Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Thursday, June 23, 2011

err... err....

Aku menuang sup ikan ke dalam mangkuk dan membawanya ke meja makan.  Itulah makan tengahari untuk aku. Sup ikan selar dicampur dengan beberapa biji bende, sebiji tomato dan beberapa biji cili api yang melingkar merah. Dia terus mengekor aku.  Dari dapur sampai ke meja makan.

Bagilah aku sikit

Tak boleh.  Bunda buat sekor je ni. Cukup-cukup untuk isi tembolok bunda ni.

Ala.. bolehlah.. bolehlah.  Aku pun lapar juga ni.

Aku hirup kuah. Berdesup rasa masuk dalam tekak terus menjujus-jujus mengalir ke perut.  Lengkap dengan segala rasa masin, masam, pedas, lemak.  Tak.  Tak ada rasa manis sebab aku tak berapa suka masukkan gula dalam makanan. Mesti dengar nasihat orang yang lebih arif.  Kena jauhi gula semampu boleh.

Bak lah sikit.  Sikiiiiiiiit je.

Kau kan tadi dah makan.

Mana ada.  Semalam siti pesan suruh beli tapi bunda tak beli pun.  Bak lah sikiiiiiitt..

Memanglah bunda lupa.  Tapi nasi tu kan ada.  Makanlah nasi tu.  Nanti kang lepas asar bunda pergilah beli.

Perut aku mana boleh makan nasi.  Tekak aku ni kalau dapat nasi mulalah nak terbelahak.  Bak lah sikiiiiiiitt..

Banyaklah kau punya terbelahak.  Tu yang bunda tengok pinggan kau licin tu hape ke benda..

Tu orang lain yang makan.  Bak lah sikiiiiitttttttttttttttttttttttttt.....

Tak boleh tengok orang senanglah kau ni. Nah ni,  kau ambil kepala.  Kau kan suka unggis-unggis kepala ikan.  Jangan kau bersepaikan merata tempat, sudah.

Tenkiu... tenkiu... ai lap you.

Ye la tu ai lap yu. Bunda ni yang kau selalu dera lap kencing kau tu, paham?

Aku terus hirup sup yang dah nak suam-suam.  Semua sebab nak melayankan dia yang selalu menyibuk masa aku nak  makan. Terutamanya kalau aku makan ikan.  Entah apa yang digemarnya ikan aku pun taklah tau. Anak-anak aku yang lain memang memilih sikit bab makan ikan. Kalau ikan kembung, ikan selar, alamat kuah jelah yang laris.  Ikan terbongkang dalam piring tak berusik.  Kalau ikan yang mahal, tahu pulak nak makan.

Bunda... tak cukup lah.  Nak lagi!..

Tak de.. tak de.. Ni bunda punya.  Ni jelah lunch bunda, kau tau tak.

Ala... nak la sikit lagi.  Sikiiiiiiiiiiiittt je...

Aku buat-buat tak dengar.  Aku buat-buat tak tahu.

Ala. Bagila.... bagila.... sikiiiiiiiiiit je.

Aku baham semua yang ada dalam mangkuk.  Dia masih juga meminta belas. Aku bangun dia bangun.  Aku ke dapur, dia ke dapur. Aku ke sinki dia ke sinki.

Sampai hati bunda ye....  Bagilah.. Tu ada tulang tu kat tangan bunda tu.  Bagilah..

Kang kau tercekik kang.

Aku tau lah supaya tak tercekik.  Bagilah..

Eeiii geramnya aku...  Nah! ambek ni.  Lepas tu kang pegi main jauh-jauh.

Tenkiu bunda.  Ai lap yu.

Banyaklah kau punya lap.
 


p/s
aku rasa ilmu tasek merah sudah menurun pada aku.


ibunda

39 comments:

Tijah said...

kihkihkih...

siri bercakap dgn kuceng la nihhh. tamar jalis misti respek punyolah...

~ Cik Azz ~ said...

Akak bocakap dgn kucing koo kak..?

Hahahaha.. Buleh la jadi geng sey ni kak..

Ehh, sey lg suko ikan kombung dr ikan yg mahal2 tu.. Ghobush mo asam koping + garam + halio pon dah laju sey makan..

Anak2 buah ni kok ikan dorang tak makan sgt sobab ado tulang.. Tak ghoti nak buang tulang tu.. Kok ayam, laju yoo masing2 mengaut.. huhu..

~ Cik Azz ~ said...

Alaaaaaaaa....

Tadi tgk takdo org komen.. Tup2 bilo publish, ado lak Tijah tu kek ateh... huhuhu...

Bilo la nak dapek nombor satu ni.. hehehe..

Aku said...

Kucing makan daging ikan, tulang tu bonus bagi dia kak... hahaha

kakngah said...

sian j.. j.. j...

tah sapo namo eh..
joden
jordan
jordon
jefrydin??

apo2 yo la....

Citarasa Rinduan said...

Selamat pagi ibundo.
hehehhe..
yerlah.. kak boleh bercakap dgn kucing..
hehehehe..

suka part piring habis.. hahaha.. ketawa dipagi hari....

miow!!!

hani@debumelukut said...

hahahaa...ramai yg bercakap dgn kucing ni, ingat saya sorang jer..

azieazah said...

Wahhh hebat. Ramai betul yang boleh bersembang borak borak dgn kucing nih. Saya pun kena belajar jugak la. Tapi saya tak berapa minat kucing. Gamaknya pasni, mungkin saya kena tunggu kucing mengorat saya.

hahahahaha


Goda Boleh Tapi Jangan Godam: tetap ada kaitan, kan?

