Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Saturday, June 6, 2009

De Kangkung

"Bagai kangkung di ulak jamban", satu peribahasa yang memberi erti betapa pesatnya sesuatu itu berkembang.


"Cepatlah sikit.......... melintas jalan tu melenggang-lenggang kangkung pulak" Aku selalu berleter sendirian semasa membawa kereta di tengah bandar kajang apabila ada saja orang yang nak melintas jalan sambil lewa. Dahlah melintas tak hiraukan kereta yang lalu lalang, terhegeh-hegeh pula tu.



Kangkung sejenis sayur yang mudah ditanam. Apatah lagi kalau ditanam di tempat lembap dan penuh baja asli seperti di dalam peribahasa di atas (yulk..) Dulu kalau nenek nak menggoreng kangkung, nenek ambil saja di belakang rumah. Bukan susah sangat nak tanam. Batangnya nenek campak je atas tanah dan berhari-hari lepas tu akan tumbuhlah tunas baru.


Kenapa aku bercerita pasal kangkung? Semalam aku dapat parcel dari kakngah yang mengirimkan CD untuk faris yang aku oder. Seperti yang dijanjikan kakngah memberi sebungkus benih kangkung. Benih kangkung? Aku memang tak pernah tahu yang kangkung ada benih. Aku cuma tahu kangkung membiak dari keratan batang.


Inilah rupaya benih kangkung bagi sesiapa yang tak tau macam aku ni. Kalau banyak ni benihnya, kangkung yang ditanam mesti satu tahun dimakan tak habis.

Laluan untuk iklan

Khas untuk ibu-ibu dan bakal ibu. Sekiranya anak-anak anda memakai pampers pakai buang yang membuat anda mengeluh setiap bulan kerana asek membeli pampers, maka anda disarankan membeli cloth diaper ini. Anda cuma perlu pakaikan pada anak dan lepas tu basuh. Pakai, basuh. Pakai, basuh. Jimat kan? Kalau dikira jangka panjang memang jimat.



Untuk pertanyaan ke, nak oder ke, pergilah kedai kakngah ni . Amacam ashley. YB pun boleh belikan untuk adam tu. KTS? kan baru dapat anak buah. Bolehlah bagi buat hadiah.
(Kakngah oi... komisyen..komisyen.. hahaha..)

13 comments:

ashley said...

Kakpah..
apasal tajuk kangkung pastu promote DIAPER lak ni???!!!
ha ha ha..
diaper OGHANG tua tak der??
he he he..

Sebenornya bab bab memakai dan membasuh diaper kain ni dah aku lakukan waktu anak pertama, kedua dan juga ketiga dulu..

aku agak expert nak melipat kain lamping empat segi itu menjadi cawat bebudak..dan juga memakai plastik getah dan seluar cam gitu yang dijual di pasaran..

sebab tak menang tangan nak membasuh kain lampin dan menjemur especially time hujan..maka aku pakai diaper pakai buang..

harap maklum..

Yunus Badawi said...

kangkung kampung lagi best dari kangkung cina. Kat kampung isteri saya bersepah tepi parit tapi org sana mcm tak sudi nak makan hehehe

Insyirah said...

Kangkung sambal belacan. Fuhhh...feveret.

Kat kebun sayur nenek bersepah sayur kangkung. Kalau nak makan, terus gi petik je.

dunia al-ameen said...

tengkui kakpah, saya mmg dok cari2 cloth diaper ni...untuk ameen n bakal adik ameen.(normi)

AZANI said...

dulu dulu masa kali pertama jadi bapa pakai lampin pakai basuh, terkial kial nak lipatkan kain putih tu jadi lampin,paling ditakuti masa nak cucuk pin tu.
Lampin tu sempat diturunkan kepada anak kedua,lepastu jadi reput pasal terlalu rajin basuh.mak cakap, kain sekarang tak berkualiti,dia kata lampin aku masa kecik kecik dulu masih lagi tahan tersorok kat kampung.

ku tak sempurna said...

my feveret ever... kangkungssss..
sbb mskn pertama yg aku reti buat adalah kangkung goreng... tu pun cikgu ajar... bangga gila.. smpi skrg, suka kangkung... :D
.
.
.


.
.
.
.
.

diapers tu mmg menarik... zmn gawat ni sgt sesuai... komisyen masuk ke kakpah... ekekekeke

basuh najis tu?? errr... kita serahkan kpd yg lebih berhak... ekekeke...

.
.


nak gi round kedai kakngah jap...

Mak Su said...

maksu tnm kgkg guna krtan btg, tapi arwah ayah dulu tanm kgkg guna bijibenih.

kakpah said...

ashley, hehe cadangan je tu. kalau nak ikut kemalasan, lepas pakai..buang hehe..

YB, o ada kangkng melayu kangkung cina bagai eh.

insyirah, cecah sambal belacan tu yang tak tahan tu. srupp..

kakpah said...

normi, dah masuk kedai kakngah?

azani, betul lah tu. Kain dulu akak rasa tebal je dan halus. tapi yang kpah iklankan ni, halus je kain nye. gerenti tak melecet.

kts, aku tengah negotiate ngan kngah ni tapi dia tah mana-mana tah. cuti lagi kot. Cili dia tengah menjadi nampak.

maksu, buat masak apa. pecal?

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

ntah la Ashley...kakpah buat n3 ni pasal kangkung ka pasal diaper?...
ka pakai diaper kena jln lenggang kangkung?..ha ha ha

lupekanje said...

memcm produk sekarang...acik dulu pakai lampin biasa tu je..masa tu lom ado pampers bagai nih..anak2 acik pun..kcuali masa zirah kot...tu pun ujung2 taim dia lom reti cakap masa nak buang air..klu jalam jejauh jer pakaipun..

err...camne kaitan kangkung dgn pampers nih..??

tk per la...acik suka gak makan kangkung...
dulu masa duk kuarter yg ada tanah tuh...acik sompek tanam kangkung...guna benih ....pueh makan..pehtu cucuk balik batang dio...bia tumbuh dan blh makan smula...sodapkan..
tapi klu boli...atau makan yg kat kodai...acik momilih...takut kangkung yg ado lintah dalam ehh...wakakakka..

Nizam.Ariff said...

Masa kecik dulu, mak aku selalu masak 'jangan bening kangkung'. Dia petik on the way balik dari sawah. Sedap wooooo... dengan ulat-ulatnya aku makan. Sape suruh nyorok dalam batang.

kakpah said...

cikgu, tulah.. kena baca cerita betul betul bagi paham. Aku beli pampers tu dapat free benih kangkung. Tu le kaitannye hehe..

acik and nizam, ada cerita tentang kangkung yang ada lintah ni. Kalau tak betul basuh, lintah tu kena goreng sama dalam kuali. Pelikya lintah tak mati. Bila masuk dalam perut dia hidup dan membiak. Betul ke tak cerita ni aku pun tak tau le. Sebab skang ni banyak sangat cerita yang nak percaya ke taknak percaya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...