Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Wednesday, July 11, 2012

Busuk busuk pun aku kerabat jugak

Ahad haritu Ros datang bawak petai satu ikat.  Ada 5 papan dalam satu ikat tu. Dia kata dia beli di pasar malam sebab dia baca status fb aku dulu yang aku mengigau nak makan petai.  Prihatin juga bekas bibik aku ni.

Semasa aku menulis ini, mulut aku 'mengahang' bau petai. Untuk lunch tadi aku makan sambal ikan bilis bubuh petai.  Rasanya memanglah ummph.. dan baunya pun lagilah tak boleh tahan. Kalau benda yang ada bau kuat macam ni yang paling tak tahan menghidu ialah faris. Pasti dia kata nenda busuk sambil tekap-tekap hidung. Dan aku yang suka menyakat akan kejar dia dan gomol-gomol sampai dia terjerit-jerit.

Sebulan yang lalu Yah bagi aku kerdas satu plastik. Tapi kesudahannya setelah beberapa lama main nyorok-nyorok dalam peti ais, kerdas dengan plastik plastik landing dalam tong sampah. Baunya terlalu 'pering'.  Aku tak tahan.  Abah yang suka makan kerdas pun tak makan kerdas yang Yah bagi sebab bijinya kecil kecil sangat.  Nak buang kulit pun susah.

Aku teringat masa aku kecil dulu, mak akan simpan kerdas atau jering dalam bekas yang berisi pasir lembap.  Kerdasnya besar-besar sebesar ibu jari orang dewasa. Masa dulu tak ada peti ais.  Jadi mak simpan seperti itu. Lagi lama mak simpan kerdas dan jering itu dalam pasir, lagilah ia rangup.  Berderup derap bila dikunyah.  Mak dan abah panggil jering dan kerdas yang disimpan dalam pasir lembap itu jering basau dan kerdas basau. Kadang-kadang oleh sebab terlalu lama sangat terperap dalam pasir basah itu, kerdas dan jering sampaikan bertunas.

Bila abah dan mak makan buat ulam, aku pun ikut sama makan walaupun aku masih budak-budak. Mereka tak marah pun.  Tapi kalau anak-anak aku makan petai masa diorang kecil dulu pasti aku akan mengomel tak sudah.

Realitinya, memang aku suka makan petai.  Jering yang muda aku suka sebab ada rasa lemak-lemak. Jering yang tua aku ambil sikit-sikit saja. Kerdas kalau aku boleh elak, aku elak.  Sebab baunya terlalu power.  Kalau orang terkencing merata-rata, kita boleh kenal kalau orang yang terkencing tu makan kerdas ke jering. Puhh.. boleh terangkat lubang hidung.

Salah satu perkara yang menjadi keheranan aku ialah jering yang selama dulu aku anggap hanya sebagai ulam, boleh menjadi satu juadah untuk minum petang. Ini berlaku pada aku puluh tahun dulu semasa aku masih berumur duapuluhan.  Masa itu aku ke rumah kawan satu universiti di Trengganu.  Semasa minum petang aku dihidangkan jering rebus yang telah digaul dengan kelapa parut. Aku jadi serba salah sama ada nak makan ataupun tidak.  Kalau aku makan, dikhuatiri terkeluar balik.  Kalau aku tak makan, semacam tidak menghormati tuan rumah. Sudahnya, aku ambil seketul dan makan sikit-sikit walaupun tekak aku terasa macam dijolok-jolok.

Minggu lepas semasa aku mengajar murid aku membaca, Adam datang menghampiri aku sambil menunjukkan satu plastik.
Ummu.. ini coklat ke..
Aku belek-belek plastik dan buka untuk meninjau apa ada di dalam.
Bukan!!! ni bukan coklat nak oi. Mana ambil ni.
Dalam peti ais.

Nani!!! kau ke yang simpan kerdas dalam peti ais ni.
Tu kerdas yang kakyah bagilah ummu.  Kitorang semua taknak.....


Sekian.
legnote:  Bukan semua yang busuk itu tidak disukai.


ibundo

31 comments:

ASH said...

hehe..
KERDAS tu sama maksud ngan GEDUAK juga kan?
.
.
.
.
Errrr
ko KERABAT pokok PETAI ke kakpah?
ngeh ngeh ngeh..
.
.
sian kat KERDAS Yah tu tauuu!!

miloais milo said...

antara ulam2an yg iols tak makan - petai, jering & kerdas... bau satu hal - rasa pahit2 tu... memang tak boleh lah....

