Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Tuesday, July 17, 2012

Asal tak mudarat okaylah tu

Aku pakai sabun dalam botol tu bila mandikan faris.  Peliknya bila kena kat kepala, buihnya banyak.  Tapi bila sampai kat badan, aku kena bubuh banyak-banyak. Mmmm.. faris ni memang mengada-ngada kalau bab mandi.  Kalau ada nenda, meraung-raung dia tak akan mahu mandi dengan emaknya. Bila ada atuknya, dia akan pilih atuk pula dan suruh nenda duduk jauh-jauh.

Memanglah aku pelik tetapi tak pula mengambil masa untuk melihat apa yang tertulis di luar botol. Sebab utama, aku tak boleh nak baca kalau tak pakai cermin mata.  Dan aku tak kuasa nak keluar bilik ambil cermin mata untuk baca apa yang ditulis.

Sehinggalah satu hari;
Mak.. sabun faris mana.
Tu dalam bilik air tu.
Mana ada.
La.. hari-hari mak pakai mandikan dia tu apa.
Tu bukan sabun la mak.  Tu syampu..

Hikhik... syampu pun dah kira macam sabun juga kan? Apasal mak dia tak belikan sabun dua alam yang boleh pakai kat badan dan kat kepala sekali gus.

Pagi tadi aku mandikan Fahim baby kecil yang sekarang ni dah naik 3 kilo. Emaknya belum sehat nak mandikan dia.  Ayahnya lagilah tak pandai nak mandikan. Akulah yang ambil alih tugas dan aku lakukan dengan rela hati.

Selesai mandi ayahnya menjenguk.
Mak guna sabun apa tu mandikan fahim.
Sabun ni lah.. aku tunjukkan bekas bewarna hijau di tepi gayung.
Tu sabun basuh botol lah mak..

Hikhik... sabun basuh botol pun ada buih juga kan?

ibundo

24 comments:

kucingorengemok said...

hai opaah... oppaahhh... :D

Kakzakie said...

Kakpah!! janganlah macam tu hihi.... Tapi ialah kakak dulu kan Kakpah masa kecik-kecik pakai sabun buku May/Lux aje dah kira terbaik dah...

Ironinya kena pakai cermin mata bila mandikan cucu:)

KhaiRin : anies said...

mcm2 hehehe

muhaini said...

hikhik... Gitulah kita bila dah melewati 5 siri. Like ur blog.

Aziela said...

Kena pesan kat diorang beli sabun dari hujung rambut ke hujung kaki tu bundo..

indahhouse said...

Salam ibunndo,

hehe... tak tau nak cakap apa... :)

julietchun said...

kekekekkeke, mesti bersinar2 fahim.

kaklong said...

fahim dah tigo bulan,ayah ea takut laie nak mandi an..aiyooo..laaa haiii...heheheh

Hjh Noralenna Abbas said...

Kah, kah, kah...ninda, ninda....

Acik Erna said...

adui la kak pah..jangan la buka2 comin mato tu..sebolom masuk bilik air..belek2 dulu..lopeh tu lotakkan kek besen mandi.tak do lah salah2..
ce wah..ado hati nak ngaja kak pah pulak..he he.maaf kak pah

ieja amieja said...

assalam..
hehe..janji selamat ye nenda..tp bila mandikan bby tu takut gak ada alahan..

faraherda. razalan said...

Hehehehe...janji ade sabun, kan nenek?

Kata cucunya...

=p

tasekM said...

hahaha.

kak pah.. kak pah...
comel pulak aku rasa ko ni kak..



.

peparidsign said...

hehehe... tergelak saya di opis ni baca entry ni.. alahai K Pah.. sekali update cite penuh lelucon lah.. :)

semoga Opah dikurniakan kesihatan yg baik nak jaga cucu bersama ya..

~ Cik Azz ~ said...

Hikhikhik...

Budak2 skang ni banyak na bona sabun ehh... Sey kokocik maghin pakai sabun cap kapak yoo dari kopalo sampai la kaki.. Kadang2 bilo sabun takdo, amek daun apo ntah kek topi pigi tu (daun sonduduk kot), ghamek2 sampai kuar buih, pehtu tenyeh kek badan..

Alhamdulillah, elok yoo kulit sampai skang.. hikk3..

ASH said...

mujur bukan sabun chop kapak opah weiii..
.
.
.
mak mak,
ayah ayah,
sila mandi kan anak memasing...
.
.
.
sian opah tuuuu
.
.
hehehe

ejaMaria said...

adoi la Bundo...
sakit perut saya gelak...
lepas ni jangan ter-mandikan cucu dgn sabun dynamo udah la... abis luntur kulit nanti... ;p

ibundo said...

kog,
haha

kak zakie,
cermin mata tu guna tuk baca je. Kalau bukan distance tuk baca, pening pulak kepala kalau pakai hehe..

khairin,
hehe

muhaini
hii.. sian orang yang dah lebih setengah abda ni

aziela,
ha..kan senang dua dalam satu kan?
Asal jangan tersalah ambil botol pencuci muka pulak dah lah.

indahouse,
haha.. ko gelak je la

ibundo said...

juliet,
apa taknya. Untung den tak berus dengan pemberus botol.

kaklong,
tigo kilo kaklong weh

Kak nora,
kahkah

erna,
ala.. macam la ekau tak ponah tekono kan?

ieja,
dah tengok dah belek dah tadi.. takde pulak merah-merah. okay je hehe

faraherda,
daripada tak ada baik lah ada ye tak..

tasek,
aku rasa kau pun comel gak kehkeh

peparidsign,
alhamdulillah... biasalah kalau umur dah hujung2 cam ni. Sihat sihat orang tua bak kata orang.

Azz,
sabun cap kapak tu bukan sabun basuh baju ko azz..

ash,
tu la pasal. Yang cucu ni pun ngengada taknak mak mandikan.. adei..

maria,
dynamo tu aku kenal maria weh sebab botol dia gedabak hii..

Kak Lia said...

hahahhaa..golak den....

Zaitun said...

Tergelak saya baca n3 kakpah...

Dah namanya nenek,nasib baik ada buih kalau tidak mungkin habis sebotol.

ibundo said...

kak lia,
nak buek camno kan haha..

zaitun
haha.. sabau je lah kan?

Irfa said...

aduhai..mak saya penah shampoo kepala adik saya dgn losen.sambil bebel nape shampoo ni takder buih.gara2 tersalah beli ;)

anaa said...

adeh, nak guling2 gelakkk...kahkah.. kira okay la tu kak pahh... janji ada buihhh.. kahkah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...