Followers

jom klik

TADIKA AULAD HAS BEEN MOVED TO ANOTHER LOCATION. CLICK HERE IF YOU WISH TO GO TO TADIKA AULAD

Tuesday, July 20, 2010

Kering Yang Gering

Salam.


Satu ketika dulu bibik aku menjerang air barli lalu masuk kebiliknya meninggalkan air barli yang dijerangnya terus terjerang di atas dapur. Sudahnya, dapur aku berasap berbau hangit kerana air barli yang dijerangnya kering kontang dan periuk itu menjadi hitam legam. Memang dia kena marah. Memang patut pun kena marah.



Banyak kali juga berlaku hujan turun tidak berhenti-henti selama berhari-hari menyebabkan kain baju yang dibasuh tidak kering-kering. Kain yang tidak kering itu akan kering juga bila disidai di bawah teduh dalam cuaca lembab dan tanpa terkena sinaran matahari. Tetapi keringnya berbau hapak dan terpaksa dibasuh semula. Akhirnya, terpaksalah membeli mesen pengering baju.



Pernah berlaku kawan kepada kawan kepada kawan kepada kawan mengamalkan diet drastik yang akhirnya bukan membantu dia mendapatkan bentuk badan menawan tetapi menjadi kurus kering dan ternyata kurus kering itu lebih hodoh daripada apa yang dia ada sebelum itu.



Ada juga orang yang suka makan ikan kering setiap kali menjamah nasi kerana katanya ikan kering itu pembuka selera. Bila Ramadhan hampir tiba ini, eloklah beli ikan kering untuk dibuat stok. Mungkin pembuka selera semasa bersahur.




Bila memeriksa rumah sewa yang ditinggalkan kotor tempoh hari aku dapati ada sebungkus plastik hitam di bawah pokok mangga di depan rumah. Aku intai di dalamnya dan aku dapati ia dipenuhi oleh daun-daun mangga kering.













Daun kering. Sekering ideaku.


kakpah

33 comments:

Tijah said...

kihkihkih.

kering2 pun ado update gak kak. stok udang kering pun kono boli kak. nak rayo sok campo dlm kuah kacang sodap tu.

ehh. poso pun tak lagi kan?

kak long said...

daun kering..?

cuak nih...

kakcikseroja said...

Salam kakpah..

kalau poket kering??? (^_^)

kayteeze said...

Err.. kira bagus juga idea kering tu.. :)

anymz said...

takpo kakpah janji update..ni dah dua hari baru nampak muko kakpah kek dashboard sey tuh..semuo koring takpo jgn hati koring sudah..:)

Kak Nora said...

Bagaimana kalau si tukang tilek WC 10, si Paul the Octopus,dijadikan sotong kering?

pB said...

mana ada kering idea ...

kucingorengemok said...

ni macam latihan karangan bm je - buat satu karangan dengan kata kunci "KERING" - tak kurang dari 1,200 patah perkataan (kenapa patah, ek?)

kakngah said...

keringggggg!!!
loceng dh bunyik!

miemiey said...

poket kering cam ane kakpah..hehehehe........

julietchun said...

ikan kering ngan kari terung, pehhhh.....

DrSinga said...

kocek ku kering tongah2 bulan ni....

Ku Tak Sempurna said...

osman kering

.
.

.
.

kawan kakpah kah??


:D

lupekanje said...

belajar membuat ayat menggunakan perkataan kering nampaknya.
janji update kan kakk..

Ms.Lilies said...

haus ni paneh2 ni...tokak keringgggg

:D

secangkir madu merah said...

sotong kering buat sambal...sodap kak

soclose2213 said...

salam kak pah, singgah sini..waqh bahasa kak pah sedap dibaca la..yummmy...besh2..

Mak Su said...

naper kering idea ni kakpah? tetapi..... bila dikira-kira, jumlah pekataan adalah lebih dari 100 patah :)

Zaitun said...

Tak kering gusi baca n3 kakpah,ada2 aje...

~Kak AZZ~ said...

Kering idea takpe lagi kak... Esok lusa ada la balik idea tu..

Sy takut kalau sy ni kering hati je... sbb simptom2 tu mcm dah ada je ni haa... huhuhu...

iina said...

Biar kering kak.. jgn gering.. lagik susah hehehe ;)

kakpah said...

tijah, udang koring osah mahal e. buek kuah kacang takyah tunggu ghayo..

kaklong, hehe..takdo jampi punyo

kakpah said...

kakcik, kalau poket kering, perut pun kena kering gak hiiii..

tie, kering kering pun nulis gak kan..

anymz, dahlah idea koring.. nak jenjalan mah korang pun koring gak. koring tokak.. weh.. bilo nak jamu kakpah ni.

kakpah said...

kaknora, waa.. kalau buat sotong kering, boleh kenduri besau tu.

pb, tak kering ke. abih yang kering apa kehkeh..

kog, sebab perkataan tu boleh dipatah-patah jadi macam biskut kering..

kakngah, huwaha.. tak kering gusi aku dengar bunyik loceng ko..

kakpah said...

miemiey, poket kering alamat dapur pun kering la.. minum air kosong ngan biskut kering je.

juliet, meleleh air lior den.

der singa, poket doktor mano leh kering. sentiasa basah je..


kts, ngeh..ngeh..ngeh..

kakpah said...

acik, dah raso maleh maleh dah ni cik..

lilies, minum air limau nipis taruk ais... tokak kering boleh jadik sakit tokak kehkeh..

yati smm, si paul tu kalau jadik sotong kering lagi sedap makan.

soclose, salam... erk.. boleh makan ke. datanglah lagi walaupun kakpah ni selalu kering idea.

kakpah said...

maksu, haha.. haah ek.. tak sangka la pulak.

zaitun, biar tak kering gusi zai.. ubat awet muda tu.

azz, kering hati tu lagi teruk tu. alahai.. janganlah sampai kering hati plak ek..

ina, mintak doa janganlah sampai gering..

Catwoman said...

Salam Kak Pah....

Dulu sy ni d`gelar si kurus kering.
Masa belum kahwin la...

Huhuhuhuhu...

:)

a kl citizen said...

ni... kalau google perkataan kering ni, mesti kak pah duduk ranking atas ..

terbaru dari saya : boleh buat menantu

mamarempit said...

kalo hati kering cam no kak?
poket kering?
minyak kering?
gula kering?
gering

Ena said...

kreatif sungguh la kakpah nie.. ;D

kakpah said...

catwoman, haha.. sebelum kawin ramai yang kurus kering. macam kakpah ni. mengandung anak pertama dah cukup bulan pun baru 45 kg. akak pecaya ko sekarang ni mesti tengah membessar kan?

kakpah said...

cikgu normah, haha.. kakpah gelak dulu..

mamarempit,
hati kering.. memang dah habih minat lah nak bebloging ni.
poket kering.. hari-hari kena telan air liur dan taik gigi
minyak kering... masak kena rebus-rebus je
gula kering.. hari-hari minum air paip
gering... erkk.. taknaklah sampai gering

ena, jadi cikgu kena kreatip wakaka..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...