NORMI BINTI HAJI MAT YUSOF said...

oo.dah pandai cakap dgn kucing sekarang sejak jd bundo ni.....=)

Hjh Noralenna Abbas said...

Hai bundo, semalam senyap sepi, hari ini bersembang pula dengan kucing.

kaklong said...

kak,ikan tu masak singgang kan?bukan sup..klu buh bende mo lado api tu..





samo la ngn anak2 kaklong..klu ikan murah2 ni tak mandang..diorang ingt mama ea kayo na hari2 nak makan ikan mahal...huhuhuhu!!

ibundo said...

tijah,
dio kono respek..
tak ramai yang terer cam ni.

azz,
ekau memang pandai cakap mo kucing. kucing ekau ikut perintah tak.
pasal tijah tu... dio ado ilmu gak. poi lah menuntut kek dio.

ibundo said...

aku,
kok makan tulang tak tercekik tak apa. ni kang mulalah wek wek.. bersepai gak muntah atas lantai.

kakngah,
kok jefridin namo e maun hari hari nyanyi lagu 60han

ayu,
miow....
nak kirim salam dengan jordan ke. nanti bundo sampaikan haha..

ibundo said...

hanie,
hanie pun termasuk dalam grup ini? Welcome..

azie,
ilmu berckap dengan kucing ni tak payah belajar. Dia datang sendiri. walau takde bela kucing pun.. hehe..

kucingorengemok said...

best kan cakap dengan binatang (kecuali lipas, hehe)

Kakzakie said...

Dah manja kucing tu sebab itu mengekor aje mana kakpah pergi. Kakak takut kucing tak tahu kenapa...

ibundo said...

normi,
hahaha... kalau ikut pamahaman kucing ni, semua kata-kata bundo ni dia translate jadi miow..miow...

kak hajah nora
hiii.. macamlah kak nora tak cakap ngan kucing..

ibundo said...

kaklong,
kakpah ni kan.. somo yang bokuah tu kakpah panggil sup yo. sonang..

ibundo said...

kog,
dengan lipas pun aku cakap tau!!!

kak zakie,
memang manja dan memang mengada-ngada. Orang tak manjakan dia pun. dia je manjakan diri dia ..

Zaitun said...

Terornya kakpah boleh berinteraksi dengan kucing,nak belajarlah ilmu tu hehe.....

julietchun said...

ikan mahal rasanya lain kot :P

miloais said...

ramai jugak kawan2 blogger iols yg terer bercakap ngan binatang ye...

rezeki said...

kak pah

semua kucing 18 ekor saya dalam sangkar kat belakang rumah saya dah dibebaskan sebulan lepas hehehe

tapi makan mereka masih saya kasik tetiap hari psl depa pakat reramai main keliling rumah je

yang susah sekarang nak keluar dan masuk rumah psl pantang bukak pintu sikit, berdesup meluru semua nak masuk rumah , kacauuuuuu

Ms.Lilies said...

kehkehkeh....
baca dr awal tau dah akak cakap dgn sapo....
berguru dgn tm la ni kan

cikmanggis said...

menurun ni kakpah hehe...

Acik Erna said...

abih la..dah tak do sapo nak layan saya bocakap laie ni..dah kak pah asek layan kucing yo..

marinahunny said...

ckp dgn kucing ke kak pah..hehehehe

ejaMaria said...

ala... kita boleh cakap ngan pokok je Bundo...

Kunang-Kunang said...

Bestlah diet kak pah ni. Ni kalau seminggu mau turun kilo2 ni.

Saya bab kucing peliharaan tak ada. Kucing menumpang adalah.

makdara TERdiva said...

melayan kucing pun salah satu terapi
kan bunda ? :)

ibundo said...

zaitun,
ini ilmu ado pengogheh e.. hii..

juliet,
tekak tu je yang ngengada, kan?..kan?

miloais,
o ye ke. Nasib baik bukan kpah sorang je

pak itam,
mak datuk ai... banyak nye kucing pak itam. Tapi tu lah kan.. bila dah banyak2 sangat ni macam susah je nak jaga. Bukan apa.. kita nak jaga tempat solat tu.

ashley said...

kakpah,
.
.
.
nenek mertua aku bukan setakat sembang, dia jadi bidan sekali!
hehehe
siap boh minyak angin kat perut kucing.

ibundo said...

lilies,
iyo... tapi si tasek tu belum bagi aku sijil lagi.

cik manggis,
menurun tak per. jangan keturunan haha..

erna,
kucing mano samo dongan acik erna.

marina,
sebenarnya kucing tu yang cakap dengan kakpah hehe

maria,
cakap ngan pokok lagi bagus. nanti dia tambah subur. Err.. tomato kakpah dah matilah. bagi petua sikit..

ibundo said...

anie kunang-kunang,
kadang-kadang kita langgar jugak..

mtd,
betul..betul.. satu terapi yang tak kurang hebat.

ibundo said...

ashley,
adodoi... yang itu aku belum penah buat. nasib baiklah kucing aku jantan.

secangkir madu merah said...

alah.. kakPah cakap dgn kucingkan? pandai kakPah dgn bahasa kucing ya.. ajar aku kakPah..

Cik Ina Do do Cheng said...

tiba-tiba cik ina teringat buku siri bercakap ngan jin penulis tamar jalis. selepa sa ni mana tahu keluar siri kak pah bercakap ngan kucing .kha kha

ibuintan said...

hahaha.... sian Jordan, camtu punyo pujuk....aleh2 dapek tulang ngan kopalo yo

musti dio cakap bundo kodokut tu..

iina said...

Leh buek cito nie.. bila kak pah berbicara dengan 2 3 kucing berlari ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...