Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Thursday, November 4, 2010

Anak gadis keluar malam

Salam.


Keseronokan merayakan idilfitri bersama kawan menyebabkan tidak sedar bahawa hari telah menginjak senja. Matahari hampir terbenam. Sambil menghabiskan sisa-sisa tawa, kami meredah hari yang kian kelam menuju ke sarang masing-masing.

Aku mencapai basikal, mengayuhnya laju-laju sehingga terasa ketegangan urat-urat di betis. Kenapalah ketika berseronok bergelak-ketawa tadi aku tidak teringat bahawa aku akan menempuh kubur sebelum sampai ke rumah? Mengingatkan itu, dadaku mula berkocak.
Memang aku seorang penakut.

Di pertengahan perjalanan aku bertembung dengan bang usop.

'copek balik. Abah kau carik', katanya.

Kayuhku bertambah laju dan beribu-ribu kali laju apabila aku melintasi kubur. Kala itu siang sudah menjadi samar-samar. Jauh, kedengaran azan maghrib berkumandang.

Abah sudah bersiap mahu bersolat apabila aku sampai di rumah. Wajahnya garang. Tidak pernah aku lihat wajah abah segarang itu. Aku meneguk air liur dan hatiku menjadi kecik seciput.

'Mano poi dah malam baru balik?', gegak gempita suara abah.

'Jalan ghayo mo kengkawan', bergetar suara aku menjawab bagaikan gempa bumi berskala rendah.

Pangggggg!!! hinggap satu penampar di pipi aku.

'Bojalan pun tak ghoti nak balik ko..'

Aku senyap. Tak berani nak bercakap apa-apa. Dulu-dulu bercakap balik akan dikata melawan. Ia adalah satu taboo. Jangan menjawab. Sambil menggosok-gosok pipi aku berlalu masuk ke bilik. Itulah pertama kali dan terakhir abah melempang aku. Ketika aku berumur 14 tahun. Pedihnya terasa sampai sekarang.

Pada usia aku yang hampir berlabuh ini, aku masih perhatikan ramai anak-anak gadis yang berterusan mundar mandir walaupun siang sudah menutup tirai. Menyebabkan aku mengenang kembali peristiwa aku dilempang abah kerana lambat pulang ke rumah.



Sudah lama aku faham perasaan abah.

30 comments:

tasekM said...

kerana pelempang tu la kita jadi 'manusia' kan...?



.

kakcik said...

Kakcik juga pernah kena 'bedal' dengan bapa. Hendak melawan cakap, jauh sekali...

Berbeza sangat dengan anak2 sekarang. Memang rasa ngilu di hati bila melihat anak2 muda masih melepak di padang bola saat azan Maghrib berkumandang. :(

Ena said...

yeerla kakpah, ena dulu pun takut betul dengan ayah..jelingan dier pun dah wat kita kecut.. nak menjawab jauh sekali.. terima seadanya kalo salah..

tai anak2 skrg 1 je kita cakap, 10 dijawabnya.. mata terbeliak cam nak terkeluar pun dorang leh gelak2 lg.. huhu.. sangat berbeza..

kucingorengemok said...

tapi kalau dengan cicitnya tu, mesti jentik pun tak pernah, hihi

ita cutevirus said...

kakpah,
ita naik seram tgk budak² skang...
takut sok² anak² ita terjebak skali...

DrSinga said...

tali pinggang lagi sakit wo!!
berdasarkan pengalaman..

ejaMaria said...

masa awal duduk KL dulu terkejut gak... heran ngan budaya yg ade... tak kisah keluar 'midnite'... kite budak kampung yg tak biasa... sampai dah kawen la ni pun tak pernah pegi midnite ngan hubby... tp mmg nak praktiskan terus life tu... tak nak ajar anak-anak keluar malam... hopefully anak-anak tak jadi org yg suke keluar malam...

ckLah@xiiinam said...

