Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Friday, January 14, 2011

BENTAN

Salam
Menurut kata kak Rahimah


Bentan terjadi kalau waktu selepas bersalin kita terambil makanan sejuk atau terlanggar benda keras.
Selalunya badan akan rasa seram sejuk dan ada yg boleh pitam jika terlalu teruk.

Cara mengubatinya :
Cepat-cepat sapu minyak panas( minyak untuk urut sewaktu dalam pantang )di seluruh badan. Pakai baju panas, bersetokin dan berselimut.

Jika ada pembantu, minta mereka gosokkan sedikit kunyit hidup dengan kapur makan lalu di sapu pada kuku kaki dan tangan.

Minum air kopi panas untuk panaskan badan dari dalam. Bertungku juga elok jika anda boleh bangun atau ada seseorang yang boleh membantu ketika itu.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



Orang yang tak bersalin boleh bentan tak. 
Aku rasa aku ni tengah bentan hehehe... sempat lagi kau nak ketawa kakpah.  Maaf tak boleh nak menjawab komen dalam n3 sebelum ni.
BENTAN.

43 comments:

Ena said...

ahahahhahha..
ada2 je la kakpah nie..

tp ena rasanya pernah sekali hampir bentan masa berpantangkan anak yg pertama.. rasa sejuk tiba2 dan kepala berpusing2 hampir pitam.. nasib baik masa tu dok umah MIL baru bbrp hari bersalin dan mereka la buat itu ini.. huhu..

kakcik said...

Tergelak kakcik baca catatan Kakpah ni (bukan nak simpati). Kakpah pun boleh bentan, ya?. Semoga cepat pulih dari kebentanan. InsyaAllah. :)

AuntieYan said...

Salam Kak Pah...

Ha! ha!...siannnn keletihan tuh.

Kak Yan pernah melalui bentan ni.Rasanya bukan saja semasa berpantang, tapi bentan juga boleh terjadi selepas operation. Itu yang Kak Yan alami. Rasa sejuk yang amat dari dalam perut...datang berulang ulang sampailah kita dapat memanaskan badan luar dan dalam.Mungkin, orang pompuan je yang bentan ni kot???...wallahu'alam.

faraulah said...

Bentan dapat cucu yer Kak Pah??
:D

Kak Nora said...

Salam,
Mujur bukan BEN 10 (BEN TEN). Ha, ha.Ada super power!

Kakzakie said...

Salam kakpah,

Bentan org tak beranak lain sebab kepenatan jaga org bersalin.

Mula tadi kakak ingat Pulau Bentan. Pronounce nak kena betul sebab spelling sama.

bujal X said...

cucu makcik dengan ibunya sehat??

Marina Monroe said...

Salam Kakpah, ermmm..bila menyebut pasal bentan, teringat saya pernah melalui nya. Sebab mencuri2 makan lauk org sihat sedankan lauk utk berpantang ada mak siapkan...
Apa lagi..darah keluar dengan laju nya..takut saya, nasib lah arwah mak pandai hentikan darah tersebut.

SeKunTum LaVenDer said...

Kesian kakpah, kepenatan menjaga cucu & ibu berpantang.. :)

kak long said...

sah2 bontan keponek an jago anak mo cucu...kekekeke!!!!

aNIe said...

Kak pah...memang 'bentan' betul tu...tak perasan langsung gambar ketika bentan diambil...hehehe

kucingorengemok said...

laksamana bentan kat johor tu terminum air sejuk banyak sangat agaknya dulu, hehe

ejaMaria said...

sian... penat jaga cucu yer... ;)

Ku Tak Sempurna said...

kok iye pun bentan, amikla bantal, kakpah.

.
.

sian beg tu!

hihihi

~ Kak Azz ~ said...

Hehehe...

Akak tu ponek tu kak... Rehat la yoo... Moga copek sihat dr bontan tu kak...

kakngah said...

nenek sy selalu pesan tiap kali bersalin. 3 hari penutup pantang tu, lagi kene berjaga2 sbb potensi nk bentan ada.. cuma nenek tak guna perkataan 'potensi' tu la.. hihihi!!!

kak Erna said...

salam kak pah..sian kak pah..
anak bersalin..mak yang bontan..
copek makan ubek kak pah..bia elok bontan tu..takut meroyan pulak nanti..he he..

Kunang-Kunang said...

Salam Kak Pah,

Orang berpantang kita jaga diri supaya tidak terkena 'bentan'.

Terima kasih kak pah sudi berkongsi macamana nak mengubat orang yang kena bentan. Untuk saya dah terlajak. Sangat berguna untuk anak menantu.

