Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, September 9, 2009

BILA BULA JATUH KE RIBA

Semasa membelek-belek majallah RASA aku terjumpa resepi ni, biskut kurma coklat. Bahannya pun mudah:
20 biji kurma
20 biji badam yang dipanggang
coklat masakan
coklat urai berwarna warni

Aku tengok caranya pun teramatlah mudah. Kurma dibuang biji, kemudian digantikan dengan buah badam. Celup dalam coklat masakan. Ikutlah kreativiti memasing. Nak coklat putih ke ataupun yang coklat. Lepas tu taburkan dengan coklat urai.



Ros,
Kurma banyak dalam peti ais tu. Coklat pun ada. Yang putih ada, yang coklat pun ada. Coklat urai pun banyak. Nanti ibuk beli badam ye.

.
.
.
.
Tetiba je pula aku bersemangat nak buat kue raya.

25 comments:

Ms.Lilies said...

kak..pos kat saya skit ekekeke

Insyirah said...

Kakpah, kurma tu dah manis. Saya cadangkan akak guna dark choc. Kalau guna milk choc, kencing manis nanti. Hehehe.

Kalau guna milk choc, hasilnya nanti memang agak manis bangat.

lupekanje said...

kak..mintak Ros buatkan acik sikit ye...nnt da siap acik pi amek...ehehhee..

*rayer ke tk rayer aku tawon ni..

Putra Al-Maliki said...

Kak x buat kueh semperit ker..sedap kak... -)

kakpah said...

lilies, akak rasa, pos opis kat bangi ni dah tutup kaunter untuk bungkusan hehe..

syirah, tu lah. kakpah rasa pun coklat putih tu manis sangat.

acik,kau nak berapa balang cik..hehe..
woi.. apo lak tak rayo.

kakpah said...

putra, ros dah buat tu tapi dalam bentuk bunga.

Tijah said...

untung eh ko kakkk. pinjam ros brg sehari duer bleyyy?

Datin El said...

kakpah..dah mengkukis..jeleslah kita..nak buat jugelah..

pB said...

kak pah

baru baru ni , abg pB pulang dari Bahrain. Dia bagi nyer dua kotak manisan.

Satu tu sodappp sgt sgt.
Kurma yang dibuang bijinya. Dan disumbat kedalam kurma tu kacang seperti hazelnut, almond , cashew.

kuIna LadyInRed said...

sy ada byk kurma.. leh cuba nie...
simple senang..

tasikmerah said...

terasa manisnya biskut tu kak....

kakpah said...

tijah, pokok bungo ros ado kalau ko nak pinjam duo tigo pasu. Ros yang ni mintak maap yo. patah tangan akak kau ni.

datinel, sikit-sikit.. tu pun si ros yang buat hehe..

pB, kurma disumbat dengan kekacang ni bnyk dijual kat negara2 belah situ. Sedap gak bagi yang suka.

kuina, tu la pasal. senang giler..

tasik, ihh.. ko cakap manis, dah ngilu pulak gigi akak ni ha...

xiiinam said...

Jangan habiskan...sebelum cklah datang ke BB Bangi..hi..hi...

ku tak sempurna said...

aku pun rasa berSEMANGAT nak buat kuih raya kak pah.. kurma pun ada ni...

ros... jom sama2 buat...

hihihi...

ashley said...

ha ha setakat rumah saya,
menapak je ROS sampai!!

Ros,
jangan lupo...SETAPEWARE!!

ashley said...

Tumpang nak rebut 10 hari terakhir Ramadhan tu kakPAh...
ngeh ngeh ngeh!!

kakngah said...

br nk ngecek..... siang2 dh koba kaunter parcel pos ofs tutup. lopeh tu.. pos ofs bangi yo lak tu... hahhaa!!!

julietchun said...

buatlah bebanyak dulu,malam nanti saya gi ambik,kakaka.

amboi kakpah tahun ni tak beli kuih raya la yer.

kakpah said...

cklah, datang bangi jemput singgah rumah kpah

kts, ros tak boleh diajak. dia bizi.

ashley, ukur pakai tapak tak boleh pakai. Tak caye, ko pegi lah SETAPAK... kalau tak naik kereta, besok pagi baru sampai.
ashley, nak rebut... jom sama-sama rebut.

kakngah, botul lah kakngah. Pos opis bangi ni dio siang2 cakap ngan kpah, kalau nak anta kue rayo... kaunter dah ditutup keh..keh..

juliet, kang datang jangan lupa picit loceng...

Ungku Nor said...

kak..ros tak demand mintak gaji RM800 ker??

ihikss..

Nizam.Ariff said...

Kurma manis, badam lemak berkrim, coklat juga lemak manis...

Mana masinnya? Mana masamnya?

Hahaha....

zai said...

salam kak pah..

terima ksh atas resepi percuma yang sangat mudah tu..sangat sesuai utk mereka yang tak banyak masa utk membuat kuih ni kan..

kak ina kl said...

salam kak pah..tentu seronok raya kali ni..dpt pangkat ...panggil apa..uwan...wan ataupun atok betina..sorrylah tu lah bahasa yg belah habis panggil...ataupun lebih grand lagi...grandma....

nak mula buat biskut..ina tak terbuat lagi..lum shopping li barang....nanti kalau gi ke bbb nak singgahlah kat tadika aulad..leh ke?

Mak Su said...

kita pun bersemangat, nanti kita kasik tin biskut kosong kat kakpah ya :)

tengkiyu

kakpah said...

ungku, errkkk... tosodak air lio den.

nizam, kau rendam dalam air garam, taruk asam jawa. Lengkap.

zai, salam. haha.. sekadar berkongsi.

ina, panggil sume pun boleh.. hehe..
singgah aulad tak pasti jumpa kakpah. datanglah ke rumah raya ni.

maksu, nak bagi tin kosong, boleh.. terima kasih je lah sebab tin pun dah habis ni nak taruk biskut haha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...