Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, May 13, 2009

Peluh Bacin

Sana sini orang kata panas. Duduk dalam rumah, panas. Berjemur lagi lah panas. Baru mandi dah berpeluh balik. Dah busuk balik. Bayangkan orang yang malas mandi atau yang tak sempat mandi dan berpeluh-peluh sampai baju boleh diperah. Bau hapak tengik memang tak boleh dikiralah.

Semalam aku ke Melaka. Mak saudara meninggal. Semasa di perkuburan hari sedang panas terik. Air peluh meleleh dari pangkal rambut ke hujung kaki. Memang panas walaupun aku berpayung. Tetapi melihat mayat di liang lahad dan juga bacaan talkin pak imam menginsafkan aku bahawa ada dunia yang lebih panas dari apa yang kita rasa sekarang ini.

Mengingatkan aku juga semasa aku masih anak-anak kecil di sekolah rendah. Masa itu letrik belum masuk ke kampung. Kipas tak ada macam sekarang. Yang ada cuma tiupan angin dari luar rumah. Ataupun kertas suratkabar yang aku lipat-lipat dan aku kibas-kibas untuk mendapatkan angin. Kadang-kadang aku gunakan tudung periuk juga. Bila aku cakap dengan mak "panas..panas.." mak akan selamba menjawab, kat neraka lagi panas. Terkedu sekejap.
Lepas tu aku malas nak mengadu. Kalau tak tahan panas aku pergi bercempera dalam sungai.

Aku rasa orang sekarang ni lebih beruntung. Kipas ada. Aircond ada. Untuk mereka yang tak ada aircond tu duduk saja tepi peti ais buat-buat terlupa barang apa yang nak diambil dari dalam peti ais tu. Apa-apa pun anggap je lah cuaca panas ni satu dugaan. Kalau redha dengan dugaan ni mungkin akan diberi ganjaran dariNya.


14 comments:

julietchun said...

kat umah saya pintu peti es macam nak tercabut sbb kena bukak/tutup dek org2 yg sebenarnya taktau nak amik apa dlm peti es tu,kekekeke,saja nak sejuk kot.

Mak Su said...

yg pergi tetap kan pergi

kita yg tinggal ni harungilah lagi pancaroba dalam dunia yang kejap sejuk, kejap panas melanda.

Kak Ezza@makcik Blogger said...

mak saya dulu pun cakap macam tu..kat neraka tu lagi panas......sekarang ni giliran saya pulak cakap macam tu kat anak anak pulak..

Tirana said...

Ha'a la kak pah..memang panas sekarang ni..kalau kat kampung,panas2 cenggini..berkubang dalam sungai la jawabnya...hehehe..Dunia semakin panas sekarang ni..global warming kata orang

aNIe said...

Kak Pah...sana sini semua cuaca memang panas...anak2 selalu komplen...dan anie selalu jawab macam mak kak pah jawab tu...heheheh

Tapi hari ni shah alam dah hujan...hmmm...sejuk sikit bumi ni...

iina said...

kak den jugak masih sojuk mojuk kek sini.. adolah paneh sikit ari nie.. tapi bilo yo angin bertiup.. sojuk gigil laei.. hahahah.. camno sok den balik mesia wakkakah.. dulu dah balik 2kali paneh camtu gak.. belum lagik smpi mandi berpuluh kali.. cuma bau peluh yo semacam maybe sebab dah lamo tak berpoluh.. ahahhah..

yo kak.. skrg nie aircon ado.. kipas ado.. tukang kipas pun ado.. kak paneh2 nie torjun kolam yolah kak ;)

lupekanje said...

acik pun sik molongeh yo badan ni walopun bru lopeh mandi kak oooii..
..
tido malam pun bopoluh2..dulu tk mcm ni..
tdi agak eehh ujan 2-3 titik..tk sompek pun acik nk mraso ujan tu, dahh boronti..
Alhamdulillah....

Tijah said...

jom kakpah. berkubang kek ulu bondo...

kakpah said...

juliet, kalau tercabut pintu peti ais tu confirm kau kena tido rumah nenek seminggu wakaka..

maksu, tu la pasal. hadapi je lah

ezza, jawapan seantero dunia la gitu..

kakpah said...

Tirana, kat kampung kapah sungai dulu dah tak ada. Dah penuh dengan bahan buangan kilang getah.

anie, tadi kat bangi hujan boleh tahan lebat. Dengan angin bertiup bukan main kuat. Dapatlah setengah jam

ina, kau balik sok siaplah kau bokomban yo sobab tak tahan paneh wakaka..

acik, kek bangi potang tadi ujan lobek lah cik.

tijah, kek ulu bondul tu ado kubang ko jah hehe...

ashley said...

hujan like cat and dog dari pukul 3sampai 3.40 gitu..LEBAT. kilat sabung mneyabung..
keletam kelemtumm..

aku nak nyorok bawah selimut dah tadi..
sekali berhenti hujan..

Monkey D Luffy said...

dogaan....

Yunus Badawi said...

Alhamdulillah kat tempat saya semalam hujan lebat lepas solat Isyak. Petang tadi pun hujan sikit lagi.

Panas atau hujan rahmat dan dugaan dariNya. Bersyukur dan bersabar ajelah.

Ungku Nor said...

tu pasal la saya dalam perit-perit kulit kena air ni pun gagah jugak mandi pagi petang..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...