Semoga Kak Pah sihat.

cikmanggis said...

kihkih sian nampak kak pah bentan:)orang tak bersalin pun bentan

ashley said...

orang BENTAN takleh gerak..
ini siap buat satu entry!
haha

Zaidah said...

kak pah ko bentan ape plak kak...hehehe...tapi klu kena bentan nie memang susah....teringat masa mak kena bentang ketika pantang...darah banyak keluar...takut...

kakpah said...

ena, orang berpantang ni memang kena jaga pantang. Bentan, susah.. tapi mcm kpah ni.. camno ek..haha

kakcik, aduyai.. mana tak bentan kakcik oi...

h4ni3 said...

ni bukan bentan ni kakpah.. ni nak kena ketuk2 dgn belantan ni... hehehe

cepat sembuh ye kakpah..
rest banyak2 =)

kakpah said...

yan, dah letih tahap gaban ni.Semalam panggil tukang urut tapi tukang urut tu pulak alih2 ceme sebelah mata. Ko tau tak ceme tu apa. Mata dia sebelah tak bleh bukak sebab sakit mata. So kensel. Aku le yang jadi mak bidan kena tungku pakaikan bengkong bagai.Aduyai..

kakpah said...

faraulah, iye.. kalah orang dapat anak.

kakhajjah nora, wooo.. kalaulah ada super power, taklah bentan camni.

kakpah said...

kak zakie, kau tau tak camana pulau bentan tu dapat nama. Sebab ada orang bentan cam aku ni la yang tinggal kat pulau tu... warghkahkah...

kakpah said...

bujal, alhamdulillah nak bujal. makcik ni jer yang kurang sehat ha.. Dah tau tak sehat, siap makan aiskrim lagi buat ubat.

kakpah said...

marina, hoho.. itu macam manyak takut ma. kpah dulu selalu jugak curi2 makan lauk orang tak besalin. Nasib pulak tak bentan.

syirah, tau tak per. Nasib baik ada bibik yang boleh tolong urut2.

kakpah said...

kaklong, osal botul. camano tak ponek. tongah2 malam bilo todonga baby tu monangih kito kono yo bangun nolong.

anie, hikhik... gambar tu diambil sebelum bentan. Masa nunggu kakngah bersalin haritu.

kog, wakakaka... minum air sejuk dan lupa nak bertungku.

kakpah said...

ejamaria, uhuhu...

kts, tu bentan baru lepas bloging. Gambar masa kat sepital tu masa nunggu yana bsalin.

azz, hajat hati tu memang nak berehat. Alhmdullah sokaghang ni baby dah tak banyak meragam.

kakpah said...

kakngah, iyo ko .. kpah dulu lum abih pantang lai dah poi shoping. Agak e sokaghang baru bontan tu datang hii..

erna, kono makan transfer factor lebih sikit bagi tambah power. hehe..

ani kunang-kunang, nampak gaya kalau sapa2 bersalin lepas ni, kena jaga diri sendiri. Mungkin kpah dah tak larat dah bila masa tu tiba.

kakpah said...

cik manggis, kalau kau kesian, bagi la resepi untuk orang dalam pantang. Penat hari-hari nak mikir apa nak masak..

ashley, ni bentan zaman moden. Siap boleh menyarap atas katil lagi tu..

zaidah, part darah banyak keluar tu ko jangan risau. Dah lama dah tak keluar kihkih..

hanie, baru niat nak pegi klinik kau tadi. ala...kensel lah. tak pasal2 je kena belantan haha..

julietchun said...

cucu baru 2 kak takkan dah bentan,hahahaha

Zaitun said...

Anak yang bersalin tapi nenek yang bentan,sahlah kepenatan.

iina said...

Wah kak.. itu namo ehh.. lotih lah.. camno lak bentan.. leh transfer n take over ke hehehe ;)

iina said...

Wah kak.. itu namo ehh.. lotih lah.. camno lak bentan.. leh transfer n take over ke hehehe ;)

ckLah@xiiinam said...

KakPah bukan bentan...tapi bintun....hehe




**bintun=anak perempuan :D

kakpah said...

juliet, dua dah bentan. kalau tiga ke, lebih ke..eee.. tak leh imagin nih.

kakpah said...

zaitun, memang sah..

iina, kolotehan molampau.. haha.. tak bontan ko namo e.

cklah, haha.. bintun dan bentan.

AZANI said...

salam hajjah
dulu masa kelahiran anak....saya sibuk cari batu sungai dan daun mengkudu..
batu tu bakar , balut ngan daun mengkudu, tuap kat perut orang rumah...

masa kat kampung senanglah nak cari daun mengkudu.....kalau kat bandar payah sikit...

kakpah said...

azani, kat bandar ni susah cari daun mengkudu. akak balut dengan kain batik je..hehe..

secangkir madu merah said...

hahhhaahha....kakpah bentan? penat ya kakpah menjaga org dlm pantang... org lain yg beranak org lain lak yg bentan...hahahha..semoga cepat sembuh kakpah..

kakpah said...

yati, dah sembuh dah tapi masih bermalas-malasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...