Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, June 2, 2010

orang tua dulu vs orang muda sekarang

salam.



Orang tua dulu kata

jangan menyanyi di dapur
nanti dapat suami orang tua

Orang muda sekarang kata

apa ada kesah. janji tua kaya.
lagipun masak guna rice cooker.
tak takut hangus punyer.



Orang tua dulu kata

ketawa jangan mengilai
nanti mati jadi pontianak

Orang muda sekarang kata

ketawa tak mengilai tak bes
lawak giler mesti mengilai sampai liur merembes


Orang tua dulu kata

jangan duduk atas bantal
nanti punggung tumbuh bisul

Orang muda sekarang kata

dah kat kedai pun ada jual bantal untuk letak punggung
beli je la


Orang tua dulu kata

petang-petang jangan potong kuku
nanti pendek umur

Orang muda sekarang kata

ala.. dulu orang potong kuku guna pisau
dah tu pakai pelita
sekarang ada ketip kuku
malam pun dah terang benderang


Orang tua dulu kata

jangan panjat pokok betik
nanti busung

Orang muda sekarang kata

pokok betik?
Yang buahnya buat santan tu ke


Orang tua dulu kata

jangan duduk atas tangga depan rumah
nanti tak laku

Orang muda sekarang kata

rumah sekarang banyak yang dah tak ada tangga.
tak laku?
tak payahlah susah-susah mengurus rumah tangga




Orang tua dulu bercakap banyak guna kiasan.
Orang muda sekarang bercakap ikut sedap mulut.

Cantik lagi bahasa orang tua dulu

kakpah

37 comments:

Ms.Lilies said...

ehhh..saya masih prektikkan kat anak2 part potong kuku ngan duduk atas bantal tu hehehe

Ena said...

huhu..

ada beulnye juga kata kak pah tu.. ikut peredaran semasa.. tapi bab org dulu2 memnyidir berkiasan tapi org sekarang laser kemain.. huhu

kakngah said...

jgn main payung dlm rmh
nanti ular msk..

jgn main bersiul mlm2
nanti ular msk..




...sume pakat pakai ular...

Yunus Badawi said...

Kalaulah buah betik bersantan dah lama saya tanam pokok betik keliliing rumah hehehe

DrSinga said...

mana boleh panjat pokok betik!!
mana ada pokok betik yang boleh dipanjat? kan kocik je batangnya??!!

ejaMaria said...

iye la kak pah...
org dulu pantang lepas bersalin 44 hari tak keluar rumah...
org sekarang 2 minggu lepas beranak dah pegi jusco...
lepas 40 hari sibuk perut tak sedap + senak2 = padan muke!

ita cutevirus said...

kekadang tu ada betulnyer kate orang dulu²...
tp, skang ni orang da tak ikut sangat da... termasuk saya... huhuhuuhuhu....

tasekM said...

first time aku dengar pasal panjat pokok betik tu kak...

:)


.

kak ina kl said...

betul tu..skrg dah berubah..mana yang boleh ikut..kita ikut..agak-agak yang tak boleh ikut..tak yah lah buat dah..

Azita Zain said...

kata org2 tua dulu tu penuh makna tersirat dan tersurat. semuanya bersebab. knapa tak boleh nyayi kat dapur (dgn alasan nanti kawin dgn org tua...)? sebab takut nasi hangus dek leka dgn menyanyi...

tapi kengkadang nasi hangus bkn sebab menyanyi...tp sbb terlupa yg kita tgh tenggek nasi, lps tu gi buat benda lain. hehehe...

saya masak nasi x guna rice cooker, masih tenggek atas dapur gas lg...!

TotYati said...

salam kak,

ok kelakar :D

indahhouse said...

salam kak pah,
walaupun saya dah kawin, masih lagi takut2 nak makan nasi beralih tempat. kata org tua, nanti bertukar laki. Takut...sayang My Hubby. heheh :)

Izan Ishak said...

salam kak pah..
kalau mak saya ada cakap jgn main payung dalam umah, nnti kepala tumbuh kudis. sbnrnya takut payung tercocok mata org...heheh

*petua dulu2 mmg byk yg tersiratnya...

Mak Su said...

apa nak buat ek, orang muda dgn gaya dia... kita ni, orang yang remaja purba, harap2nya masih mampu menunjuk ajarkan teladan terbaik

secangkir madu merah said...

org tua kata:
jgn bersiul di dalam rumah nanti ular masuk...
kenapa tak berterus terang je..
jgn besiul di dalam rumah..bersiul tu kawan setan..bersiul tu panggil setan...

terlalu berkias budak2 muda sekarang tak paham..

Ku Tak Sempurna said...

adakah ct nurhahiha suko menyanyi kek dapur??

errr


alamak... aku pun suko nyanyi kek dapor gak... ;D

Kak Nora said...

Orang tua dulu kata "Al kisah..."
Orang muda sekarang kata "Ada aku kisah?"

aNIe said...

Kak Pah...anie ni banyak dah tak ikut petua tu...hehehe...

