Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Saturday, October 20, 2012

Tenggiri

Salam Sabtu. Lama benau tak menulis di sini.

Pagi tadi aku pagi-pagi lagi sudah ke kedai mencari bahan untuk dibuat lauk. Dari rumah sudah berkira-kira nak masak kari ikan.  Cuma tak tahu nak beli ikan apa. Nak kena lihat harga dulu.  Membazir saja beli ikan mahal-mahal nanti tak bermakan.  Anak-anak aku ni suka makan ayam.  Kalau ikan, dikuis-kuis ambil kuah.  Janganlah kau beli ikan kembung ke selar ke.  Kuah pun tak dipandang.

Sampai di kedai aku tengok stok ikan baru sampai. Penuh lagi setiap tong. Aku jengah-jengah ikan.  Aku tengok-tengok harga yang ditulis di whiteboard. Ikan merah 27 ringgit sekilo.  Jenahak lebih kurang macam tu juga. Tenggiri 24 ringgit sekilo.

Aku tengok di tepi tong sudah ada ikan yang siap dipotong-potong. Aku ambil ikan tenggiri sebab di antara ikan yang aku target nak beli dia yang paling murah. Aku ambil yang sudah siap dipotong-potong.  Aku ambil 6 potong, dari bahagian tengah sampai ke bahagian ekor.  Oleh sebab ikan itu besar, tak adalah sampai ke ekor yang aku ambil.

Lepas tu aku ambil barang itu ini sebelum aku berlalu ke kaunter bayaran.

Ikan tu berapa harga sekilo dik, tanya aku sebab aku tengok di skrin mesen pengira dia terpapar 28 ringgit.  Aku rasa bila aku timbang-timbang dengan tangan, ikan yang aku ambil takde lah sampai satu kilo.  Apatah lagi sekilo lebih.

32 ringgit kak.

32 ringgit? Apasal 32 ringgit. Tu dekat papan tu tulis 24 ringgit.
Aku ni memang jenis kuat bercekak. Sekarang je jadi macam tu.  Dulu tak.  Nasiblah..

Kalau beli sekor 24 ringgit sekilo kak.  Kalau beli bahagian daging je, 32 ringgit.

Mak ai banyaknya beza. Apasal tak tulis kat papan tu tenggiri 24 ringgit sekilo kalau beli sekor sekor tapi 32 ringgit sekilo kalau beli yang dah siap potong-potong dan ambil bahagian daging saja.

Perempuan tu tunduk saja terus punch in barang-barang yang aku beli.  Agaknya dalam hati dia mengutuk aku orang tua tengah meroyan.

Haha gasak engkau lah.
Tapi tenggiri tu dah siap dah aku karikan.



ibundo


12 comments:

iremi nisces said...

hi

Acik Erna said...

kak pah..ingat an tak jadi boli..kalau suami se tu kakpah..sanggup dio poie pulangkan kan balik..dio poi lak kodai lain boli..asalkan dio pueh hati..kalau saya pun macam kak pah yo maleh..nak betokak pun maleh..kak pah..maju sikit..mau betokak ..he he

sal said...

terkeliru...
dia macam tak layan jee..sabo jeelah ..kak pah

Hjh Noralenna Abbas said...

Hajah,
Bahagian daging ikan tenggiri tu special. Tu sebab up sikit harganya. Sedapnya tenggiri masak kari.

makchaq said...

Makchaq dah tau, dah pernah kena jugak.. ayam pun sama, beli part lain beli sekoq lain..

Harga ikan/udang la ni bukan main mahai kan.. ikan kembung pun dah bebelas ringgit..

azieazah said...

Ya betul. Ayam pun begitu. mana-manapun, even kat pasar basah pun kalu yg dah siap potong dan diasing bahagian, memang lain reganya.

Baik siang dan potong sendiri, kan?

Kari Ikan? ohhhh nikmat tu

ejaMaria said...

anak-anak saya pun suka ikan tenggiri... minggu lepas saya terkena kat pasar... ada 3 kpg yg dah siap potong... tapi nipis dan kecil... harga rm18... kita sombong konon nak yg tebal sikit... minta potong 2 kpg yang lain... sekali timbang 2 keping tu rm26... hahaha... amik nko... :)

kakngah said...

kek sini camtu gak kak... ikan seko mo yg dah potong lain harga. tapi takdo la bezo banyak camtu.. dalam 2-3 inggit yo.

minggu lopeh g pasar.. nampak ado gelimbing buloh. gulai mo ikan parang sodap. tapi.. nengok reger ikan parang.. tecokek ghaso eh tetongah bulan ni kehkehkeh!! hujung2 boli tolo itik yo duk gulai mo gelimbing tu.. hihih!!

S..U..D..@..I..S said...

kes aniaya ni kak pah....

Kakzakie said...

Sama juga kalau beli kepala ikan pun macam tu kan kakpah..

psst: Fahim ke hafiy yg masuk sepital kak pah. Kakak nampak Imah dukung dia di hospital (kakcik tunjuk dalam N3 dia hari ini). moga cepat semhuh. amin...

anaa said...

haha.. saya pun dah jadik macam kak pah.. asyik nak bercekak je kalo ada menda yang tak puas hati... bukan nak gaduh kan kak pah, nak tanyaa jek.. .heheh..

zino said...

kalau den tu dah letak balik dah... hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...