitu jugak tapi tempat ambik wuduk depa tetap guna paip biasa...

Zaitun said...

Itu bukan cara menjimatkan tapi menyusahkan aje.

h4ni3 said...

kadang2 ada gak yg mengong kan. kita dah tarik tangan lama pun, air dok keluar lagi

~ Cik Azz ~ said...

Kihkihkih...

Sajo la tu nak naikkan darah..

Omak kek ghumah ni suko na bona bukak air paip kek takung tu.. Dio tak boleh tengok kalau takung tu tak ponuh.. Kadang2 tu tak larat gak sey nak jadi tukang pantau paip tu..

kpah k-poh said...

sy tak pernah lagi guna paip yg mcm tu...haru biru jugak yaaa..bila hulur2 tangan air tak keluar!!!

zino said...

tak pe sempat tangkap gambar sebelum titisan terakhir hehe

aNIe said...

Kak...anie paling tak suka paip yg guna sensor tu... kadang kita dah abis cuci tangan pun dia masih tak tutup lagik... membazir...

Tapi kalau baru nak ulur tangan air tu dah tak kluar lagik sudah melampau...hahahah

Sinar Raudah said...

saya ada juga pernah terkena macam nie...

wahida said...

mmg tensen kalau tak de air...adoi la..


salam kenal...terus follow sini...

ibundo said...

anaa,
tak sempat hulur lagi. kaki lagi lah jauh..

kasihibu,
nasib baik sinki sebelah lagi tak mengong

aku,
betul..

kunang-kunang,
Nak ambil wuduk kalau kena paip yang pakai sensor macam tu memang masalah.

kak zakie,
terasa menyusahkan

jun,
kalau kena gaya, okay jer. Ni jenis sensor dah rosak tak baikpulih kot.

ibundo said...

zaitun,
nampak gaya macam tu

hanie,
haha.. yang macam tu pun ada gak.

azz,
ha.. cam tu pulak yo. Takung air ni kono pantau gak. Takut bahayo kek bebudak.

kpah kepoh
kalau satu paip je yang masalah macam tu okay lagi. Boleh lari pergi kat sebelah.

zino,
hehe.. tu paip kat rumah kpah

anie,
benda2 yang auto no macam tulah. kena pantau selalu.

sinar raudah,
ramai yang terkena kat luar sana tu barangkali.

wahida,
salam kenal dan tk follow

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...