Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Thursday, July 9, 2009

TOLONG BELIKAN ITU INI, BOLEH?.....

Hari ini salah seorang staff aku bertolak ke tanah suci untuk mengerjakan umrah. Ada juga yang aku dengar berpesan untuk dibelikan itu ini.

Pesan. Kadang-kadang kita kata kirim beli. Ada yang berpesan guna air liur saja. Maknanya suruh belikan itu belikan ini tapi duit tak bagi. Kan menyusahkan orang yang nak membeli. Dahlah kena suruh beli, kena dahulukan duit pula. Ada juga yang berpesan siap bagi duit sekali. Alhamdulillah.

Bagi orang yang membeli, asalkan benda yang dipesan itu senang dicari dan tidak berat maka tidak keberatan pulalah untuk membelinya. Masalahnya adakah yang dibeli itu sama dengan taste orang yang memesan. Pandangan seseorang tentang kecantikan kan berbeza. Mungkin kita kata cantik, orang kata buruk. Pendengaran juga kadang-kadang rosak.

Orang pesan batik jawa


dibelinya kek batik jawa.


Hik..hik..



Semalam Kirin ke Jalan TAR beli bahan untuk dibuat baju konvo. Imah kirim beli tudung. Bila balik si Imah tak berkenan dengan tudung yang dibelikan. Mulalah pot pet pot pet meleterkan si kakak. Yang si kakak pula dahlah penat mencarikan tudung yang dipesan, balik kena dipotpetkan pula. Ha.. kan dah gaduh. Bantai korang lah. Lain kali beli sendiri.

24 comments:

chekdenoor said...

Tolong belikan........ukhus...memang tention tu...... betul kata kakak ...."beli sendirilah"...... hmmmmm ....manusia ni memang kompleks

Tijah said...

hahhaaa...

kok sey tu...sey koba takat kirim elio...kirim salam la.

AuntieYan @ Makcik Blogger said...

Salam kak Pah...

Pesan atau kirim ni memang dah jadi kebiasaan. Setengah orang, pantang dengar ada kawan nak gi sana sini, sibuk le memesan itu ini.Auntie tak kisah kalau ada kawan mengirim atau memesan,tapi, Auntie tengok orang gak...yang cerewet matwet tu...good bye le, takat kirim salam boleh le.
Auntie pulak, jarang le nak memesan kat orang, kalau orang ofer beria-ia nak tolong boleh le, tu pun, kalau barang yang nak dibeli tu dah ada depan mata sebagai contohnya..kalau tidak tak payah le, buat penat orang mencari barang kita je... ha...Auntie ni dah masuk kategori yang cerewet matwet tadilah....he!...he!...
Lain pulak kalau orang bagi barang, insyaallah apa pun Auntie terima dengan besar hati dan ikhlas! :-)

pB said...

salam kak pah


duluuuu , dulu larrrrrr
kalau kelik koto bharu , ado hok kiring beli tudung bawal

kato nok kaler kuning isi ketam

sekali pB naik atah kedai , punyolah banyok jenis kuning, sapa pB pulok hok peningggggg

julietchun said...

saya takut betul kalo ada yg mengirim suruh belikan baju/tudung. dah kita mengaku tak pandai pilih dia suruh gak, tapi bila balik jadi macam anak kakpah, perang besar u see,hhehehehe.

kakngah said...

kak.. kirim kek ros buek kek batik jawo sepelongat.... kehkehkeh!!

lupekanje said...

acik tk suka kirim2 ni..
stakat kim salam boleh la..tu pun knkadang lupo...ekekke...

umi_e said...

salam kakpah... kalau orang kirim kadang2 jadi serba salah kan...

* sekarang ni kalau naik Air Asia - mana boleh ter-over weight kan... barang kita sendiri pun dah terlebih berat... camna nak bawa kriiman orang pulak... (itu merupakan konflik yang dihadapi kalau nak ke mana2 dgn Air Asia)

** pernah saya terpaksa menolak kiriman orang sebab takut tak mampu nak bawa bukan tak mampu nak belikan :S sebab pernah terlebih berat dan bayarannya lebih mahal daripada harga barang yang terlebih beratnya tu :((

Ms.Lilies said...

kirim2 pakai ai liur ni la yg jenuh skit...

ku tak sempurna said...

ekekeke..
sapela yg belikan kek batik jawa tu.. comel sungguh..


aku mmg tak suka pesan brg kat org.. sbb cerewet.. nanti tak sama taste, susah... :D

Insyirah said...

Saya tak pernah minta nak kirim apa-apa dgn org lain. Sebab segan la nak minta tolong orang. Walaupun kita bagi duit, tapi rasa mcm menyusahkan orang lain je. Huhu..

Monkey D Luffy said...

kalau cerewet baik beli sendiri kan?

secangkir madu merah said...

kak pah, sapalah yg kirim kain batik jawa dibelinya kek batik, hehehehe... tapi makan kek batik pon sodap...

