Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Sunday, December 4, 2011

Tetiba

Tetiba saja aku teringat nak makan sate. Bukan sate minang tapi sate ayam.  Tak kiralah sate haji samuri ke atau bukan sate haji samuri. Pokoknya sate. Oleh sebab tak menahan, aku pergi ke restoren yus dan oder sate 10 cucuk. Duduk makan di situ seorang  diri walaupun dalam hati tergetus rasa tak sampai hati sebab tak oder lebih untuk dibawa pulang. Sudahnya aku makan 6 cucuk saja dan aku masukkan selebihnya dalam bekas polisterin.(bukankah dulu heboh tentang bekas polisterin ini bahaya untuk kesihatan?)

Makan sate banyak urid asid.... kuah kacang tu.

Ala... sekali sekala je.

Tetiba aku teringatkan roti canai. Roti canai yang sudah lebih setahun aku tak jamah. Dan ingatan itu bagaikan video rosak yang tersangkut-sangkut di ruang otak aku. Dalam masa yang sama aku bagai ternampak-nampak akan curahan minyak yang meladung, minyak sapi yang bertepek-tepek dan urat temurat aku yang tersepit dek lemak-lemak yang engkar terbakar. Namun masih juga aku teringat-ingatkan roti canai.

Siti, besok kamu buatkan kuah dal. Ibuk nak masak roti canai.

Maka pagi tadi terhasillah roti canai.  Roti canai versi aku yang sipi-sipi menyerupai roti canai impian maju. Roti canai versi aku yang lebih tepat dinamakan lempeng. Alhamdulillah, kenyang juga.  Yang penting aku sudah penuhkan kehendak hati aku.

Mendengar deruan enjin pesawat di langit membuat aku tetiba teringatkan imah yang terbang ke singapura pagi ini atas urusan kerja.
Tetiba aku terasa diri teramat lanjut usia. Anak-anak sudah besar-besar dan separuh sudah berkerjaya. Dua sudah menjadi emak orang. Imah dan kirin kejap-kejap menghadiri kenduri kahwin kawan-kawan.

Kamu ni asek belikan orang hadiah kawin.  Bila lagi orang nak bagi kamu hadiah.

Melihat anak, melihat cucu, melihat diri aku sendiri di cermin semacam melihat pentanda-petanda yang perjalanan aku sudah tersangat hampir ke penghujung.




Kenapa tetiba saja aku rasa keinginan aku mahu makan itu ini juga sebagai satu petanda?


ibundo

21 comments:

Amie said...

Assalam Ibundo,
alhamdulillah...muhasabah pagi.

Acik Erna said...

assalam kak pah..samo la kito..dan satu lagi..tetibo teringin nak cari kawan2 lamo..nak jumpo..
apa pun kak pah..jodoh pertemuan..ajal maut ditangan tuhan..

kakcik said...

Suatu hari, sedang saya berbaring, tiba2 saya terfikirkan saat saya dikapankan. Sungguh sunyi dan saya rasa 'kehilangan'... Masa saya semakin hampir rupanya... Tapi bekalan saya masih tiada. :(

mamaijat said...

...alahai samalah kite..macam2 yang diteringinkan..tapi.... 'aku nak hidup lebih lama lgi'..so,sendiri mahu ingatlah...
**kadang2 terlanggar juga pantang..jadi pantang nampak lah pulak!!!

...tu lah juga,ntah bila boleh dapat main ngn cucu sendiri..
umur kite macam mereka dulu dan beranak 2 dah...tunggujelah...

sonata anak kancil said...

Assalamualaikum - baru balik makan tosei telur! saban minggu gok ngan hubby makan roti canai...he3x - sabo aje le

Nieda said...

Betul 3x. Hati sering berkata bilalah saat itu akan dtg??

kaklong said...

saat tu akan datang juo..
bagaimano?
macam mano?
dimano?
bilo?


hanyo DIO yang menontukan ea...

rezeki said...

kak pah

alhamdulillah krn kita sentiasa meningati bahawa hidup kita ini hanya pinjaman

baca tetiba

tetiba juga saya rasa nak golek dan tidur laaaa ni juga sedangkan tengah melambak dokumen dan invois dpn bijik mata kena kemaskan psl nak pi holiday minggu depan hehehehehe

zino said...

yg penting sihat dan dapat melihat anak cucu membesar ..

Aku said...

errr... kakpah ngidam ke?
ada isi?

Mak Su said...

yo kan, byk urik asid. se pun dah meraso dah... faktor umur dah meningkatlah ni. zat makin kurang... huhuhu.

apo sobab ee kak pah, nak nimang baby koh? hehehe

ibundo said...

amie,
yelah amie... kena selalu cermin cermin diri sendiri.

erna,
kawan lamo ontah kona ontah tidak kek kito lai haha..
na, solalu mintak supaya umur dipanjangkan sehingga dapat melihat kesemua anak berumahtangga ..

ibundo said...

kakcik,
teringatkan bekalan selalu membuat perut tergigil menahan takut.

mamaijat,
teringin sangat melihat kesemua anak hidup bahagia berkeluarga dan berkerjaya tanpa melupakan akhirat. Doa kita dipanjangkan umur untuk melihat itu semua.

sonata,
memang kena banyak besabau tu..

nieda,
dan menimbulkan kegerunan.

ibundo said...

kaklong,
iyo kaklong... semuo e ketentuan dio.

pak itam,
weh.. pegi holiday lagi. Tu kena siapkan semua tu...

zino,
mintaknya begitulah.

nizam,
hahaha tegolak besau aku nih. Dah pencen da..

maksu,
dah tetuo ni macam-macam penyakit datang.
Haah.. iyo.. limo nam bulan lagi nak nimang baby. tapi... grandbaby la..

Dalila Hamid said...

biasalah...kengkadang keinginan tu datang x kira tempat..:) smua tringin

mamawana said...

Assalamualaikum Ibundo sayang..,

Muhasabah diri, hati selalu berbicara. Bilakah? Lalu sehari2 kita menyulam amal selagi ada... Alhamdulillah .

kasihibu said...

salam ibundo
kadang kita terfikir juga bilah masanya kan?

ibundo said...

dalila,
hari hari teringin ni yang payah ni hehe..

mamawana,
insyaallah

kasihibu,
macam tu lah..

Anaa said...

kak pah,
malaikat kat tepi bahu tu ingatkan... ada orang yang tak diingatkan langsung, walaopun macam2 tanda dah dapat.. huhu..

harap kita tergolong antara mereka yang selalu diingat ingatkan.. Ameen..

aruah mak saya dulu tak lalu makan kak...

AzeedA said...

assalamualaikom kakpah :)
sometimes it's a relief to know the world now is temporary.. hereafter will be eternal..
sometimes scary... kan?

p/s teman caghi kakpah kat ghomah dato' nnti :D

ibundo said...

anaa,
alhamdulillah diperingatkan. Banyak dah tanda-tanda ni.

Azeeda,
memang menakutkan. nanti kakpah nak main sorok-sorok supaya hang susah nak cari kehkeh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...