Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, October 7, 2009

Yang Mana Satu Pilihan


Kalau aku balik melaka, selalunya aku akan singgah membeli belacan dan cencaluk sekiranya stok di rumah dah habis. Aku bukanlah penggemar sambal belacan dan cencaluk yang tegar tetapi kalau bibik aku buat sambal belacan pasti aku akan bedal. Dapat cicah dengan pucuk ubi atau ulam-ulam, tak payah ada lauk lain pun tak mengapa.

Suami aku sensitif dengan bau belacan dan bau cencaluk ini. Selalunya bibik aku akan goreng atau bakar dulu belacan sebelum dibuat sambal. Dia akan pastikan suami aku tak ada di rumah semasa dia melakukannya. Kalau tidak dengan hidung kembang kempis suami aku akan membebel bebel bertanyakan bau apa yang busuk ni. Begitu juga kalau ada terhidang sambal cencaluk. Dia akan tolak piring berisi cencaluk itu jauh-jauh kerana tidak tahan dengan baunya. Yang peliknya, kalau kami membuat kenduri kendara dia akan pastikan sambal cencaluk ada dalam menu.

Kenapa? Sebab sambal cencaluk aku spesial. Orang yang merasa sambal cencaluk aku akan teringat-ingatkannya hingga ke akhir zaman (kehkeh). Cencaluk yang aku buat belen rasa cencaluk dengan asam limau, cukup hirisan cili dan hirisan bawang. Ada pula kepingan kepingan petai. Nak tahu sedap ke tidak, korang cuba lah.


Ramai orang tak suka makan belacan dan cencaluk. Sama jugalah ramai orang yang tak suka makan budu dan tempoyak. Itu sendiri sendiri punya sukalah, kan.

Bercakap pasal budu ni aku teringat satu peristiwa lama dulu. Masa tu aruah emak aku masih ada dan masih sihat. Aku balik dari KL membawa sebotol budu. Budu tu kawan aku dari Trengganu yang bagi. Aku tak suka budu. Aku bawa balik kampung konon-konon nak bagi emak dan abah rasa. Masa nak makan tengahari aku pun bercadang nak buat sambal budu ni. Kawan aku dah ajar macamana nak buat. Sebaik aku buka penutup botol, keseluruhan isi perut yang ada dalam botol tu menyembur keluar. Habis terpercik ke dinding dapur, ke siling, ke baju dan atas kepala aku. Emak juga terkena simbahannya. Jenuh aku membersihkan dapur pada haritu. Bau? Tak payah cakaplah.

Apa apa pun, belacan ke, cencaluk ke, budu ke, tempoyak ke.. semua itu adalah pembuka selera. Kalau suka, makan. Kalau tak suka, pergi main jauh-jauh.

17 comments:

ku tak sempurna said...

cencaluk eh....
ok... nak pergi main jauh2... :D

julietchun said...

kalo dpt makan sambal belacan ngan pucuk ubi bakal mak mertua tegur pun tak layan dah,kekekekekke.

pB said...

hi hi hi


meletup budu tuuuuu

deeja said...

salam kakpah...
ishh..pepagi lg deeja dh bc n3 cencaluk...deeja dah terliur ni.tp xleh mkn sangat sat g mule le gatal,elegik.huhu.suami deeja pun sama xsuka benda2 alah camtu...kekadang rasa geram je...nak buek camno...sabo je le...

Ms.Lilies said...

halamak....sedap tu kak..
saya pun suka makan sambal belacan ngan cencaluk...akak saya tggl kat melaka...abih stok kat umah je mesti kirim dia belikan ehehehe...


kak..kad akak saya dah dpt aritu...malu la aii nak pegi nnt tuan umah x kenal...saya pun x kenal tuan umah ahahahaha

secangkir madu merah said...

sedap tu..semua ku bedal tolak kayu dgn batu jer hehehehe...
tapi ubi kayu dgn jambu batu ku makan selamba jer...

Kak Ezza@makcik Blogger said...

saya dah rasa cincaluk akak masa kak ngah bertunang hari tu..memang lain dari yang lain..tapi saya tak boleh makan cincaluk la kak..habis satu badan gatal dan keluar ruam....kesian saya ni kak..tekak tu nak..tapi kang kena garuk pulak...