Kak Nora said...

Buat susah orang aje,lebih-lebih lagi kalau orang tu gi melancong atau gi haji ,umrah. Kirim doa lebih baik. Kalau kirim beli belacan ke, cili ke, kat pasar bolehlah juga tapi jangan sampai beratkan bakul orang pula.

kakpah said...

chekdee, kalau yang cerewet memang tak sanggup nak belikan.

tijah, slalu e kalau kirim air lio ni kan, bilo balik akak kobakan kek dio,' pueh den carik morato tompek tapi tak jumpo la bondo yang kau posan tu'. padohal e molambak 2.

Yan, tu la pasal. Dia cakap nak yang macam ni macam ni. Bila kita beli dia buat muka tak puas hati. Kita pun kalau nak beli baiklah beli sendiri. Dapat tengok dapat pegang. Tapi kalau setakat nak kirim beli nasik dagang ke, no hal punya...

pB, susah2, pB beli ikan bawal masin je lah wakaka....

juliet, waaa... mau tak nangis..

kakngah, kau nak kek batik jawo halus ko kek batik jawo kasar hehe..

acik, buek e kirim salam satu nogori jonoh gak nak pusing cik oi...

kakpah said...

umie, tau tak per. Pergi jakarta haritu, bibik siti siap sms dengan adik bibik aini suruh belikan tapai. Lepas tu suruh kakpah bawak. Tapai tu bila bagi kat kpah siap dah bungkus cantik-cantik dalam kotak kasut. tapi tau je lah tapai. kan berbau dan berair. Kakpah tinggalkan je kat hotel. macamlah kat melesia ni takde tapai.

lilies, ramai orang yang suka kirim guna air lior je.

kts, bagus. kakpah suka... lain kali kalau kpah nak pergi memana jangan pandai2 nak kirim hehe..

Syirah, kau pun sama maccam kts gak. bagus.. kpah suka..

kapten. betul tu. takyah susahan orang

SMM, ngeh ngeh.. ada orang yang pendengaran dah habis bateri.

Nora, kpah dulu ada orang kirim belikan air zamzam. tau2 je lah.. kan berat nak bawak. dengan barang kita lagi. Tapi belikan jugalah.

a kl citizen said...

betul sangat la k.pah...

kalau nak ke mekah tu, bila orang mengirim ni...sedikit menyusahkan..kalau kirim doa ke,kirim sedekah ke takpe...kirim barang tu yg susah...kengkadang diorang ingat kita nak gi shopping saja kat sana..lain la nak gi paris ke...

kat sana terkejar2 nak beramal kat masjid, rasanya sayang masa tu...kan.

Mak Su said...

sy mmg tak biasa pesan2, sbb saya kureng bab duit2 ni. tapi saya pun tak suka pesan, saya takut orang terbelikan barang yg salah, ahaks

AZANI said...

hi hi hi...yang mengirim banyak pulak...kriteria..itu nak mam ni, ini nak macam tu, bgini nak begitu, begitu nak cenggini....

xiiinam said...

Pernah terjadi...isteri minta suami lari kekedai runcit kejap, beli dua labu bawang putih....




Suami lari balik kerumah, selepas membeli dua biji labu....



Haru....

iina said...

den pun cukup xsuka org kirim tapi kirim air liur yo.. yelah bkn apa kdg kirim2 byr takde.. peh tuh.. kirim2 tak berkenan lak.. nak buek camno taste lelain kan.. kalau tak suka beli sendiri ler lainkali jgn kirim ahaks

kak den nak kirim mee kari.. den tak kisah kak.. free ke byr den ok jek hehheeh

kakpah said...

cikgu, bila orang kirim nak kata tak nak nanti dia kecik hati plak. selalu kpah tak nak janji. kakpah cakap kalau ada, adalah ye..

maksu, kalau semua orang macam maksu ni, sonang den

azani, kalau bayak songeh kau cakap je pegi la beli sendiri haha..

cklah, waa.. tu memang cerita haru tu.. tu kes lurus bendul ke terlebih bendul wakaka.. sama lak macam suruh beli batik jawa beli kek batik jawa haha... telinga kureng.

ina, kau ni tak abih2 mo mee kari. kok tomimpi2. meh sini makan. takdo main kirim-kirim doh.

Tirana said...

Kakpah..

Saya jarang memesan atau minta kirim belikan barang lebih2 lagi pada orang yang nak pergi mengerjakan haji ke Mekah. Orang tu fokus nak pi buat ibadat, nanti terfikir2 pulak barang kiriman orang. Beli sendiri lagi puas hati kan Kakpah?

DaliaLiyana said...

akak nak puding batik tu....lame dah dalia tak makan..nak buat ...(MALAS...) jgn bgtau org tau..jatuh saham nnt...hehhehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...