Tapi suka jugak kadang2 menakutkan anak2 tu...

kakpah said...

lilies, ada yang boleh digunapakai. tapi anak2 sekarang dah pandai dan banyak soal..

ena, orang dulu suka buat kita berpikir. Kalau menegur tak direct to the point.

kakngah, nenek kakpah cukup marah kalau bersiul dalam rumah. mau nak kono cili mulut...

yb, ini sama lah dengan kes tak tau mana satu sayur kangkung mana satu sawi. Ko agak2 kts ngan juliet kenal tak pokok betik ni..

kakpah said...

dr singa, sebab tu orang tua tak kasi panjat pokok betik. Dalamnya lompong. kalau panjat gerenti batang tu patah. dah tak bagi panjat dorang katalah sebab tu sebab ni hehe..

ejamaria, wakaka.. padan muka. akak pun samalah macam dorang yang tak sabar2 nak keluar walaupun lum habis pantang....

ita, dorang bagi nasihat tu tapi kita pulak menempelak sebab banyak na pantang larang.

tm, ha.. tu lah kau.mungkin sebab orang tua-tua kat tempat ko tu dah masuk zaman moden hehe..

kakpah said...

ina kl, kadang2 kan ina, kakpah ni suka gaklah cakap indirect ngan anak-anak esp masa dorang kecik2 dulu. Contohnya kan, bila dorang makan kat atas, suka tinggal pinggan kat situ. Akak pun cakap: h'a nanti lepas makan, biarkan je pinggan tu kat situ ek.
jawapan dorang: okay!!!
Cis....

Azita, orang dulu suka berkias. Kalau asek menyanyi je takut nanti lalai dengan apa yang di kerjakan di dapur tu. Habislah semua hangus.
erk.. ko tak pakai rice cooker ke ita. Rajin nya..

tot yati, salam.. haha..

indahouse, tu yang kelakar tu..
Orang tua cakap jugak, kalau makan pisang kembar nanti dapat anak kembar. Akak pulun pisang kembar banyak dah tapi tak de pun dapt anak kembar...hehe

izan, haha.. betullah tu. takut tecucuk mata..

kakpah said...

maksu, kita berharap dapat tunjukkan teladan baik kepada anak cucu. Rasanya lebih baik cakap direct je supaya senang dorang paham..

smm, anak dulu2 tak banyak soal. bila kata kalau bersiul nanti masuk ular dalam rumah.. mereka terima je hakikat tu tanpa soal lagi.
anak2 sekarang lain...

kts, kehkeh.. iya lah agaknya. dapat yang tua dan kaya pulak. dah tu pandai nyanyi sebab dah prektis dari kecik.
ko pun suka nyanyi dalam dapur? Nak dapat datuk gak ke..(datuk yang takde gigi) hikhik..

kakpah said...

kaknora, haha.. satu lagi lawak antarabangsa..

anie, bila anak kecik bolehlah dorang telan je apa kita cakap. bila dah besar? hehe.. mau nya..

TokNabe said...

Orang muda dah kurang belajar dgn orang tua. Guru mereka sekarang tv dan majalah2.

lupekanje said...

Kak...orang tua dulu tu ramai dah tak ada..

Sekarang orang tua baru dah ganti.
Smua pantang larang tu dah tk dihapek dah.....hehe..

kakpah said...

toknabe,banyak orang muda yg macam tu tok e. tak semua. cuma yang tak nak dengar cakap je tu.

acik, betul la cik. orang tua dulu dah tak ada. moyang kakpah, nenek kakpah, omak kakpah dah tak de. Kakpah lak sekarang yang dah jadi orang tua hehe... aku sendiri pun dah tak hapek pantang larang kehkeh..

KAKTINY said...

orang tua dulu, tak pandai buat bun sosej..
orang muda sekarang, buleh send delivery member utk hantar pentol..

warghkahkahkahkah...

(opssss... walaupun tak dak kena mengena dgn entri...)

Zaitun said...

Salam kakpah

Dulu mak saya selalu kata jangan buat itu,jangan buat ini kalau kita tanya kenapa jawabnya pantang.
Saya suka bab jangan nyanyi kat dapur, budak2 sekarang suka cari yang tua2, loaded dan kalau dapat yang ada tittle lagi bagus.

kak Erna said...

kak pah..ada lagi..jangan tengok cermin malam2..nanti tinjau belukar..kata arwah mak ...nak bercermin pun susah dulu kak pah..asek kena marah..ha..dah lepas..keluar dari rumah..tengok cermin puas2 siang malam..ha haa..

kakpah said...

tiny, aku suka part orang muda sekarang pandai pakai servis 'delivery member' untuk hantar pentol. wargkahkah.. tijah datang mengejut.kelakar tul dia tengok aku..
akak nak ucapkan timer kasih bebanyak ni sebab bagi pentol. besok kena pegi pasar ni cari tulang (bukan curi tulang). kalau tak dapat, cari sabtu...
yes!! bakso... slurp...

zaitun, tua, ada pangkat, banyak duit.. ramai yang muda2 yang suka cari org macam ni.

erna, tang tengok cermin ni sampai sekarang akak fobia.....
betul!! akak takut tengok cermin esp cermin bilik air dan hari malam pulak tu..
ni orang tua dulu punya penanganlah ni

ckLah said...

Depa belajar dengan Karam Singh Waliya tu...ubah-ubah ungkapan kiasan...

:)

pak long said...

salam buat kak pah...

orang tua dulu cakap berbudi..
orang muda cakap nanti mulut kena cili....

kakpah said...

cklah, ke karam singh yang belajar dengan dorang hehehe..

paklong, salam. betullah tu paklong. orang muda sekarang banyak yang cakap maain belasah je.

AZANI said...

salam hajjah
pokok betik?
Yang buahnya buat santan tu ke?

ketawa membaca sindiran tersebut

TOKMA said...

Entahlah kakpah...takleh nak komen bebanyak budak2 sekarang nih. Kita tegur salah tak cakap pun lagi salah. Yg merana kita sorang ajerlah nampaknya.

kakpah said...

azani, haha.. nasib baik ko paham

tokma, nak buat camner kan tokma?

surihati_ku said...

salam dari suri
kak kata irg dulu ada kebenarannya juga. sb mrka menegah ada sebab yang munasabah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...