Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Sunday, October 14, 2012

Bibik aku. Aku bibik.

Salam.

Satu pagi loceng gate aku berbunyi ting tong ting tong. Pagi baru pukul 7:30 dan siti bibik aku masih di tadika menghantar makanan. Aku jenguk dari belakang langsir dan aku lihat haji salal tegak berdiri depan gate.  Baru aku teringat yang malam sebelumnya hasben aku kata roadtax kereta dah nak mati dan dia suruh haji salal untuk renewkan roadtax.

Aku ke dapur untuk melihat kalau-kalau ada geran kereta di kepilkan bawah fridge magnet.  Aku tengok ada.  Aku ambil sampul plastik itu dan aku bawa kepada haji salal yang masih tercegat depat gate.

Semuanya ada? (sila baca dalam loghat indon)

Haji tengoklah sendiri, jawab aku.

Dia bukak plastik dan membelek dua keping geran kereta.

Uangnya ada? (sila baca dalam loghat indon)

Ada kot.

Saya kira dulu uangnya ya.(sila baca dalam loghat indon). Dia jenguk dalam sampul dan berpuas hati dengan duit yang ada dikepilkan di situ.

Ya..ya.. ada. Trima kasih. (masih dalam loghat indon)
Kemudian dia terus berlalu ke arah motosikalnya.




Aku masuk ke dalam rumah sambil menghidu-hidu ketiak kalau-kalau berbau.  Tak adalah pulak.
Baju yang aku pakai pun tak adalah selekeh mana.
Macamanalah dia ingat yang aku ni bibik?

ibundo


21 comments:

kucingorengemok said...

been there, kak pah! lagi straightforward, orang tu gi tanya, "tuannya ada?" err, tapi masa tu kita memang selekeh tengah sapu sampah

cikmanggis said...

hahaha cam pernah berlaku pada ku jua hikhik...

Tijah said...

Hehe. Ingatkan haji salal tu yg indon

ejaMaria said...

hehehe...
pernah jadi kat kita juga... org kampung kita tu singgah... nak hantar kad jemputan... lepas tu bole dia tanya 'tuan rumah ada?'...
masa tu kita dgn but kebun... topi kebun... baju long sleeve... jean buruk... ye la nak buat kerja kebun kat belakang mana bole comei-comei... hihihi... lepas tu kita jawab 'sekejap ye saya panggilkan suami saya'... ;)

Acik Erna said...

ha ha ha..samo cam tihaj..ingatkan haji salal tu yang indon..rupo e kak pah..he he..tak abih golak laie.ni..maaf la yo kak pah..

Nizam.Ariff said...

kak... kalau aku komen guna bahasa indon, akak mesti marah aku... hahaha

~ Cik Azz ~ said...

Boto la Hj. Salal tu indon, kan kak..?

Dio tak porasan itu Kak Pah gak ehh... hehe...

sal said...

bibik ??? masyaAllah..kakpah masih anggun..

Granny Hani said...

Saya dah selalu kena...hehehehe..

tasekM said...

hehe.

comel la cerita ko ni kak...



.

Kakzakie said...

Huhu... kakak ingat Hj salal tu org indon kisahnya dia buat loghat indon sebab ingat kakpah tu bibik... tak patut betullah...

Kakak rasa abang pesan nanti ambik dokumen dari bibik itu yg dia ingat kakpah tu bibik..

ibundo said...

kog,
haha

cm,
hehe kadang2 kalau salesman datang kita pulak saja saja belagak jadi bibik indon.

tijah,
hehe

maria,
tu memang dah sah sah ko tu macam minah indon

erna,
tak baik golakkan orang tau

nizam,
takper. Akak andaikan saja kau bangla

azz,
haji salal tu asli melayu. Dio tu bocakap tak pandang oghang agak e.

sal,
haha

GH
agaknya bibik sekarang ni anggun anggun kot tu yang dorang tak dapat bezakan dengan tuan rumah kahkah..

TM,
hehe

kak zakie,
betul tu kak zakie dia cakap pelat indon sebab dia ingat kakpah bibik sebab hasben dah pesan nanti ambil geran kat bibik haha

kakngah said...

akk lupo mekap tu pasal la hj salal speking endon kehkehkeh!!

cHeRyNa PiReS said...

Apo mondo eh...hadui....

Jam kejap otak.

Kak Pah ku yang beautiful nieh dikata bibik?

Sabar jelah!

Nizam.Ariff said...

bangla???

Akakkkkkk...!!!!!

azieazah said...

Laaa kesiannya. Tak pasal-pasal.

“Buk, kopinya sudah siap belum?”

JunAina said...

Hahhaaaa...saya terpaksa ulang baca 2 kali...

Zaitun said...

Senyum kambing saya kakpah sebab pernah jadi kat saya juga hehehe...

wa said...

Saya pun pernah terkena kak..masa tu pindah rumah baru..memang bz bersikan rumah..dan memang comot pun..sekali jiran India cakap dengan huby...wah ..muda lagi bibik u ya...:)

ibundo said...

wa, hahaha.. memang tebaek..

anaa said...

awat ketiak yang dicium.. bibik selalunya ketiak acem ke.. hee..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...