Saya dulu tak payah tunggu pelempang...jegilan mata bapak sudah cukup untuk ku ingat semua batas dan pantang larangnya..

..kan kakPah, agaknya kalau anak bapak macam budak2 sekarang...agaknya naik semua kaki tangan bapak...

KAKTINY said...

tiny tak penah kena penampar, tapi kena KURUNG KAT LUAR!!.. takoottt ooo...(masa darjah 3 - baru 9 tawon tuuh)- bukan lambat sangat pon.. tapi azan maghrib dh berkumandang.. huhuhuhu! (syarat mak adalah, BALIK SEBELUM PUKUL 6, sebelum azan maghrib..!)

- pastu dari celah pintu tengok ayah, mak, kakak semua dh bersiap jemaah kt ruang tamu.. dan bersiap utk makan malam.. merasala berembun maghrib dlm setengah jam pastu - ayah panggil masuk rumah, solat sorang2 dan makan malam pon sorang2 (sbb org dh abis makan dah.. huhuhuhuwaaaa)

TOBAT DH LEPAS TU TAK BALIK LAMBAT!!.. sampaila ke anak dara dan dh jadi mak budak ni ada skit2 rasa ngeri je kalau malam still ada kt umah org!

Ms.Lilies said...

uih...saya pun pernah kena pelempang abah...


bedonyut.....

Yunus Badawi said...

Tiba2 saya teringat arwah abah bila baca n3 kakpah ni.

Sedih, sayu dan hiba hati ni.

Semoga abah bahagia di sana.

kak long said...

buleh koba an kito dulu memang ponah kono makan penampa....

bingaaa jap tingo nih...huhuhuh

~Kak AZZ~ said...

Abah saya walaupun dio askar, tak ponah lompang anak2... Mungkin sobab anak2 ehh jonih donga kato kott... hehehe...

Kok tak donga kato, mau di silat ehh gak ehh... haha...

Saya ni omak yg garang.. abah(kini arwah) menten cool... =)

Ku Tak Sempurna said...

tibo2 den plak yg ghabo2 pipi

.
.

.
.

sakit ko kak pah??

soalan CEPUKemas.. hihihi



pssttt... ibu den suko kutil...

Zaitun said...

Dulu budak2 tak pandai melawan cakap ibubapa tapi sekarang sepatah kita cakap sepuloh dijawabnya.
Didikan dulu banyak mendewasakan kita.

kakngah said...

maun binga tingo kojap..


ank2 skrg ko kono polompang jopun camtu.. maun lari tang ghumah dibuek eh... lopeh tu koba kono culik jin. ayo ai....

julietchun said...

memang sangat takut ngan ayah.
nampak kelibat dia dlm rumah pon tak berani nak keluar main dah.

Kunang-Kunang said...

Salam Kak Pah,

Saya dulupun kalau berjalan, pastikan balik sebelum azam maghrib bermula walaupun pegi aktiviti sekolah.

Melempag tu tidaklah, tapi telinga yang sakit dengar mak berleter.

kakpah said...

tm, betul..

kakchik, siang ada.. pastikan malam ada di rumah. tenangkan hati maak bapak.

kakpah said...

ena, haha.. tapi abah kpah ni tak garang sebenarnya. menjentik pun tak. tapi sekali tu lah .. agaknya terlampau risau.

kog, dengan cicit tu hehe.. orang lain pun jeles.

ita, insyaallah tak. pikirkan yang baik.

dr singa, hehe sakit ek.

ashley said...