Acik Erna said...

kak pah se dah lamo tak makan potai buek ulam..kalau masukkan dalam sambat tempoyak tu makan la..buek sambal ko..kalau montah poghut dah tak terimo lak kak pah..selero nak yo..

kasihibu said...

Sya pun mkn jugak petai dan jering muda tp enpakwe x makan jd kalau sya teringin nak makan sambal yg ada petai beli di kedai sajalah tp tetap tak boleh lawan dengan masak sendiri lg satu sya makan beriya2 bila balik ke kampung
cara sya nak hilangkan bau di bilik sir lepas makan ulam tu sya minum air tongkat ali kopi hehehe memang hilang bau;-)

atuk said...

Assalamualaikum Ibundo

ada petua
lepas makan petai ...kunyak dlm 5-10 biji beras
Insyaallah
akan hilang bau mulut

kakcik said...

Assalamu'alaikum Kakpah.

saya ingat tadi Kakpah nak tulis pasal Kakpah ni kerabat diraja mana... hehehe... :)

KhaiRin : anies said...

alamak kak bau petai smpi sini la..

(sy alergi petai)
;-)

~ Cik Azz ~ said...

Kak.. kok koghodeh mudo, sodap kak.. sey pun suko.. pehtu mulut borangin yoo..hehehe...

joring sy tak suko sangat.. tapi kok goreng podeh2 mo ikan bilih cmpo tompoyak, mmg sey tak tolak.. haha... Tp sey ponah makan joring ghobush cicah nio tu kak.. mmg sodap.. tapi joghing tu kono la ghobush lamo2 sikit, bagi bau ehh hilang...

Busuk kek idong tak somesti ehh busuk kek ati, kan kak... hehe...

Kakzakie said...

Lepas ini kakak nak menggogle apa itu kerdas Kakpah. Kakak tahu petai sebab kebun bapak kakak sampai sekarang berjuntai-juntai petai. Petai jugalah dulu satu dari hasil utk sara kakak sekolah.

Baru ahad lepas juga kakak bawa balik petai dari kg agih pada jiran-jiran. Anak-anak kakak tak pandai makan...

Tak terbayang Faris mencecet lari kena kejar nenda dia:)

ejaMaria said...

saya adalah anak yg tak pandai makan petai, jering apalagi kerdas... puncanya : ye, Mak tak berhenti mengomel bila kita cuba-cuba makan... penyudahnya... langsung tak bole nak makan...
cuma kebelakangan ni kalau buat sambal tempoyak daun kayu... harus letak petai - hiris halus... sbb kalau tak letak rasa nya tak umphh... ;p
saja-saja makan sambal petai? - masih tak boleh masuk... ;p

Nizam.Ariff said...

aku kalau makan jering banyak2 nantikencing tak teratur... ada kena mengena dengan buah pinggang ke?

Zaitun said...

Saya pun penggemar petai kakpah tapi jering dan kerdas boleh makan sikit2 aje. Kawan hubby yang tinggal kat Terengganu selalu kirimkan jeruk petai.

Ena said...

ibundo,

ena dulu pernah juga makan jering rebus dengan kelapa muda parut.. manis2 lemak.. sedap juga.. tp rasanya dah lama betul tak merasa.. nta ada lagi ke idak ntah ler.. mungkin tekak kani org Trg dah biasa kot.. eh! bg yg biasa la.. yg tak biasa mesti jd mcm ibundo.. hehe

ckLah @xiiinam said...

Busuk busuk sedap...
:-)

cikmanggis said...

eh geduak tu lain kan kak pah..Cm suka makan jering rebus.Kat kb memang di jual atas pasar untuk sarapan.Masa Cm mula mula kawen dulu suami Cm tak pernah kenal jering rebus.katanya "itu cendawan ke?hehe...lepas makan jering rebus atau gulai berebut rebut kami masuk tandas..kembung hahah....

JunAina said...

Kerdas tak makan, jering makan sikit2 kalau yang muda tu potong nipis2 buat sambal tumis dengan ikan bilis tapi goreng dulu dalam minyak jering tu tauapun masak lemak cam org padang masak itu makan jugak kalau ulam tak kot. Petai any time,,,masak atau tidak den balun ja...ehehehe...

ibundo said...

ashley,
geduak? nanti aku kena google pulak dah camana rupa geduak ni.
wei.. takkan lah aku nak kerabat pokok jering ka kerdas ka.. Tu pinjam perkataan Lahuma da..

miloais,
kalau tak makan jering atau kerdas, faham.
Tapi kalau petai tak makan hehe.. rugi tauuu...

erna,
makan ulam potai maso makn tu sodap. Lopeh tu..haha.. tanggung sendiri dia punya bau.


