Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, December 1, 2010

Terkena Buatan Orang

Satu waktu dulu kawan aku ada bercerita.

Kawan makcik aku umur dah nak masuk 50. Period pun dah tak teratur. Tanda-tanda nak menopos lah tu. Lepas tu kan, lama tak datang period. Kawan makcik aku ni hepi gak lah sebab senanglah nak sembahyang nak mengaji bagai. Tak payah nak pikir-pikir pasal datang bulan lagi. Habis tu kan.. masuk empat bulan tak peod dia rasa ada benda bergerak-gerak dalam perut dia. Dia risau takut kenser ke apa. Pergi cek doktor rupanya ada baby.

Aku tergelak besar. Kawan aku itu pun tergelak besar. Tapi dalam tergelak tu takut juga kalau kena kat diri sendiri.


Mengandung pada usia lanjut memang ada risiko. Macam-macam risiko ada. Risiko pada ibu dan juga risiko pada anak. Itu tak termasuk lagi risiko menanggung segan dengan anak-anak dan orang sekeliling. Mungkin ada yang 5 bulan tak keluar keluar rumah bila perut sudah nampak memboyotnya.

Dulu masa aku mengajar di kampung nun di belakang sungai pelek aku selalu mendengar cerita dari murid aku yang kakaknya bersalin dan dalam masa yang sama emaknya bersalin juga. Dan aku pernah juga ke rumah murid aku yang emak dan kakaknya tengah berpantang. Jadi, tak adalah ganjilnya kan. Cuma segan.

Aku ada mengambil pekerja taska dari kelantan @ patani. Dia berumur hampir 50 juga. Sudah bercucu pun dia. Oleh sebab nak mencari rezki, dia tidak keberatan datang ke sini meninggalkan suaminya yang berkerja kampung. Sesekali bila cuti panjang, dia akan balik menemui keluarga.

Dan aku agak terperanjat bila dia mahu berhenti atas alasan dalam perut dia ada benda yang bergerak-gerak.

Patutlah bila aku datang, dia tak sehat. Bila aku jengah, dia tak sehat. Rupanya tak sehat terkena buatan orang.


p/s
Insyaallah faris akan dapat sepupu januari tahun depan.

41 comments:

kakcik said...

Kakpah...

kakcik pun dah nak masuk 50 dan dah dua bulan 'meragam tak datang' ni... jangan lak tetiba ada gerakan dalam perut! Aduhai....

Ena said...

hehe..

tak pe la kakpah.. rezeki di usia emas tu namanya kan.. ;D

rezeki said...

salam kak pah

hehehe
tu bukan sebarang punya tok dukun boleh ubatkan kalau kena buatan org tu , hahahahha

anymz said...

huuihh,seram tau kakpah...
seriau gak dgn bondo2 bergorak lam porut ni,bukan tak bersyukur tapi atas faktor kesihatan dan umur.tambahan pulak cam sey yg makan ubek berkodi2 ni..
peod sey pun tak normal.datang 3 bln sekali..huuuuh..suspen2..

ibuintan said...

salam kak pah,

kalau dah rezeki nak buat camna kan... tapi tentulah terasa malu juga... sepatutnya time ni dukung cucu , ni pulak dukung bb sendiri

pernah seorang rakan si usia 51 dr sahkan mengandung tp terpaksa buang sbb janin x sempurna

ejaMaria said...

hehehe... baru 3 kali kena buatan org... Alhamdulillah... dah selamat pun ;p

bujal X said...

ingatkan santet~

Kakzakie said...

Saam kakpah,

Kalau kakak suka dapat baby. Apa nak malu sebab buatan org yang halal dan kehendak sendiri. Untung juga dapat baby bila anak-anak dah besar. Tapi bersalin usia lanjut risikonya besar tu....

kakak ingatkan buatan org dengki. Menakutkan je hehehe...

kak long said...

lain kali 'orang' yang buek pun,kono la beringat-ingat sikit....cam kelapo tuo...makin tuo makin byk minyak eh...hehehehe!...nak2 lak selalu minum tongkat ali...!

Tie-Ibu wawanisolehah said...

mak sedara saya ada gak yang salin masa umur 50, terlebih subur kot sebab anak dia 14orang hehe

chekdenoor said...

hahahaha..... risau memang risau....... orang lain timang cucu ....nanti kita timang anak......waduhhhhhh

Zaidah said...

terkena buatan orang nie merana 9 bulan + 2 bulan dalam berpantang...huhuhu

Zaitun said...

Saya nak cucu,anak mungkin tidak kot...

Sepupu saya beranak umur 47 tahun dah jadi macam cucu hehe.....

kak Erna said...

kak pah..ado bondo begorak dalam poghut kak pah ko..ha ha..ha..

kucingorengemok said...

2-3 kali baca.... sepupu? ok sepupu ialah anak kepada mak saudara, bukan anak kepada nenek dia :)

AuntieYan said...

Salam Kak Pah,

Memang risau gak kalau ada 'benda bergerak' di usia emas ni walaupun ana 'tuan'nya...

Alhamdulillah, Kak Yan dah tak risau lagi...apo nak ado???..semuo dah kena buang! ha!...ha!

tasekM said...

aku gak yg tak de benda yg nk gerak2 dalam perut kak. kot ada pun cacing kot.



.

KAKTINY said...

jadi kat mak sedara and sepupu tiny.

mak ngan anak duduk sebelah menyebelah kat wad spital HKL..
beranak sama-sama.. berpantang pon sama2 (kat umah mak sedara tiny)..

last2, anak mak sedara (sepupu tiny yg no. 2) yg tukang jadik penjaga pantang.. hahaha..