Kuss semangat....
kena peluku pun tak peronah dari arwah ayahanda...
ni kan pulak lempangan
.
.
kocik kocik asek kena besit ngan mak ja..
tapi bukan sebab balik memalam..

kakpah said...

ejamaria, kita budak kampung memang tak reti keluar malam2. Duduk bandar ni banyak sangat cobaan.. dan cabaran..

cklah, sebab itu anak2 bapak semuanya jadi orang yang disegani.. semuanya hasil jegilan mata bapak.

tiny, waha.. pengalaman tu. nasib baik tak kena suruh duduk di luar sampai ke pagi. Tapi kalau tak serik macam tu kita tak belajar. Tapi anak2 sekarang ni boleh kita buat macam tu ke. akak agaklah, kalau kita kurung dia kat luar, lagi dia seronok tak balik langsung ..

lilies, sekarang ni bodonyut lagi ko..

kakpah said...

yb, amin.. alfatihah untuk ayah yb.

kaklong, nasib baik tak binga toruih haha..

azz, ekau garang ko ish... takut plak akak ni ha hehe.. ekau kuek moncubit tak.

kts, ha.. meh sini den lompang ekau.

zaitun, kita dulu tak pandai menjawab. kalau menjawab dikata melawan. sekarang? mak bapak yang kena lempang pun ada..

kakpah said...

kakngah, kalau nak marah kono pakai saikologi.. macamtulah gamak e. kalau pakai polompanglogi memang ado yang lari rumah..macamano nak buek tu kan?

juliet, kek omak kau tak takut ke.. omak selalunya guna penyepit udang..

kunang2, kalau mak berleter kita diam je kan? sekarang ni kalau kita berleter, anak akan cakap kita kuat berleter..

ashley, aku pun selalu kena cubit dengan emak.. sebab aku degil dan suka menyampuk cakap orang tua hehe..

iina said...

Den takdo lompang de kak.. kono sobat tali pinggang trus hahahaha.. tapi denlah anak yang paling berani lawan ckp ayah.. adik2 lelain tak berani nar.. biasalah anak sulung.. nak2 pulak omak selalu sobut.. kau ngan ayah ko sama jek..

Tapi yelah kan kak.. skrg bebudak semua main psychology.. mano ado lempang2 nie lagik.. skrg nie diorg lak lempang2 manja anak dara org.. uihhh ;)

kak Erna said...

salam kak pah..saya tak pona kono lompang ko apo ngan arwah bapak..ngan omak yo selalu..kadang2 sobab e..omak nak bantai abang..tapi tak dapek..dio alih arah..saya lah yang kono kak pah..anak yang tak pandai lari..

kakpah said...

iina, agak2 la kan.. kok sekarang ni anak2 kono tibai mo tali pinggang, mau de lari tak balik balik.
aduyai.. nebor dopan rumah akak ni dulu bertogang urat ngan anak e. lopeh tu molilau carik anak yang dah hilangkan diri. tau-tau jumpo dalam laut kek jambatan pulau pinang. haih....

erna, akak maso memudo marin garang yo. tapi dah tuo ni dah kono makan yo ngan bebudak ni....

lupekanje said...

sekang mano leh lompang kak...kang anak lari kuar dari rumah...duk dgn knkwan....susah payah la kito gi repot pulis...dik sobab anak tk balik umah lobih tempoh 24 jam...
huhu...amat mencabar jadi omak ayah skrg.

Acik ni tk tau nk koba cano dah kat anak yg tkmo hikut cakap..mang raso nak polompang yo cam ayah akak buek kat akak tuh...tpi tk kuek dah nk buek centuh..tak smpai ati. anak dah bebosa dari kito.

en_me said...

saperlar tak sayang anak..

tapi ader kan.. kanns

kakpah said...

acik, iyolah cik.. ado tak ado e mulut yo lah membebel. Kang lompang lompang kang tak balik torus. asal jangan lari ko lombok dah..
bak kato orang e, sokarang ni bukan anak yang takut kek mak bapak. mak bapak yang takut kek anak. bukan takut apo.. takut tosalah cakap, mwerajuk.. lari dr rumah.. dan sobagai e.

en-me, semua orang sayang nak kan?(tapi ada gak jenis yang suka buang buang anak ek..)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...