Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Sunday, July 5, 2009

Jalanraya Siapa yang Punya

Ketika lampu merah menyala di lampu isyarat, kenderaan berhenti untuk memberi laluan kepada mereka yang diberi lampu hijau. Motosikal kemudian datang berpusu-pusu ke depan berhampiran lampu. Sebolah-bolehnya mereka mahu berada di depan garisan supaya senang memecut sebaik saja lampu bertukar hijau. Kadang-kadang ada yang berani (mati?) dan menekan minyak ketika lampu masih lagi bewarna merah.



Aku yang sering menyandar di kerusi passenger berlagak 'mem' suka memerhatikan gelagat penunggang motosikal ini. Ada waktu-waktunya aku berada di belakang stereng tetapi masih juga suka memerhatikan gelagat mereka.


Ada yang bermotor besar.
Ada yang bermotor kecil.
Ada yang motornya berbunyi vrooooommmmm......
Ada yang motornya berbunyi prenggggg...prengggggggg......
Ada yang motornya berbunyi peh..peh..peh..
Ada yang memandu seorang sambil berangan-angan
Ada yang membawa pembonceng yang melekap dari belakang. Pakai pula motor yang tonggek tempat duduk.
Ada yang membawa pembonceng sampai tiga orang. Satu di depan dan dua di belakang. kecil-kecil pula tu.



Ada yang duduk senget.
Ada yang duduk tegak dan segak.
Ada yang hormat jalanraya.
Ada yang main belasah saja.



Memang aku suka tengok gelagat mereka dan cemburu juga apabila tengah jem panjang giler mereka selamba derk meluru ke depan mencelah kiri dan kanan.

17 comments:

a kl citizen said...

siapa yang berani dia punya....org lain kena ketepi...

lupekanje said...

acik klu bawak motor, katogeri gambar yg bawah skali tu... fuuuuuuhh... pcayer lah kakpahh...mesti kakPah tengango bilo acik lalu dopan akak masa akak tongah mandu....heheh

secangkir madu merah said...

biar lambat asal slamat kak pah..
memandu berhati2 ingatlah orang yang disayang..
mat motor tu tak sayang nyaweer...

Monkey D Luffy said...

bahaya bawak motor

huhuhu

Webmaster said...

Alamak.. Kak Pah ni mengingatkan saya zaman saya merempit dululah....

Uncle Lee said...

Hello Kakpah, saya suka motorcycles. And love your pics here.
And nothing beats the sounds of a Harley.
You have a pleasant week, and keep a song in your heart, Lee.

AZANI said...

alamak, komen saya tadi sesat kat blog siapa tah,takda kat sini...
komen saya kakpah;saya dah puas tengok semua gaya pemotosikal ni, yang suparman, yang 3 dalam 1,yang lekap macam glu,yang kudung sebelah tayar(ada dua tapi pakai satu je)Cuma satu je nak tengok kahpah beraksi motor, gambar pun jadiklah.

chekdenoor said...

Salam,

Kalau nak tahu sama ada seseorang itu penyabar atau pemarah ....kita kena cuba naik kereta dengan dia sekali......sebabnyer.... bila memandu....terserlahlah perangai sebenar seseorang itu....sure punya

julietchun said...

kekdg masa nak masuk simpang terkejut ada motor motong, entah dari celah mana dorang tetibe muncul.

Mak Su said...

perut ku kecut bila naik motor , huhuhuu

Mas said...

Hahaha...tak tahan tengok katak naik moto tu. Tengah imajin apa rupa kak pah dan acik naik moto?Jadi pembonceng ker penunggang tu?

xiiinam said...

sesekali...ckLah merempit juga dengan motor RxZ....


errr....tapi merempit secara sopan santun...he..he...

lawak cerita kakpah....

tasikmerah said...

ada hati nk merempit tu...

he he.

:p

kakpah said...

cikgu, hehe kpah memang selalu keni pegi tepi

acik, kpah lak kalau bawak motor macam yang kek bawah tu gak tapi tolontang kehkeh..

SMM, tu lah. kang mandu macam siput orang marah gak.

kapten, ko bawak moto kan.

webmaster, sekarang dah tobat ke.

kakpah said...

uncle lee, nice of u to drop by.

azani, kpah dulu ada pasola. tapi bawak sopan je. sekarang ni pasola tu dah jadi aruah.

chekdee, betul tu chekdee.. kpah pun kekadang mengomel gak sengsorang bila terperanjat dengan perangai drebar di jalanraya.

juliet, nasib baik ko takde sakit jantung kan?

maksu, maksu naik moto mesti sopan santun je kan?

Mas, kakpah takde la sanggup jadi pembonceng acik. Pendek nyawo.

cklah, wuyoo cklah, caya la sama lu..

tasek, sapa yang nak merempet. cklah ke kakpah haha...

Kak Nora said...

Salam.
Colour purple biji buah kundang camtiknya. Buah kundang makan cicah kicap dan garam halus, sedap...dululah. Sekarang, tak boleh, masam. Masak gulai tempoyak dengan bilis pun sedap.

Kak Nora said...

Pah,
Comment di atas tersalah entry. patut untuk yang terbaru...buah kundang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...