Kad kawin dah dapat minggu lepas laie...InsyaAllah kalau bersempatan kami datang...

Mak Su said...

maksu mmg terkilan sbb maksu tak makan cencaluk, budu, tempoyak, durian, belacan... tah hapa-hapa ntah... husband maksu makan semua tu (except durian).

entahlah, naper ler jadik cenggini. aku ni melayu, bukan bangsa maori.

maksu menjauhkan diri or buat2 macam bodoh jer kalu terpaksa makan semeja ngan orang2 yang makan makanan2 eksotik tu.. jangan marah plaks ya kakpah. maksu tak maksudkan apa-apa.

kakngah said...

bilo baco komen kak ezza.. laei bekobar2 nk ngaso cencaluk kakpah.

sy pn dh dpt kad.. kok en. somi sudi nak bawak.. insyaallah.. kami sampai...

mi... jom ar serbu cencalok kakpah.. eleh.. malu kunun.. piiirrraaahhhh!!!

NORMI BINTI HAJI MAT YUSOF said...

ini SITI NOR BUDU sudah datang....walaupun jauh di sabah, bau budu kelantan tetap dirindui....kikiki

mamamin said...

kekekek...normi.. budu cap paye jaaahh!! sedak etek..

chepah!! aulad ni franchise ke? bleh bagi x url info aulad..??

raya ke4 saya balik melaka pun terjah belacan bakar ngan calok gakzz..heee

ashley said...

orang hidang budu, aku sapuuuu.
orang hidang cencaluk, aku bedalll..
orang hidang sambal belacan...telannn...
orang hidang tempoyak..aku bantaiiii..
..
.
.
hei! kita orang MALAYSIA..
.
.
.
.
tapi nak membuatnya, aku ALERGIK!!
ha ha ha ha..
aku tak kuasa nak menumbuk cili padi...
panas pijor tangan!!
ngeh ngeh ngeh

kuIna LadyInRed said...

sy alah gak dgn belacan nie tp kekdang belasah gak... tak ada sambal tak kit...

cHeRyNa PiReS said...

sha adalah penggemar cincaluk tegar!!! skang nieh nasib adik tinggal kat melaka, boleh sha kirim dia beli cencaluk selalu.

suka bila ditambah cili banyak2...slurrrppp!!!

kadang2 tak makan lauk lain pon takpe. nasi ngan cencaluk jadilah.

pasal budu kak pah tuh, mesti kawan tak bawak betul2 dr sana. housemate sha dulu rajin belikan, dia pastikan tak bergoncang, tak kena panas, balut elok2. baru tak menyembur!:)

kakpah said...

kts, syoh..syoh..

juliet, mana ko tau? calon pun belum dapat.. keh..

pb, jadik bom.

deeja, tak leh makan? Rugi la ko..

lilies, datang la. kalau akak tak kenal ko, kenalkanlah diri. yang tercegat kat depan tu, pastilah tuan rumah..

smm, pandai ko buat lawak.

kakpah said...

ezza, haah, ada orang memang elergik. Rugi kau za...

maksu, agak e maksu ada nenek moyang maori ke hiks..

kakngah, kenduri aku kali ni takde cencaluk. tak tercencalukkan aku de ramai-ramai ni..

normi, kalau dah ori kelantan tu mesti tak boleh mis budu. sehat ke..

mamamin, orang melaka gak ke.

ashley, ko bia betul. kata tak makan pedas2 ni.. cili dia ko kuis2 ek..

kuina, sambal pembuka selera. alah belakang kira.

sha, ooo.. pengemar cencaluk rupanya. lagi pedas, lagi berdesing telinga, lagi kow..

lupekanje said...

acik suker makan klu kak pah yang buat....esp cencaluk tu ..heheh.
sambal belacan, amat kureng suker...
tapi kan....klu taim lapau...pekena dgn nasik panas....laju je acik makan.

tpi idak le banyak...letak ciput je...asal dpt gaul dgn nasik tu..hehe

takut pedas...sbb acik tk makan pedas...

nnt nk gi umah kpah cari sambal cencaluk kak pah la...hehhe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...