Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Tuesday, March 9, 2010

Ada sesiapa nak balik pilah? Kirim beli cendol!!

Nampak gerai cendol depan TNB semalam, aku terus singgah. Dengan suhu tengah mendidih menyebabkan tekak kepinginkan sesuatu yang dingin. Orang dah cakap dah jangan minum air batu, nanti badan jadi lemah-lemah. Tapi bila peluh dah melurut sampai tapak kaki macamana nak dengar apa yang orang cakap.

Cendol empat. Bungkus.

Dah congak-congak dah dalam kepala, satu untuk aku satu untuk kaklong satu untuk adik dan satu lagi untuk sapa-sapa lah yang nak. Yang lain-lain tak ada, pergi kerja, pergi kuliah...
Masa melihat mamak tu membungkus, berdegak-deguk aku telan air liur.


Sampai je rumah terus jerit-jerit sapa nak cendol.. sapa nak cendol..


Tapi cukup frust betul. Puas aku kuak. Penat kuak lentang aku buat kuak kupu-kupu. Mana cendolnya... Dalam ketul-ketul ais tu dapatlah tiga empat helai. Ni yang nak mengutuk ni...

Terbantut selera ai tau!!!!

Kakpah

29 comments:

fzi said...

Salam kak pah...
Kalu beli camtu lah...dapat tiga empat helai je cendol...hehe
Sama kes kalu beli nasik lemak, dapat le ikan bilis tak sampai setengah dozen... :)

kakngah said...

nk isi cendol bnyk g leman dawi kak.. buleh tmbah... hiks! tp tak sodap na.. kek tokak ayo la..
org koba kek basten pilah tu sodap cendol eh.. yo ko??

pak long said...

salam buat kak pah....
mai la try ansari femous cendol kat taiping....yang ni banyak cendolnyer..rasa memang best..tanya org taiping semua tau...

Ejamaria said...

kak, lain kali kalau bungkus, suruh dia buat asing2, sampai rumah baru akak campur semua, maria pun pernah kena cam akak, bila bungkus asing baru nampak jelas isi dia...

Erna said...

kak pah..kalau nak makan cendol..datang somban..biar sqya yang bancuhkan..gerenti kak pah puas hati..kat pasar besar seremban ada jual cendol..satu kedai yang namanya mee mohd..kat situ ada cendol pandal..bancuh sendiri..tersangat la sedapnya..bukan 2 helai je kak pah..setiap sudu penoh ngan cendol...

Erna said...

alamak silap taip..cendol PANDAN..

julietchun said...

tu namanya air santan gula merah,hahahaha.

Ms.Lilies said...

hehehe.....semua carik cendol skrg ni...akak kim yo la ngan yb jah

.:cEmmAh:. said...

ah..leman dawi yang terbaik!!!..siap leh tambah2 laie...dokek ngan umah den..cendol bas stand pilah pon sodap...tapi jauh nar tompek eh..

mamarempit said...

JOm kito lepak kek leman dawi nak??? pueh makan...tk yah kuak2...sonduk yo dlm tarmos eh....makan la smpi kombung...kekkee

Kak Nora said...

Kesiannya.....buat sendirilah hajah.

Yunus Badawi said...

Sedap sgt ke cendol kat PILAHdelphia tu? Lain kali bolehlah saya singgah minum cendol tu.

Aritu saya singgah beli teh tarik dan donut kat warung depan CIMB tu aje hehehe

annie said...

kak pah, minggu ni saya balik pilah, tapi ntah sompek ntah tidak nak singgah cendol berahim, ado kenduri nikah anak buah lak, lopeh kenduri tu, mesti kuak lentang punyo lah saya ni haaa....cendol ntah mano saya ntah mano..hehehe

farah hamirdin said...

cendol pilah mmg terkenal seantero dunia (haha!) dari kepekatan, kemanisan rasa, kacang merah, isi cendol..dari ku kecik sampaila besar (dah kawin ni je tak rasa lg) cendol pilah jadi pilihan. singgahla ke stesen bas pilah. tempat dia dulu pun dah cantik. dah jadi gerai batu. dulu gerai kayu atap zink je. uisyy..tertelan air liur nih!!

kakpah said...

fzi, tu yang tak puas hati tu.

kakngah, leman dawi? tak ponah donga. cendol bastend pilah dah tak sodap macam dulu. manih kan main.

kakpah said...

paklong, wa.. nanti kalau pegi tepeng nak singgah lah terai..

eja, kalau kat pilah tu memang dia letak asing.

erna, haha.. ko ni toke cendol ko. Eh, pasar besar sban tu kek mano ha, dah lupo plak. kek jalan lamo nak poi somonyeh tu ko...

kakpah said...

juliet, memang yang jual cendol tu nak kena saman. dia tulis situ cendol. kalau air cendol boleh paham gak...

lilies, yb jah tu lagik bizi. dio jarang dah ko pilah. meround kolumpo yo hehe..

cemmah, leman dawi lagik. nampak na akak ni kotinggalan.

kakpah said...

mamarempit, leman lagik.. weh.. bolanjolah akak makan cendol kek leman dawi. kek mano tompek e.

kak nora, tak pandai..

yb, ko selalu pergi amek anak kek serting tu lain kali singgahlah. tapi ko kena cakap nak kurang manis. kalau tak, umangai... manih..

annie, haha.. kuak lontang yang tu lai tak dapek den nak nolong e..

farah, jom balik kampung..

.:cEmmAh:. said...

kakpah..leman dawi tuh dekat jalan nak ke rembau..femes tempat tuh..siap masuk rancangan warung kita

xiiinam said...

Meh sini...ckLah buatkan ....

kak ina kl said...

ala kak pah...baik buat sendiri baru puas hati..
rajin ker nak buat sendiri..ina pun tak rajin..

pB said...

meh shal alam , pB belanja akak.
Best punya cendol ada kat Seksyen 16

kakpah said...

cemmah, rembau? umang jauh e.. bilo lak nak poi rombau ni..

cklah, biar betul cklah. nanti kakpah datang satu bas rombongan camner..

ina kl, haha.. tang buat tu yang maleh. daripada buat baik pergi rembau je hikhik..

pb, shah alam pun ader ek.. sodap punyer?

iina said...

kak den nie ahh dah bertahun xmkn cendol tau.. kak agaknya kena buat sesi nyelam baru nmpk cendol kot ;)

Ku Tak Sempurna said...

hahahaha..... pasni beli air tebu plak kak pah

jgn cari tebu dlm air tu dah le... :D

kakpah said...

iina, kek sanun takdo cendol ko

kts, haha.. pandai la ko buat lawak

Mak Su said...

aik? hanya ada ais ngan santan ?

Ejamaria said...

akak, kite tulis n3 ni kesinambungan dari n3 akak... hehehe... http://ejamaria.blogspot.com/2010/03/emmm-sedap-nye-cendol.html

QASEHNYA RANIA said...

ala..tgk cendol ni...rindu cendol mak kt kg...huhuhuuu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...