Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, February 24, 2010

Tak pandai-pandai

Kita seboleh-bolehnya nak pandai dalam serba serbi. Boleh buat itu, boleh buat ini. Tahu buat itu, tahu buat ini. Tapi tak semua orang pandai dalam serba serbi. Anugerah tu tak semua orang yang dapat. Ada yang betul-betul terer. Ada yang dapat sipi-sipi. Ada yang tak dapat langsung. Terpulanglah pada nasib masing-masing.

Yang bernasib baik, dapat bakat semulajadi. Yang kurang bernasib baik, dapat bakat yang tak menjadi-jadi. Biasalah kan, nampak orang pandai masak kita pun nak menerai. Orang masak main campak-campak, jadik. Kita masak kalau campak-campak alamat tercampak dalam tong sampah. Contohlah kan. Contoh.

Tapi kesian jugaklah pada orang yang bersungguh-sungguh nak belajar, nak tahu, nak pandai tapi tak dapat-dapat. Lainlah kalau orang tu tak pandai sebab memang dah tabiatnya malas nak pandai.


Ada satu orang tu aku ajar dari zaman mula kawin sampai dah bercucu tapi tak jugak dapat-dapat.....



Tupi sikit omak e, apak e nak lalu ha

Apo pulak tupi. Topi.

Abih tu topi yang ateh kopalo tu panggil apo.

Tupi.

Konpius apak e.
.
.
.
Din nak minam kupi la

Bukan din. Den.

Ayolah... susah amek nak cakap slang nogori ni

Takyah lah apak e cakap. Bunyi orang asli yo.


Besok , khamis , masuk 31 tahun apak e masuk kelas bahasa nogori. Tapi tak ghoti-ghoti (tak reti-reti).

Omak e! roti cakap nogori apo?

Ghuti.

Reti?

Ghoti

Konpius.

Happy anniversary lah apak e. Malam besok bolanjolah omak e dinner candlelight gitu-gitu.

kakpah

21 comments:

Tijah said...

wakahkkakhahhahhaa...

osah tegolak bosa sey baco. carlos pun tak pas-pas laie ckp walaupun pangkah pas. opsss...

hepi eniveseri la k.pah yo. semoga kokal selamo2 eh...

aminn...

Azita Zain said...

tak gheti tak pe kakpah, asekan pande (ni slang perak tau! buat slang nogori tak berbunyi pulak nanti...). epi annivresary!

pak long said...

salam buat kak pah...
kalau blajor dan tak mau pandai tu kira alhamdullilah la...dari tak pandai tak mau belajor...moga kak pah appy selalu

Kak Ezza@makcik Blogger said...

happy aniberseri kak Pah n dr...udah 31 tahun kawin..makan sepinggan..tido sebantal...moga kekal bersama susah dan senang...

saya ni pun orang minag kak..tapi tak pas pas lagi...hehehe walau pun tak pangkah pas...ouppps!

Ejamaria said...

hepi anniversary kak pah... tak pe la tak pandai slang pun... janji org yg dengar bole paham...

Erna said...

selamat ulang tahun perkahwinan kak pah..semoga bertambah keceriaan rumah tangga kak pah..en.abang saya pandai dah kak pah..tak payah ajar dah..sayapun dah 28 tahun kahwin..

kucingorengemok said...

salam kak pah... happy anniversary, hehehe... tergelak baca dah 31 tahun tak ghoti²

kayteeze said...

Salam kakpah.

Happy Anniversary.. moga-moga terus kekal bahagia bersama.. hihi..

Mak Su said...

kah kah kah, berusahalah yo apak eh.. cubo laie

solamat haghi jadi yo

Yunus Badawi said...

susah jugak nak masuk suku ni hehehe

hepi aniversari.

psst - nasib emak Adam dan saya sama bangsa ngeh3x

julietchun said...

selamat ulangtahun.
31tahun belajar? Buleh masuk dalam Mesia book of record tuh,glemer,glemer,ehehehe.

mamarempit said...

cakap nogoi paleng sonang ghaso eh...tp den ajar an laki den ckp banjar...smpi ari ni...dio leh paham yo...tp nk sobut...ke lauutttt..poi eh...cam org asli...huuu..soba yo lahhh

AZANI said...

salam hajjah....


tak betul ke tidak tapi orang asah lidah dengan batu cincin....supaya mudah bertutur....

salam ulangtahun pada hajji...
moga murah rezeki , panhang umur serta diberkati...

kakngah said...

slmt ulang tahun..
atok kono usoho lobeh laei ni.. kok sok faris potong tang topi yo.. hihihi!!

Kak Nora said...

Happy 31st anniversary to the happy couple!

AZANI said...

salam hajjah
inilah padahnya 5 + 1....
baca blog, cari maklumat untuk pengajaran,.....rupanya ulangtahun perkahwinan....ha ha ha...
maaf hajjah dan hajji...
selamat menempuh alam rumahtangga...semoga dipanjangkan umur serta dimurahkan rezeki serta beroleh kesejahteraan....

Wansteddy Tales said...

kalau wan sembang dgn mak mertua macam ayam n itik bersembang. sorg pergi kulu sorg pergi kilir. xfaham penama kui3...

demi respek buat2 faham jugaklah. last2 lebih bnyk gelak dr bercakap. mmg susah lain2 bahasa ni kui3...

iina said...

heheheh kak.. den pun masih belaja gik.. kdg2 tersosat ckp nogori slang jowo hehehe.. nak buek camno.. Happy aniversary kak.. poei ajak atok mkn best2 yo..

xiiinam said...

...salam Maulidur Rasul...

kakpah said...

terima kasih pada yang sudi meninggalkan komen di atas. maap tak dapat balas satu-satu sebab tenet kat sini macam siput. kejap kejap putus...

selamat menyambut maulidurRasul..

tasekM said...

hepi aniberseri kak.... :)




salam maulidurrasul.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...