Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Tuesday, September 15, 2009

SAMPAI HATI KO EKAU BUEK CAMTU

Ada seorang nenek di Lenggeng N.Sembilan. Ulang, di Lenggeng, N.Sembilan. Umur dah 71 tahun tapi terpaksa membela cucu sepuluh orang yang berumur dari 6 tahun sehingga 12 tahun kalau tak silap.

Rumah kecik. Nak muatkan 10 orang termasuk nenek tu seorang lagi terpaksalah mereka tidur berjimpit-jimpit. Cucu yang tua terpaksa bina bangsal buluh di luar rumah kerana tak mahu bersesak-sesak dalam rumah.

Anak nenek tu ada 6 orang. Emak bapak pada cucu-cucu yang dia bela tu lah. Tapi nenek ni cakap dia tak tahu kat mana anak-anak dia berada sekarang ni. Maknanya, mereka tinggalkan anak-anak mereka pada emak mereka untuk dibela, lepas tu mereka blah begitu saja. Mana tanggung jawab?

Ada juga anak yang sanggup buat emak macam ni.
Ada juga mak bapak yang sanggup buat anak macam ni.



Orang Lenggeng? Orang Negeri Sembilan? Sampai tuo (eh.. dah tuo pun) den tak ngaku korang ado kono mongono dongan nogori den. Ekau sumo e alien dari planet mano ntah!!!!

26 comments:

Webmaster@Echam said...

Salam Kak Pah,
Melampau betullah. Buat je pandaiiii...

ashley said...

haiiiihh..
alien ..alien..ni suku sakat mana eh?

ummi humaira said...

begitu ler kasihnya nenek pada cucu-cucunya ,, tapi kemana anak menantu dia ek ?,, atau sudah jadi anak hantu ..he he he

xximan said...

Ini betul-betul drama samarinda. Kesihan nenek-nenek tu.

Kak Nora said...

Pah, komen xximan sebenarnya saya. Dia tak logout, so otomatik terpakai account dia.

lupekanje said...

yg pasti...bukan acik la anak itu..dan bukan acik gak mak bapak bebudak tuh..tapi acik totap owang NS ituh...

Kuang asam itu worang kasik dera omak sendiri...! Meh sini... *sambil sengseng longan baju sampai ketiak nih...

Baek ngkorang BERENAM JAHANAM terejun lombong je dari idup monyoSakkan donia ini jer...

Acik klu jumpo enam jahanam tu.. acik sosah yo...

sib ni bolan yg mulia...
acik totap nk doakan agar si enam jahanam tu akan insap dan mendapat petunjuk Allah...
Balik lah nakkk....ibumu menderita tu...hambek la anak2 engkorang dan senangkanla ati omak ngkorang tuh..

sekian, rayuan di hari raya.

Yunus Badawi said...

nasib budak2 ada pakaian - kalau berlenggeng lagilah haru hehehe

zai said...

sedih baca cite kak pah nie..kejam sungguh anak2 yang buat kat mak diaorang camtu..hai tak bau syurgalah anak2 yang membabukan ibu sendiri nie..anak2 juga yang jadi mangsa nampaknya..

kakngah said...

kucing pun tau syg anak tau..

lg 1, sy mmg xgoma org yg duk kerah omak ayh jago ank eh. pastu main lopeh tgn yo. cukup2 la omak ayh bolo kito.. ank sndr.. sndr jago ar..

julietchun said...

kalo anta kat welfare lagi terbela nasib bebudak dan nenek tu,takde hati perut org yg buat camtu.

tasikmerah said...

geram pulak aku haih kak... mmg ada org pesen tu. tau nk senang jeeeeee...

kuIna LadyInRed said...

kesian kan...

esok dia tua anak2 tak pedulikn dia baru padam muka...


SELAMAT HARI RAYA KAK PAH
MAAF ZAHIR & BATIN
*Tiada kesalahan yang sengaja dilakukan dan tiada kesalahan yang tak dapat di maafkan.

kakpah said...

echam, ada otak taknak pikir

ashley, alien ni sukusakat yang badan dia maca lidi je tu. mata tejojol keluar besaq telor burung unta..

ummi, nasib baik jugalah budak2 tu ada nenek tempat nak menumpang. kalau takde entah2 terbiar tepi jalan.

kakpah said...

xxman @kaknora, oo.. korang berdua ni kembar siam ek hehe..

acik, longgeng mo linggi dokek ko cik. kok ko jumpo orang yang ado ireh2 alien tu, dorang la tu. Poi la bonam2kan lam lombong kok borani.
Semugo alien onam ekor tu baco blog kakpah ni dan mondongar rayuan acik keh..keh..

yB, orang serius ni ekau buek lawak pulak yo yb. Meh sini rempeyek barang dua tiga bungkus!!!!

zai, tu lah yang kesian tu. macamanalah sekolah dorang agaknya.

kakngah, ado orang lotak otak kek kaki. Tu yang takleh pike tu.

juliet, welfare bagi nenek tu 400 sebulan tapi mana cukup. ishh.. hantar welfare nenek pulak tak sanggup sebab sayang.

Mak Su said...

sampaiii hatiii dorang

kakpah said...

tasik, aku pun gerammmm ni.

kuina, takpe.. nanti adalah balaasan tu. Selamat hari raya.

kakpah said...

maksu, tau takper..
datangla beraya ke bangi. Dokek je tu

kakpah said...

maksu, tau takper..
datangla beraya ke bangi. Dokek je tu

iina said...

Kak pah dio dari planet zuhal.. hehehe.. mmg xptut ler kan.. senang2 jek biar anak2 gitu.. mmm.. dulu den balik jolobu mmg lalu kek lenggeng tuh kak pah.. alahai.. sedih dongar nie

Insyirah said...

Minta-mintalah perkara-perkara mcm ni dijauhkan daripada keluarga kita dan juga keturunan kita. Kalau orang yg ada didikan agama yg kukuh, insyaALLAH perkara-perkara begini tidak akan terjadi. Oleh itu, terbuktilah didikan agama sgt penting dari kecil lagi.

kakpah said...

ina, kau kalau poi jolobu sok cubolah poratikan rumah makcik ni. tapi sokaba siang tadi cakap kerajaan negeri sedang usahakan rumah utk nenek ni.

insyirah, ameen. jauhkanlah kita dari perkara seperti ini.

Ms.Lilies said...

astaghfirullah....
moga dijauhkan perangai camtu dr saya dan anak2...

kakpah said...

lilies, ya.. minta jauhkan dari perkara seperti itu..

Monkey D Luffy said...

sampai ke tua menyusahkan ibu bapa jer

tak patut betul

relaxjom said...

alamakk abess terkuar dialek nogoriii dahh nihh

Encik google ada translator bahasa nogori dak ni ...

Anak2 tok tu pegi mana agaknya ye ... sampai hati buat mcm nii...

lupekanje said...

longgeng jauh dari Linggi kak pah...
Linggi dah nk masuk Melaka...daerah podeksen... (sok acik konolah ngundi kek bagan pinang...huhu..)

Lenggeng tu dah nak masuk Selangor...daerahnya, seremban... utaro dgn solatan tu kak pah...heheh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...