Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Monday, January 30, 2012

Kiri Kanan

Bila bercakap dengan anak murid di kelas, mereka akan memandang aku sebagai pantulan dari cermin. Bila aku mengangkat tangan kanan, mereka akan mengangkat tangan kiri mereka. Bila aku goyang kaki kiri, mereka akan goyang kaki kanan mereka.

Oleh yang demikian, aku terpaksa menterbalikkan anggota aku supaya sama dengan imej yang mereka nampak.

Put up your right hand!
Aku angkat tangan kiri aku dan mereka secara otomatis mengangkat tangan kanan.

Show me your left hand..
Aku contohkan diri aku dengan mengangkat tangan kanan dan mereka akan mengangkat tangan kiri mereka.

Pada peringkat awal ini memang penting mereka mengetahui mana kiri mana kanan. Alhamdulillah setakat sebulan sejak mula sesi persekolahan, murid aku sudah tahu mana satu kiri mana satu kanan.


Tapi hasben aku masih konfius.
Masuk simpang kiri!!! Maksudnya simpang kanan.
Masuk simpang kanan!!! Maksudnya simpang kiri.

Jadi, untuk menghilangkan kekonfiusan, aku suruh dia tunjuk dengan tangan.  Kalau dia kata kanan, aku kena tengok tangannya.  Ada kalanya memang betul mengarah ke kanan. Tetapi banyak kali tangannya akan menunjukkan ke arah kiri.

Konfius?
Den pun konfius gak ni.

ibundo

17 comments:

kasihibu said...

sama dgn sya kak, kadang keliru nak masuk kanan ke kiri
sedangkan enpakwe dah kata masuk kanan
sya boleh tanya mana kanan
hehehehe....

klcitizen cikgunormah said...

saya pun kalaumemandu, bila orang suruh masuk kiri, saya kena tengok dulu tangan kiri saya di stering. kalau tak mesti tersilap

cikmanggis said...

aikk Cm pun cam tu gak tak boleh jadi navigator bila masuk dalam kereta..konpius gak:)

kaklong said...

kalau guno GPS kan sonang...heheheh!

Acik Erna said...

ha ha ha..kak pah..agak e..memang cam tulah.saya pun selalu tekono camtu..kadang2 saya marah...saya cakap..kok iyo pun dah tuo..tak kan kiri kana dah tak tau laie..

LIPISLADY said...

Sallam kakpah,

Ramai orang kena macam tu,
saya pun selalu kena kalau
mengarahkan anak ke kiri atau kanan...

tapi lebih bahaya lagi kalau tukang arah yang silap, nak masuk kanan terarah ke kiri..hehe..

ejaMaria said...

kono hantor tadiko balik tu Bundo... ;p

Aku said...

Wuih..!

Kalau di suruh terus jangan belok-belok, mau dia angkat dua-dua tangan.. bahaya tu...

KhaiRin - anies said...

ooo ruper nyer masih ada lg golongan yg kompius ni hehehehe

ibundo said...

kasihibu
hehe kena praktis selalu..

cikgu normah,
patut ke di tampal kat cermin kereta depan pemandu arrow dan label penunjuk arah? supaya tak konfius lah tu..hehe

cm
kena tengok tangan tu

kaklong
iyo gak tu

erna,
haha.. tegolak den ni ha..

lipis lady,
salam. Lepas tu yang tukang bagi arahan ni pekakkan telinga sebab kena leter ye tak..

maria,
hii.. tulah sebabnya. Kecik2 dulu tak masuk tadika.

Aku,
Lesen kete kau ni beli ke sah..

khairen,
adaaaaaa....

azieazah said...

heheheh kelakar. Sebab saya teringat sorang kawan. Kalu soh kanan, elok jer kanan. Tapi kalu sebut left right, berterabur! hehehehe keliru bila bahasa ditukar.

~ Cik Azz ~ said...

Bahayo ni kak.. Kok jalan tak sibuk takpo... Buek ehh jalan sibuk, haru jadi ehh nanti.. huhu...

kucingorengemok said...

ehehe, comel yo!

Anaa said...

ibundo, saya sangat faham apa yang terjadi ngan hasben bundo, sebab saya jugak ada maslah yang sama.. kadang diri sendiri pun, bila cakap kanan terpaksa tengok tangan sendiri.. bukan setakat tengok tangan, tapi tengok tanda kat tangan.. kalau ada tanda tu, maknanya tangan kiri.. yep, kami adalah spesis yang wayar ada sikit tukar dalam otak.. hahaha... gimme 20 boleh..?

AZANI said...

hajjah
baru saya dengar, masalah begini, sense of direction bercelaru...
kalau tak dapat bezakan huruf dyslexia, kalau direction nak panggil apa ya?

Ezza Muffinbiru said...

kak
ada kawan saya cakap kalau confius mana kiri atau kanan ni..otak nya macam Einstien...heheheh

ibundo said...

azie,
heh heh.. tu belum massuk cakap korea lagi.

azz,
apo lai.. konolah buek u turn tak mano-mano tah..

kog,
sapo comel.. kpah ko..

anaa,
haha.. teruk tul lah kau ni. mesti banyak wayar yang dah tertukar ni..

azani,
kpah selalu cakap yang dia dslexsic tai tak nak ngaku. Dia kalau buat peta pun terbalik..

ezza,
betullah tu za haha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...