Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Saturday, March 28, 2009

KAKI PATAH

Aku sms kakak aku di Au5.

"Ngah, abah dah nyobut-nyobut dah ni. Ongah dah lamo tak ko bangi"

Lepas menghantar sms aku biarkan henpon dalam bilik. Kalau dia berbunyi pun memang aku tak sedar.

Besok paginya bila aku nak charge bateri aku tengok ada satu sms masuk. Dah semalaman rupanya.

"Ongah bukan tak nak datang. Ongah patah kaki ni. Laki Atik dah balik pulak tu. Dio pakai keto ongah"

"La... iyo ko. Nanti orang cakap ngan abah"

Sementara nak tunggu bateri caj, aku bersiap-siap kelepak kelepuk untuk ke tadika. Semasa keluar rumah, aku terlupa langsung nak beritahu abah tentang sms kakak itu, sehinggalah selesai solat zohor.

Selepas bersalaman dengan abah usai solat aku terus memberitahu berita dari kakak aku tadi.

"Bah, kaki ongah patah"


"Iyo? camano buleh patah?"

"Ontah. Dio tak cakap. Orang pun tak tanyo"

"Takkanlah kaki patah tak dibagi tau. Botul ko"

"Dio cakap camtu. Dio patah kaki. Laki dak Atik pakai keto e pulak"

"Ontah-ontah dio patah kaki tak dapek ko sanun komari sobab keto e tak ado. Cubo ekau tanyoan botul-botul"


Aku bangun mengambil henpon. Buka balik mesej yang aku terima pagi itu. Bila baca betul-betul baru aku paham. Macamana la aku tersalah bagi informasi kat abah aku ni.

"Haah bah. Dio patah kaki bukan kaki e patah." Hik..hik..hik.. aku ketawa malu-malu kucing. Nasib baik kucing aku si jordan tak ada di situ, kalau tak dia pun sama-sama termalu.

Moral of the story, kalau baca sms tu baca le betul-betul.

p/s translatelah sendiri bahasa di atas ye. Kalau tak faham tengok dictionary kat rumah tijah.

16 comments:

Tijah said...

osah la kan. seb baik abah akak tu panjang aka eh. kok comeh deh start keto poie tengok ongah tu..kan dah golo.

Nizam.Ariff said...

Nasib baik tak kata yang lagi dasyat, kalau tak, mesti terkejut ....

xiiinam said...

Kena rujuk kamus peribahasa pulak ni...he..he..

Yunus Badawi said...

suruhlah kakak cari satu lagi kaki - baru panjang langkah. Senang nak ziarah abah. hehehe

kakpah said...

tijah, osah botul tekau.

nizam, ooishh..

cklah, hehe.. kena pinjam buku anak.

YB, nak kena cari kaki yang beroda la tu.

julietchun said...

nasib baik abah kakpah berfikiran terbuka,kakaka.

tasikmerah said...

hehehehehe... n3 kak pah ni pun dah nk makin kelakor... he he.


.

ku tak sempurna said...

simpulan bahaso pun tak paham ko...
itulaaaaa.... suko bonar sorkap jarang :P

kakpah said...

juliet, abah memang panjang akal

tasek, sesekali buat kelakau..

kts, maso tu otak dah tosimpul wakaka..

Mak Su said...

hah hah hah hah!!! kelako. lebihkurang sama, tapi tak serupa

lupekanje said...

reti eeh..kalu dongan kpah ni...kono la guna baso derek yo kan...tk leh nak kona kona....klu tk, nnt lain lak paham eehh..
kpahhhh... den datang dongan kaki ayam ni ha...(abih la kaki ayam kono korat..)
kpahhh...duit poket den tk do....(duit kat beg yo yg banyak eeh..)
kpahhh....den nak poie makan angin aaa... errr...kombung lak pewot kau nnt... muahahaha...

kakpah said...

maksu, hehe. kelako ke.

acik, ekau topacak dalam hutan malam-malam buto. hehe.. malam ado mato ko cik. kalau ado mato macamano buleh buto pulak. tolong jawab..he..he..

lupekanje said...

malam memang buto kpah... sobab tu org salu kato...MEMBUTO yo kojo kau...heheh... malam kojo untuk membutokan mato...ha..tu lah makno eehh...menjadikan malam itu buto..heheh..sbb sepatutnya bilo malam...konolah kito membuto...bukan merayap tongah hutan..kekekek...
sekian, huraian ahli falsamfah sewel ...huhu..

kakngah said...

kehkehkeh!!! ayo... osah boto...
sebbaik ontuo tu pikap.
kot tak buek hoghok yo kaki ongah patah.

iina said...

yolah kak.. patah kaki takleh jejln ler tuh hehehehe.. bahayo tuh kak buek spekulasi palsu hehehehe..

Ma_sUyinFiqah said...

hehehe lawaklah...kekadang kalu dah dengau betul itu lah jadinye. Cam aku ri tu, masa kat umah pengasuh Nurin, akak tu bitau...mas, ko tau tak laki akak yang jual sik lemak kat simpang tu meninggal. Mas lak..tinga ada sound trouble sikit terus cakap...akak tu kan muda lagi?? Pastu sib baik husband kata...eh, apa nye melalot lah....akak kata laki akak jual nasik lemak, bukan akak tu yang meninggal. Chait! malu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...