Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Friday, August 14, 2009

Lupakanje Sate dan Dua Tipah



Petang Rabu dua hari lepas, semasa aku kelentang kelentung di dapur, aku menerima panggilan telefon daripada seseorang. Seseorang yang mahu dilupa-lupakan.

"Kakpah, acik ado kek warta ni. Tipah ado mo acik ni ha. Dio nak jumpo kakpah. Mehlah datang sini"

"Ekau bia bebotul cik. Akak tongah masak ni"

"Ala. Kojap yo."

"Err..err.. dah potang ni cik. "

"Takpo. Mehlah. Jangan lelamo bona bosiap tu. Kitorang tunggu"


Begitulah lebih kurang dialog aku dengan acik. Aku tengok jam dah pukul 6.30. Pandai betullah budak dua orang tu main terjah-terjah je nak ajak jumpa. Kurang-kurang bagilah masa untuk aku pergi spa dulu.

Nasib baik aku dah memang nak siap masak. Aku tinggalkan je suruh ros kemas. Aku siap lebih kurang dan mintak izin atuk nak pergi jumpa kawan kat warta.

Acik tengah beli ikan. Bukan ikan kembung. Bukan juga ikan tenggiri. Tapi ikan guppy (eh.. betul ke kau beli guppy cik). Si Tipah cuma jadi mandur acik. Lepas salam salam, peluk peluk, laga laga pipi, dan sapa menyapa lebih kurang, maka kami pun mencari sate samuri di kajang. Oleh sebab dah hampir sangat nak maghrib, kami berhenti solat dulu di masjid kajang.

Sate samuri. Satu nama yang begitu femes. Rasa? Tekak aku cakap, boleh tahanlah... tak taulah tekak diorang. Masa kami tengah makan tu hujan turun bukan main lebat. Memang lebat. Aku risau je aku balik tak nampak jalan. Tipah aku tengok macam malu-malu je nak makan. Ada ke enam cucuk je. Kalau tijah aku agak mesti dia bedal duaploh cucuk. Acik pulak? Tak sampai pun sepuluh.

Belen sate, aku suruh budak samuri tu bungkus. Aku bawak balik sebab budak bedua tu taknak bawak balik. Sampai rumah, berebut anak-anak aku makan.

Selesai makan hujan pun reda. Oleh sebab tipah nak kejar komuter untuk balik kepung, maka kami pun berpisahlah awal tanpa sempat nak berbual lama-lama lagi.

Tipah, nice to know you. Senang-senang jumpa lagi. Acik, tenkiu kenalkan tipah.

16 comments:

deeja said...

ish..ish...sedapnyer..sate kajang..bak sikit..nak makan rebut2 gak.hihi..

lupekanje said...

kakkkk...sebelum acik pegi dan mungkin akan kembali nih..acik nk mintak mahapla sbb kaco kakPah petang tu..mang bingit tinger acik donga bunyik sudip tuh...

Rso bsalah kat Atok dn bebudak akak sobab amek akak taim nk bkumpul makan mo kuarge..tetiber kono makan sate ngan kami...huhu..*sajo dongki sbb kami tk do kuarge nk mkn sesamo...wakakakka..

Dannn kak..bio ler acik buat pngakuan bani mati kt sini..senornya acik ader sowok lagi 5 lidi sate kek bwh kosi...haa...makno ehh...8 btg + 5 btg... bapo batang sate yang telah acik makan malam tu kakk??? hahah...kira la sindrik....hahahah..

Tima kasih kakkk...ai yem so hepi ...moga akak ditmbh mrhkan rezki.

Dah...nk pi naik tongkang nih...salam.

Tijah said...

wah kemainnnn uwan tu kan?? dlm cito2 tipah mo acik sompek kutuk tijah yg naive tu kann?

alaa...den tak ghoma bona sate la kak. i go for western. kehkehkehhh..

Ifa said...

sedapnya sate hj samuri ni.. nyum nyum.. lama saya tak makan sate hj samuri ni..
semalam petang tah rasa teringin gak nak makan sate.. puas pusing2 area tempat saya ni tak de satu pun warung sate yang bukak.. heran betul saya.. yang pasti petang ni nak try cari sate lah gak.. :)

ima said...

salam kak pah...ewah!ewah!!!makan sate haji samuri rupanye...lain kali ajaklah ima kita
sekali...huhuhu.dah lama tak makan tau jauh sangat...sib baiklah kat sini pun dah ada sate sodap...dapatlah melepas geram...hehehe

IdzaRis79 said...

sedap tu...
aku tergoda..
aku tergoda..
terkuciwa!!

Insyirah said...

KakPah, kalau kita jumpa nanti...saya nak makan masakan kakpah. Tak nak la makan-makan luar. Hahaha. (Tiba-tiba je)... ;)

ashley said...

he he he..
Tijah,
ko kan minat nasik goreng RIMBA?

Yunus Badawi said...

kak pah buatlah perjumpaan bloggers. tentu ramai yg nak join.

idyavie said...

Salam.. K Pah...tak pernah lagi rasa sate Samuri...singgah2 ler blog saya..

kakpah said...

deeja, mari la ke kajang

acik, Ooo tak aci ek main sorok2. Ekau nak poi mano plak naik tongkang

tijah, western? erkkk.. bukan e hari2 kau makan lomak cili api ko.

ifa, dah dapat makan sate ke belum?

kakpah said...

ima, datanglah sini. InsyaAllah kakpah bawak makan sate.

Idza, Jom.. kita pekena sekali

ashley, hehe.. tijah makan cili api je

YB, haah kan, good idea gak

Insyirah, datang masa raya nanti. Nak ke..

Idyavie, tak pernah rasa sate samuri? meh sini. nanti kpah datang visit ye. Sori kalau kpah terlupa.

AZANI said...

kakpah:apa jadi dengan Pak Majid Satay House tu,ayah pada Zain Azman?pelopor sate Kajang.

kakpah said...

Azani, haha tak tau citer

kak wos said...

oo patot la saya tak dapat join ari tu..
kakpah soh saya kemas umah rupanyer..
huhuhu
ros = wos *hehehe*

tipahvogue said...

kak pah, toche memanyak eh sebab sudi luangkan masa jumpa tipah walopon dapat notis last menet! ekekekeju...sila salahkan acik..dia yg punya planning! wakakaka...

toche gak sebab sudi banjer kitoang makan satay samuri!!! mukan malu2 arh..tapi mmg tipah seoang yg pemalu gitu! wahhhhhhhhhhhhh!!!

neway, salam ukhuwah eh kak pah!! nenanti jgn serik jumpa tipah lagik taw!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...