kasihibu,
beli lauk kat kedai mana nak sama dengan yang kita masak kan?
minum kopi tongkat ali? hah.. tu satu petua tu tapi kakpah tak minum kopi tongkat ali lah pulak.

ibundo said...

atuk,
terima kasih atas petua tu. Ada juga cuba kalau teringat tapi most of the time tak teringat hehe..

kakcik,
haha.. kerabat diraja negeri semilan kot kakcik.

khairin,
eee.. malunya...

azz,
abah akak goma goreng mo ikan bilih tu. Sodap kate.. Tapi akak makan gitu gitu yo. Takdolah melonjak2 kek kesodapan.

ibundo said...

kak zakie,
alahai... kalaulah rumah kak zakaie dekat dengan rumah kakpah ni ha... dapatlah merasa petai yang berjuntai-juntai tu.

maria,
orang kata saikologi je tu haha. Tapi kalau masak tempoyak daun kayu tu memang tak sah kalau takde potai..

Nizam,
haah.. ada. Baik kau pergi cek doktor cepat (hik...)

Zaitun,
kakpah kalau pergi cameron highland selalu beli petai orang asli jual tu. Sebab banyak, kakpah jeruk.. boleh tahan lama. Tapi petai jeruk dengan petai yang tak jeruk tentulah tak sama kan?

Ena,
orang pantai timur yang selalu masak jering macam tu kan?

Cklah,
betul..betul.. busuk tapi tetap nak juga.

CM,
Kakpah tak tau geduak tu rupanya macamana. Belum sempat nak gugel lagi. Kalau makan jering rebus banyak2 boleh kembung ye..

Jun,
Potai kalau dapat yang besar besar biji mata dia tu baru puas makan. kalau yang kecil macam petai padi tu, buat den terkulat2 je.

Nizam.Ariff said...

ye ke?

huhuhu....

marinahunny said...

kakpah, kat trg ni mmg jering rebus tu buat mkn ptg, sy x mkn jering tp klu jering rebus ni boleh la telan, lemak2 je rasa :-)

Kak Lia said...

kt sini MIL & suami & kerabat dia sebut JERING TANAM....pergh....mmg bau meletoppps.....sy tk mkn jering...tp kalau yg muda buat masak lomak sedap gak.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

dlm byk2 ulaman yg berbau ni sy paling suka jering.. tp yg muda2 sikitlah.. kalau yg tua atau jering basau tu sy suka buat sambal goreng + ikan bilis & kdg2 ngan tempoyak (resepi mak mertua) sedapnyerrr! petai pulak sy kurang sikit mkn ulam, tp kalau dijadikan sambal tumis sy bedal aje.. tp kerdas tu mmg sy kurang sikit.. taktaulah ngapa..

pB said...

arwah nenek pB suka makan jering rebus. makan dengan kelapa . sebelum makan tu , tumbuk tumbuk manja dulu jering tu supaya lembut. then cicah kelapa ...

ibundo said...

nizam,
haah.

marina,
dengarnya gitulah. kalau dah biasa okay lah kan?

kak lia,
jering tanam ye.. err edap rangup kan?

madiha,
yang muda ada rasa lemak lemak. Bundo pun suka.

pB,
meti pb orang tganu kan?

makchaq said...

Makchaq memang suka petai, jering & kerdas ni.. Tapi pakchaq & anak2 suka petai saja... Masa anak2 kecik2 depa suka sangat petai, kalau buat sambal depa pilih petai saja.. Tinggal la bilis @ udang dlm mangkuk..

ibundo said...

makchaq, besar pengaruh ulam ni ye makchaq..

aNIe said...

Salam Kak Pah...anie dulu peminat ulam2 tu semua... kalau dpt kerdas...mau semangkok abis anie makan...jering pun...petai boleh makan berpapan2... Tapi sekarang dah jarang makan...membeli pun idak...kalau ada makan sikit...sebab badan dah tak boleh nak terima petai...nanti sakit2 di tulang belikat...

Jering urap memang feveret...anie dan keluarga semua suka...kalau ke pasar melaka memang beli sampai berplastik2...sedap ...!!

Amie said...

Ketiga-tiganya dulu memang ulam kegemaran, sebab mudah ditemui, tapi kini bukan tidak makan tapi tak ada bekalan di sini, jarang jumpa. Kalau balik kampung barulah dapat makan puas-puas!

Karisma Merah said...

sedapnya makan petai buat sambal..dulu2 arwah mak buat sebelanga dan saya akan ulang makan nasi sehingga abis ...

anaa said...

tak makan petai la bundo, sebab nanti ciritt. huhuu.. seriously..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...