(senang kami pegi lawat 2 in 1 house.. tapi adiah kena 2 laa... kehkehkeh).

ckLah@xiiinam said...

Bertambah cucu kakPah ya....

kakpah said...

kakcik, aiyok... haha.. ntah ntah ada tu..

ena, iyo la.. tapi nak meneran pun dah tak kuat. camno..

kakpah said...

pakitam , pak dukun ngubat orang kena santau boleh la.

anim, haha tau kau saspen. tigo bulan tak datang.. apo tak saspen e.


ibu intan, salam. tu lah.. nama pun rezki kan. Ntah2 yang kecik tu lah yang bawak rezki melambak2. Sapa tau... tapi erk.. malu tu yang susah sikit tu.

maria, kau baru tiga. kakpah ni lapan kali haha..

kakpah said...

bujal, santet.. weh.. meromang tengkuk den.

kakzakie, kalau anak dan mak orait.. alhamdulillah kan. Ada dengar nenek kat us nun jadi ibu tumpang? Tua weh..

kalong, makin tuo makin banyak minyak... wakakaka.. golak bosa den.

kakpah said...

tie, wow.. empat belas... mesti setahun satu ek.

chekde, takper la kan.. kalau orang tanya kata je la ni cucu ai hehe..

zaidah, tu belum masuk berjaga malam selama setahun setengah dan mungkin bersambung kalau ada bb baru pulak hehe

zaitun, nak cucu no problemo. kawinkan anak cepat haha..
kpah akhir bersalin umur 38....anak kelapan.

kakpah said...

erna, kau jangan hehe.. dah konfem takdo.

kog, hehe.. pandai lak kau main dengan kata2 ek... kpah dah lama pencen kehkeh.

yan, la.. takdo can lagi la ni.. hehe..

tasek, tak lama lagi tuuuuu....

tiny, ni memang best punya citer ni.. memang keluarga bahagia. Habis tu, sapa keluar dulu.. anak saudara dulu ke atau pakcik/makcik saudara keluar dulu.

cklah, insyaallah.. makcik2nya dah mula pegang-pegang baju bebi perempuan..

Ku Tak Sempurna said...

faris dapat sepupu je ke?? mak sedara baru, tak dapat??


ahahaha

julietchun said...

buleh la melawat cucu baru nanti kan kts :D

kakpah said...

kts, mak sedara baru? erk..erk.. tapi nenek faris kata dia tak nak menantu yang tua drpd anak dia...

juliet, kalau ko tak datang, siappppp ko!!

kakngah said...

bnyk sngt mkn produk kesihatan. tu yg masih subur lagi...




ada sorang pangkat ibu saudara kat saya la... kene tumor dlm perut. punye la takut nk g spital. sggup tggung sakit & biar perut membusung tggi. sekali g spital.. alik2.. ada baby. dek sayangkan bby tu.. tetibe jek dia berani nak opret.

Tijah said...

hehehe. tau2 tepacul yo misi bawak timbang tu dopan umah kan? cano tuh...

iina said...

Kalau betul musti atok senang hati kan kan kan .. drive p balik bangi-tg malim senyum2 jek hehehe.. nanti sok den balik.. jumpa atok leh lah cakap.. 'prof tahniah ye' hehehehe

aNIe said...

Kak... seram dengar tu... buatan orang...bahaya... muda2 dulu okaylah... kalau dah masuk usia setengah abad... seremmmm

secangkir madu merah said...

alhamdulillah tambah lagi cucu kakpah.... raya tahun depan lebih meriah lagilah nampak gayanya...

~Kak AZZ~ said...

Hahahahaha...

Camtu gayo ehh tokono buatan orang yoo kak...

Isshhh... totibo yoo ghaso goli lak poghut sey ni haa... kihkihkih...

kakpah said...

kakngah, kono borhati2 gak dongan tumor ni. kok tumor yang bonyawo hehe..

kakpah said...

tijah, haah kan jah.. takkan kucing lak yang boghanak kan.

kakpah said...

iina, ekau bia botul. akak dah pencen dah.. dah lamo tutup kodai hik..

anie, memang menyeremkan..

smm, insyaallah yatie.. dan tambah bersepahlah rumah kakpah ni..

azz, hehehe...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

salam kakPah...kina dtg ziarah kakPah. lamO bOnar x dtg kek sini. huhuhuh..

citer kakPah wat suspen je taw. kina nie nie tgh tgu je nih..'bila la nak kena penyakit buatan org lagi nie?' adam dah nak masuk 2 tahun dah mOlek betul lah kan nak tambah lagi 1?

p/s: kina dOakan si faris dapat sepupu yg cOmel dan sehat.

kakpah said...

salam kina... lama nye kina tak datang rumah kakpah.. meh.. pekena dulu kopi secawan.
adam tu memang dah patut dapat adik punnn...

ashley said...

Fulamak..
TUHAN MAHA KAYA kakpah weii..
hehehehe
.
.
apa nak heran...
zaman nabi nabi dulu pun ada isteri umur lapanpoloh pun boleh ngandung lagi...DENGAN KEHENDAKNYA JUO!!
.
.
.
aku tak la TOKOJUIT sangat..
mak aku ngandung anak sulung, nenek aku ngandung anak no 9.
Udah le sebaya kakak ngan bapak sedara!

kakpah said...

ashley, wahahaha... aku memang tak tokojuit kalau tahun dopan ekau dapek sorang lagik...

ashley said...

Tahun depan INSAYAALLAH aku nak ke MEKAH kakpah weiiii..hehehe...kuss semangat!!
.
.
.
FENING fening mavok mavok karang camaner nak TAWAF?!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...