Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Thursday, October 20, 2011

alahai...

Pantang dia tengok aku bersiap-siap. Dia boleh bezakan aku bersiap untuk santai di rumah atau bersiap untuk keluar.

Aish nak ikut..

Tak payah. You stay at home. Nenda has work to do.

Aish nak ikut..

No.. cannot.

Aish nak ikut...
Nada suaranya sudah bercampur dengan nada tangis.

Nak buat macamana? Kalau anak aku dulu merengek-rengek macam tu boleh aku tinggalkan saja meraung-raung di rumah. Tapi yang ini, luluh hati aku kalau dia menangis.

Aish nak pegi mana....

Aish nak go shop. Aish nak ikut enda.

Aku belum bergerak, dia sudah berdesup turun mencari selipar.  Sudahnya aku bawa seround pergi kedai beli air dan roti. Kemudian hantar dia balik semula ke rumah.  Kalau tidak ada benda yang leceh yang nak aku lakukan, aku bawa saja dia sama mengikut aku ke hulu ke hilir.

Masuk kereta, dia akan remind aku pakai tali keledar. Kemudian dia angkat tangan tunggu aku baca doa.  Pernah aku terlupa baca doa.  Aku tengok dia diam sambil menadah tangan dan aku boleh terlupa dia menadah tangan untuk apa.

o'a enda.. o'a...

Dalam kereta dia leka tengok keliling.  Ada sekali dia ternampak bangla bawa mesen rumput atas basikal.

enda.. owang otong ambut.
Mengekek aku tergelak. Kalau potong rambut guna mesen rumput mau dengan kepala sekali yang tanggal.




Macam tulah.  Bercakap masih pelat tapi banyak benda yang dia dah tahu. Kadang-kadang kalau aku nak cepat, aku keluar rumah senyap-senyap tak bagi dia nampak. Tapi dia macam ada pasang mata dan hidung extra. Dia seolah-olah dapat lihat dan hidu pergerakan aku.

ibundo

27 comments:

Cho Zila said...

bestkan der si comel menemani... petah walaupun pelatkan...

kakngah said...

boto kak.. uwan sayang cucu mmg lobeh dr anak sndr...
cam ayah kakngah gak. dulu kepantangan eh makan dopan tv. makan duk tompek makan. tapi... sampai tang cucu eh... makan ateh tilam dopan tv.. takpo do..

ejaMaria said...

cucu sulung mmg selalu dapat manja lebih...

macam tu la anak saya si Laila... ;p

tasekM said...

esok maryam dah pandai jalan lagi la ko susah nk bergerak kak...

:)



.

ibuintan said...

alahai cucu uwan... kalah yo uwan ngan cucu

nurkaloi said...

heheh rmai yg ckp bile jd mak anak boleyh jerk kita nk bertegas
tp bile dgn cucu sure cair hati kann heheheh

Kakzakie said...

Kakak tak tahulah kalau nampak muka dia nie Kakpah macam suka sangat. Kakak suka pipi, mata dan rambut dia. Macam mixed blood kan.

Semakin cerdik itulah nenda dia kalah kena rengek dia....

kaklong said...

ghroma nak ngeko nenda....
sebaik tak beguling-guling deh nk ngikut...
alahaiii aish oii..sampai terlondeh suar dek debab ea...!

miloais said...

comel banget cucu kak pah ni...!

budak2 memang suka kan jalan2 ikut atok n nenek ni...
sama lah cam my son kat umah...
bila kat umah atok n nenek... ngekor aje kemana2 atok n nenek gi jalan...

Anaa said...

tomei nya Aish.. Aish jadi macam 'eko' enda eh.. ikut jer mana enda pegi tau.. hihi..

cahya indah said...

budak2 sekarang memang pandai kan Bundo..comel cucu Bundo siap mintak Bundo baca doa :)

Acik Erna said...

alahai cucu nenda..comel dan cerdik

Nieda said...

Nenek dan cucu kasih sukar ditafsirkan. Kalah kasih pd anak sendiri.

cikmanggis said...

hehe ada bodyguard kakpah:)

ibundo said...

cho,
penat melayan kerenahnya.

kakngah,
maso jago anak sondiri dulu, mudo lai. darah copek paneh. bilo dah bocucu, dah tuo. darah pun dah tingga suam2 kuku. sobab tu apo cucu buek tak maghah haha..

ibundo said...

maria,
betul la kot..

tasek,
mau pengsan aku nak ngangkut dua2.

ibu intan,
maun tidak

nurkaloi,
hati memang kalah kalau ngan cucu ni

kakzakie,
badan pun bertambah montel tu..
rambut kerinting tu takleh nak buat apa dah. macam spring..

ibundo said...

kaklong,
haha.. kaklong yo yang porasan solua londeh tu. Pueh suruh tuka, tak maun de..

milo ais,
cucu-atok-nenek ni macam ada satu hubungan yang tak tau nak cakap camana..

anaa,
memang jadi ekor yang ngekor kehulu kehilir

cahya,
hii.... memang cerdik dia ni

erna,
amin. Doa tu na..

nieda,
memang sukar nak ditfsirkan

cm,
tak lama lagi tu maryam ngekor kau pulak..

JunAina said...

kak pah tulah bezanya kasih ibu dan kasih nenek... ibu mendidik, nenek tempat bermanja dan bila ibu marah anak nenek marah ibu balik...kikikiii...

Kunang-Kunang said...

Kak Pah,

Masa pelat ni yang best kan.

hani@debumelukut said...

betul tak kalau saya kata, syg anak tangan tangan kan, sayang cucu bawak bejalan...harimau pun gugur taring bila berurusan dgn cucu...

sal said...

kiutnya...penghibur hati..

memang luluh hati pun tengok dia nangis2...

tapi, klu dia jauh di mata tentu rindu-rinduan yee..

iina said...

Potong rambut guna mesin rumput?? takut jadik hantu penanggal jek kak hehehee

~ Cik Azz ~ said...

hehehe... sey suko ngajuk budak pelat ni.. Kadang2 dorang tak pelat, sey lak yg buek2 pelat... Macam kiut yoo budak kocik cakap pelat2 ni...

Skang ni budak tuo pun cakap pelats.. hangin yoo nengok ehh... hehe...

Bosa dah Farish..

azieazah said...

Si bocah comel yang petah!

tu dah pandai blender ker?

dela said...

bestnya ada si comel... pengubat segala duka.. :)

kasihibu said...

bijaknya..
memang betul kata orang tua tua sayang anak dan sayang cucu ni jauh bezo eh ;p

zino said...

dengan cucu mesti nenek mengalah punya hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...