Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Friday, June 26, 2009

Macamana dengan diet ni

Antara perbualan aku dengan Ros, bibik baru.


Dulu kamu kerja di mana?

Kerja di restoren buk

Kamu jadik tukang masak?

Bukan buk. Server.

Kamu pandai masak?

Ngak pandai buk tapi bisak.



Petang Sabtu lepas aku lihat ada sesuatu di bawah tudung saji di atas meja. Aku angkat tudung saji dan aku lihat makanan petang yang agak meliurkan juga.

Ini kueh apa

Resoles buk


Rupanya macam popia goreng tetapi bukan. Ia dimakan bersama dengan cili api seperti di dalam gambar. Makan kueh itu segigit, gigit pula cili api. Sedap. Cili tak boleh digigit banyak-banyak. Nanti berkipas.





Pagi Ahad aku lihat sesuatu terjerang di atas dapur. Aku tinjau ke dalam periuk. Ada daging sedang direbus.

Mauk bikin apa

Soto Jakarta buk.





Tadi aku lihat dia asek menyelak buku resepi aku. Otak aku sudah berlari-lari ke bulan ramadhan. Boleh ke agaknya aku menggoyang kaki je dalam bulan puasa ni.

22 comments:

lupekanje said...

abes la dietmu bukk...ini sudah satu penderaan pada majikan nih....heheh

Tirana said...

Wahhh kakpah...sedap goyang kaki sebab ada tukang masak..hehehe

kakngah said...

waduh...waduh..waduh... enak bangat... bila kakpah nk tepek muka ros????

AZANI said...

apa apaan sih, rosales bagai dong,enak bangat dimakan bersama cabenya.

iina said...

wah kak.. bibik baru masak sodap yo kak.. mmg hancus ler diet.. takpo kak sok poso.. leh order yo.. nk mkn apo hehehe ;)

Insyirah said...

KakPah, barangkali bleh pinjam bibikmu untuk seminggu dua? Hahaha.

:p

kakpah said...

acik, kontrol... kono kontrol ni.

tirana, rasa-rasa macam nak goyang kaki je tapi hehe.. tengok dulu ar.

kakngah, kau nak terai meh lah datang. hehe kau nak tengok muko dio ye. nanti lah... kau toko-toko lah dulu camano goman e.

azani, boleh belajar kalau mauk.

ina, bak kato bibik tu : ngak pandai tapi bisak. erti kata lain, bolehlah.... haha..

kakpah said...

insyirah, mauk pinjam? deposit dulu dong hehe...

AuntieYan @ Makcik Blogger said...

Salam Kak Pah,

Satu permulaan yang baik.... :-)

Yunus Badawi said...

itu dia tak berapa pandai masak. Kalau nak pandai masak tu boleh bukak restoren kakpah. Bolehlah saya jadi pelanggannya. Kalau kakpah nak belanja pun lagi bagus hehehe

Monkey D Luffy said...

wah

boleh gumuk ni

kekeke

kakngah said...

kok tak cam kris dayanti.. mesti cam hetty koes endang... kikikiki!!!

Tijah said...

bukkk...buat la majlis berbuka puasa bukkk! hehehe

Nizam.Ariff said...

Aabis le diet akak.
Aku tengok sup bakso tu tebal semacam je minyak nye... hehehe

Kak Ezza@makcik Blogger said...

soto jakarta..
nampak sedap kak pah!

julietchun said...

Rosales nama kuih tu rupanya. Aritu bawak staff sini gi kedutaan Indonesia, tem dok menunggu giliran tu saya tgk ramai ler org Indonesia dok makan kuih ni pastu gigit cili padi muda. Saya dok pikir,dorang ni makan popia ngan cabai muda ke? Lenkali harus ku cuba.

AZANI said...

kakpah :orang lain semua gigit jari nak ambik maid baru dari indon, kakpah steady la...macam tau tau je, nak kena curtail maid ini.ada kaki kat dalam ye kak?

kakpah said...

yan, mudah-mudahan berpanjangan

Yb, kpah pun tengah pikir-pikir ni nak panjangkan bisnes. buka restoren pun kira okay gak haha.. boleh..boleh.. jemput makan..haha..

kapten, tu yang aku takut tu.

kakngah, hmmm sipi-sipi.

tijah, bisa aja. pokoknya kamu bisa datang apa ngak..

nizam, sebenarnya aku pun tak brani nak makan. kolesterol banyaaakkk..

kakpah said...

ezza, haaha.. nampak sodap dan memang sodap. tapi orang macam akak ni kono cuit sikit sikit yo. lomak.

juliet, lain kalik cobak duluk. udah dicobak baruk tahu.

azani, kaki kat luar je hehe. Pokoknya memang dah ada orang di sana yang mahu kerja. Kpah dah biasa cari maid sendiri, semua buat sendiri. tak payah agen.

Mak Su said...

wah, sekarang pun boleh relax dah :)

kakpah said...

maksu, dan ada lebih masa untuk bloging haha..

Loveliana said...

Muahaha kak pah..beruntung banget dapat bibik pintar masak..kan masakan indonesia itu banyak jenisnya dan sedap2...
liana juga lagi cari bibik nih..ada stock gak? untuk tolong2 bikin cake gitu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...